Връзки за достъпност

Извънредни новини

Традсъпруги. Що е то и има ли почва у нас


Колаж на Светла Енчева
Колаж на Светла Енчева

Може ли жена да печели пари от убеждаването на другите жени колко е хубаво да не работят, а да са само майки, домакини и съпруги? Може. Често пъти така правят хора, които се наричат традсъпруги инфлуенсърки. Посланията им добиват все по-голяма популярност и е въпрос на време да изгреят и в България.

Традиционното е на мода. В САЩ Доналд Тръмп спечели президентските избори с обещанието да върне традиционното величие на Америка. В Русия затвърждават ценностите на „традиционното семейство“, воювайки срещу абортите, разводите и хората без деца. В Европа във възход са партии, претендиращи, че пазят традициите.

България не прави изключение от тази тенденция. Все повече правни и политически действия се обосновават с традицията. В Закона за предучилищното и училищното образование дори се пръкна понятие „българска правна традиция“. Според законодателя тя повелява кой към кого има право да изпитва „емоционално, романтично, сексуално или чувствено привличане“.

Част от модата на „традиционното“ е и феноменът tradwife. В буквален превод от английски това е традсъпруга.

Малко езикови пояснения

Думата tradwife, която няма утвърден превод на български, е съставена от съкращение на прилагателното traditional (традиционен) и wife (съпруга). Според правописните правила понятието традсъпруга следва да се пише слято, защото е образувано от комбинацията между съкратено прилагателно и съществително име.

В езиково отношение неологизмът tradwife изразява практиката понятия за стари неща да се рециклират с модерен привкус, като съставните думи в тях се съкращават. Така например антифашизмът става антифа, „алтернативното“ дясно (alternative right) – алтрайт (alt-right), а involuntary celibate (не по своя воля безбрачен) – incel. Субкултурата на инцелите обединява мъже, които не могат да си намерят интимна партньорка и обвиняват женското съсловие за това.

Какво са традсъпругите

Феноменът на традсъпругите е популярен предимно в САЩ, а оттам – във все повече държави. Това са жени, които възприемат – и проповядват – определена представа за традиционната роля на жената в семейството.

Традсъпругите не са просто домакини, които се грижат за децата и дома и правят мъжете си щастливи. Те смятат, че това е предназначението на всяка жена, и се опитват да убедят света в това.

Повечето традсъпруги са силно религиозни. Пропагандирайки традиционните роли на половете, те се стремят да разпространяват божията воля – такава, каквато е тя според техните църкви.

За нарастването на популярността на традсъпругите голям принос имат определени инфлуенсърки. В социалните мрежи те се представят като образцови домакини, майки и съпруги в стила на 50-те години на ХХ век. Красиви, с перфектни тела, високи токчета, безупречни прическа и грим и луксозно изглеждащи домове, те се превръщат в модел за подражание на много жени.

Една от най-известните традсъпруги – инфлуенсърки е Хана Нийлман, чиито канали в социалните мрежи се казват „Фермата на балерината“. Възпитана в мормонско семейство, тя се отказва от кариерата си на балерина, за да се ожени за богат член на религиозната си общност. Заживява във фермата му и ражда (до момента) осем деца.

Хана Нийлман показва на света колко е привлекателен животът ѝ във фермата и как се грижи за семейството си. Характерно за нея, както и за други традсъпруги инфлуенсърки, е да показват как готвят всевъзможни видове храна от нулата. Бившата балерина например не просто приготвя моцарела на грил – тя сама прави моцарелата, която после грилова.

Друга известна традсъпруга, която демонстрира как може да приготвя храна от нулата, е бившата манекенка Нара Смит. Има и традсъпруги като например Есте Уилямс, които не показват готварски чудеса, а учат жените как трябва да изглеждат и да се държат.

Критики към традсъпругите

Освен милиони последователи в социалните мрежи, традсъпругите имат и критици.

