Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как норвежка фирма е захранвала военната машина на Русия въпреки санкциите


Колаж, RFE/RL
Колаж, RFE/RL

Норвежка фирма изнася части за камиони за милиони долари. Въпреки санкциите, посредници успяват да ги доставят на Русия. Разследване на Радио Свободна Европа разкри как.

Войната на Кремъл срещу Украйна намали запасите от превозни средства на руската армия, която все повече разчита на граждански камиони, включително и за превоз на военни и оборудване.

Санкциите, които САЩ и Европейския съюз (ЕС) наложиха веднага след началото на руската инвазия преди три години, имаха за цел да спрат доставките на западни автомобилни части, които биха могли да помогнат за поддържането на военните сили на Москва.

Въпреки това водещ норвежки автомобилен доставчик е изнесъл части за камиони на стойност милиони долари, които в крайна сметка са захранвали руската военна машина чрез турски посредник, който ги е препродавал, заобикаляйки санкциите на ЕС.

Това установи разследване на разследващия екип "Схеми" и Украинската служба на Радио Свободна Европа с участието на норвежката обществена телевизия NRK.

Компанията и посредникът

Конгсберг Аутомотив (Kongsberg Automotive), базирана в южния норвежки град Конгсберг, е основен доставчик на части за водещи автомобилни марки като Волво, Форд, Скания и Ягуар, Ланд Роувър. Тя твърди, че е спряла целия си директен износ за Русия през 2022 г. по своя инициатива, като нарича продажбите за държавата „агресор“ „неморални и осъдителни“.

Но изтекли руски митнически документи, получени от "Схеми", показват, че поне 126 доставки на части на компанията са били извършени за Русия от юли 2022 г. до април 2024 г. от Хидируста Отомотив (Hidirusta Otomotiv), клиент на норвежката компания в Турция - страна, която не се присъедини към западните санкции срещу Москва.

Общата стойност на тези пратки е около 2,8 милиона долара, показват изтеклите данни.

Преди началото на войната базираната в Истанбул Хидируста Отомотив няма регистрирани доставки за Русия, според базата за търговски данни ImportGenius. Това се променя за една нощ. До 2023 г. Русия се превръща в най-големия пазар на турската фирма и остава такъв и до днес, сочат данните.

Повечето пратки на компанията се състоят от части на Конгсберг Аутомотив, които тя купува от други прекупвачи, а останалата част внася директно от норвежката компания.

Хидируста Отомотив не отговори на запитването ни коментар. Конгсберг Аутомотив нарече препродажбата на свои части в Русия „неприемлива и противоречаща на нашите ценности“.

Норвежки части, руска военна машина

Въпреки че повечето пратки са доставени на руски компании, занимаващи се с ремонт на камиони или транспортни услуги, две от тях - A.P.R. и Грузавтозапчаст-36, имат документирани търговски връзки с руски отбранителни фирми.

A.P.R. доставя автомобилни части на Оренбургагроснабтехсервис, партньор на едно от най-старите и най-големи руски машиностроителни и металургични предприятия - Кировски завод, което е под санкциите на САЩ от 2023 г. насам. Едно от дъщерните дружества на завода осигурява части за руската военна техника, разположена в Украйна.

Грузавтозапчаст-36 има връзки с руската Балтийска лизингова компания, която през 2024 г. достави булдозери на един от най-големите руски военни тренировъчни центрове, който е под украински санкции от 2023 г.

Нито A.P.R., нито Грузавтозапад-36 не отговориха на запитвания за коментар преди публикуването на статията.

Изстрелване на дронове

Според Ааге Борхгревинк, старши съветник в Норвежкия хелзинкски комитет за правата на човека и координатор на проекта за санкции, гражданските микробуси и камиони стават все по-важни за военните усилия на Русия поради пораженията, нанесени на военните ѝ превозни средства.

Войната в Украйна е до голяма степен свързана с логистиката
Ааге Борхгревинк

„Войната в Украйна е до голяма степен свързана с логистиката. Цялата руска икономика е насочена към производството на стоки и услуги, които ще направят тази война възможна. Едно от най-важните неща тук са камионите и частите за автомобили“, казва Борхгревинк.

Гражданските камиони могат да се използват както за транспортиране на всякакъв товар до фронта - от храна до боеприпаси, така и за изстрелване на дронове като иранския "Шахед", който Русия активно използва.

„За да продължи да върти колелата - буквално - Русия се нуждаеше от изцяло нов парк от камиони, за които трябваха резервни части“, каза Борхгревинк.

Изследване на Хелзинкския комитет за правата на човека и норвежката фирма за анализ на риска Кориск показва, че вносът на камиони в Русия рязко се е увеличил през зимата на 2023 г. Оттогава насам Москва е увеличила вноса на камиони десетократно според доклада.

Медийни публикации в Русия отразяват тази тенденция, като призовават хората да дарят граждански превозни средства за военните действия, позовавайки се на недостиг, причинен от широкото използване на дронове от страна на Украйна.

Небрежност или избягване на санкции

В писмен отговор Конгсберг Аутомотив казва, че за нея е "неприемливо и тъжно", ако продуктите ѝ попаднат на места, където се прилагат санкции. "Предполагаемата препродажба от страна на нашите клиенти е неприемлива и противоречи на нашите ценности“.

Конгсберг Аутомотив добавя, че проследяването на продуктите след продажбата е трудно, особено ако те се препродават многократно.

Компанията изрази своята изненада, че Хидируста Отомотив е препродала толкова голям обем от своите части в Русия, като каза, че не е проверила правилно турския си клиент и не е знаела, че най-големият експортен пазар на Хидируста е Русия.

След запитванията на "Схеми" и NRK норвежкият производител каза, че е прекратил отношенията си с Хидируста и е инструктирал всички свои клиенти да спрат да работят с турската фирма. Компанията добави, че вече изисква от клиентите си да подписват договорни ангажименти за спазване на санкциите.

Правни експерти твърдят, че Конгсберг Аутомотив може да претърпи последици, ако властите установят, че не е извършила надлежна проверка. Задължението за проверка на спазването на санкциите е на органите на съответните държави членки на ЕС. В Норвегия това е Полицейската служба за сигурност (PST).

Заместник-ръководителката на PST Инга Бейер Енг казва, че дадена компания може да бъде наказана, ако не направи достатъчно, за да научи, че неин клиент нарушава санкциите.

По думите на доц. Стиан Оби Йохансен от Университета в Осло, "за да бъде наказано за небрежно нарушаване на правилата за санкциите, дружеството трябва да е действало по начин, различен от този, който може да се очаква от едно обичайно разумно и съвестно дружество."

Експерти казват, че Турция е широко призната като вратичка за санкции, което означава, че компаниите, които изнасят стоки там, би трябвало да упражняват повишен контрол върху потенциалните препродажби в Русия.

Борхгревинк от Норвежкия хелзинкски комитет казва, че е „обезкуражаващо“, че Конгсберг Аутомотив изглежда „полага значително по-малко усилия да проследява стоките си и да предотвратява възникването на такива ситуации“.

След като се запозна с констатациите на "Схеми" и NRK, комисарят по политиката на санкции на украинския президент Володомир Зеленски - Владислав Власюк каза, че случаят „хвърля сянка върху цялата политика на санкции и нейната ефективност в ЕС“.

"Изгубихме много" или "така е по-добре". Имат ли ефект санкциите върху живота в Москва
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

Форум

XS
SM
MD
LG