На 5 януари самолет Boeing 737 MAX-9 на Alaska Airlines изпълнява полет от Портланд до Онтарио, Калифорния. Малко след излитането му едната врата на самолета пада.
Тя служи като авариен изход и до нея има пътническа седалка. За щастие, там не седи никой, а пилотите успяват да приземят самолета без пострадали пътници.
В понеделник стана ясно, че в края на годината главният изпълнителен директор на "Боинг" Дейв Калхун ще подаде оставката си. В писмо до служителите си той определи инцидента с Alaska Airlines като "преломен момент".
"Целият свят ни гледа и знам, че ще излезем от този инцидент като по-добра компания", каза той.
Председателят на борда на директорите Лари Келнер също няма да се кандидатира за преизбиране на предстоящото годишно събрание на акционерите, като бордът гласува за Стив Моленкопф на негово място.
Тези решения не са изненадващи и са предшествани от редица инциденти, свързани със самолети на компанията от модела 737 MAX.
Какво се случи до момента?
Как започна всичко
"Събитие като това не трябва да се случва на самолет, който напуска нашата фабрика", каза Дейв Калхун в началото на февруари. Коментарът му е във връзка с падналата врата на самолет на компанията по време на полет.
След инцидента Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) временно спря повечето полети с 737 MAX-9 на "Боинг".
Впоследствие FAA разреши на самолетите да летят отново - но с някои ограничения. Агенцията забрани на "Боинг" да разширява производството на своите самолети MAX или да одобрява допълнителни производствени линии за самолетите, "докато не се уверим, че проблемите с контрола на качеството, открити по време на този процес, са разрешени".
FAA поиска и "Боинг" да разработи план, който да допринесе за отстраняване на "системните проблеми с контрола на качеството".
Инцидентът от януари обаче не е единственият, свързан с "Боинг" през тази година.
През март 50 пътници бяха ранени, след като Boeing 787, пътуващ от Сидни до Окланд, загуби височина. В резултат на това хората са се ударили в тавана на самолета.
Малко преди това полет на Boeing 737-900 на United Airlines от Тексас до Флорида беше принуден да извърши аварийно кацане, след като от един от двигателите на самолета започнаха да излизат пламъци.
При един от последните инциденти, свързани с "Боинг", самолет 737-800 се приземи в Орегон без един панел в долната си част. Самолетът е по-стар модел на "Боинг" и е извършил първия си полет през 1998 г., съобщи Асошиейтед прес.
FAA разследва тези инциденти.
Мъртъв информатор
На 11 март стана ясно, че бивш служител на "Боинг" е починал. Той е известен с това, че е изразявал загриженост именно за производствените стандарти на компанията.
От 2010 г. до пенсионирането си през 2017 г. Джон Барет работи като мениджър по контрол на качеството в завода в Северен Чарлстън. Там се произвежда 787 Dreamliner - самолет, използван основно за дълги полети.
През 2019 г. Барет казва пред Би Би Си, че под натиск работници умишлено са монтирали некачествени части на самолетите. Освен това той съобщава, че е открил проблеми с кислородните маски. Според него една четвърт от тях не биха работили в случай на авария.
Барет казва и че в някои случаи части са били изваждани от контейнерите за скрап и монтирани на самолети, които са били в процес на изграждане, за да се предотвратят забавяния на производствената линия.
Пред различни издания близки до Барет казаха, че той не е изглеждал депресиран, а е бил съсредоточен в съдебните дела срещу "Боинг"
"Боинг" отхвърля твърденията му. През 2017 г. компанията съобщава, че са "идентифицирани някои кислородни бутилки", които не са работили правилно, но казва, че те не са били монтирани на самолета.
След като се пенсионира, Барет започна дългогодишно съдебно дело срещу компанията, в което я обвинява в очерняне на неговия имидж заради посочените от него проблеми.
В момента на смъртта си Барнет е бил в Чарлстън за разговори, свързани с това дело. Официалната причина за смъртта е самоубийство.
Кои компании в Европа използват "Боинг"
По света се използват няколко модела на самолетите Boeing 737 Max. В Европа авиокомпаниите, които използват тези самолети, са Ryanair, Tui, Norwegian и Icelandair.
Tui и Ryanair използват Boeing 737 Max 8, а Ryanair има поръчани и 300 броя Max 10. Нито една от двете компании не използва модела Max 9, който е свързан с повечето инциденти.
Въпрeки това нискотарифната Ryanair допусна увеличаване на тарифите си заради забавянето на доставките от "Боинг".
След първия инцидент със самолет на "Боинг" тази година Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) съобщи, че в страните членки няма компании, които ползват самолети от този модел.
Форум