Една от основните критики срещу тях е от феминистки позиции. Традсъпругите убеждават, че цялата борба за равенство на половете всъщност няма смисъл, а най-голямото щастие за тях е да бъдат съпруги, майки и домакини.

Но те са обект и на други критики – че създават идеализирани и нереалистични представи за живота на една домакиня у последователките си.

Жена, която гледа децата си сама вкъщи, е малко вероятно винаги да изглежда перфектно, да поддържа дома си в идеален вид и да готви всичко от нулата.

Във видеото по-горе, в което се критикуват традсъпругите, се дава пример с друго видео, в което майката прави на детето зърнена закуска, каквато то е поискало. Вместо да я изсипе готова в млякото, тя замесва тесто от царевично брашно, разточва го в тава, пече го поне час във фурната, натрошава го и го охлажда. Това може да е сюжет за инфлуенсърски клип, но не и реалистична всекидневна ситуация, защото по време на цялото приготовление детето стои гладно.

Съдържанието, което традсъпругите публикуват в социалните мрежи, често изисква сътрудници, които остават скрити, за да остане аудиторията с впечатлението, че жената се справя с всичко сама, и то с лекота.

Накратко – разликата между традсъпругите инфлуенсърки и обикновените домакини е като между романтичните комедии и истинските връзки.

В самия факт на съществуването на традсъпруги инфлуенсърки има сериозно противоречие. Защото те демонстрират живот на неработещи майки-домакини, но самото инфлуенсърство е професия. Те печелят много пари от убеждаването на жените как трябва да си стоят вкъщи и да разчитат единствено на заплатата на мъжа си.

Бившите традсъпруги

Задължителното условие за оцеляването на една традсъпруга е наличието на (платежоспособен) мъж. Ако бракът ѝ се разпадне, тя може да се окаже в абсолютно безпомощно положение – без професионален опит, без банкова сметка, често и без образование.

Точно такъв е случаят на традсъпруга, която се е развела с мъжа си след близо четвърт век брак, след като научила за многобройните му сексуални похождения. Тя е загубила всичко освен децата – включително дома си, религията си, социалната си среда. Освен че не е имала никакви собствени пари, е задлъжняла заради разходите по бракоразводното дело. За известно време е била и бездомна.

Бившата традсъпруга е успяла да си стъпи на краката и да започне работа. И се е постарала дъщеря ѝ да не повтори нейната съдба, а да завърши висше образование и да започне работа.

Не всички бивши традсъпруги обаче намират начин да се справят, ако останат без нищо. Рискът от социално изключване, маргинализация и бездомност не е за пренебрегване.

Традсъпруги в България?

Въпреки засилващото се пропагандиране на „традиционните ценности“ и „традиционното семейство“, в България традсъпругите все още не се радват на особена популярност. Възможна причина за това е постсоциалистическата реалност, в която повечето жени работят. А моделът на майката-домакиня не се практикува широко.

В България има инфлуенсърки, които популяризират „традиционната роля“ на жената, но те не са непременно съпруги.

Вече поизбледня славата на рускинята Наталия Кобилкина, представяща се в България за сексоложка и семейна терапевтка. Според нея най-важно е една жена да си намери мъж, който да ѝ осигурява луксозен живот и да я води на Малдивите. За тази цел жената трябва да угажда на мъжа сексуално като гейша. И да не претендира с интелект, и оправност, а да казва: „Не мога, не знам!“

Ако позицията на Кобилкина е цинична (жените само трябва да се правят на глупави, но си знаят, че не са), една по-нова инфлуенсърка – Зорница Гюцова – проповядва на кухненски фон „незахаросаната истина“, че жените са по природа по-низши от мъжете и затова трябва да им се покоряват. Гюцова не се обръща към жените, а към мъжете. И ги убеждава, че една жена не ги обича, ако не е съгласна за всичко с тях, не им се подчинява и не им слугува. И – парадоксално – спори с мъжете, които не са съгласни с нея, когато тя казва, че мъжът винаги е прав и затова жената трябва да го слуша.

Кобилкина и Гюцова не са традсъпруги, но правят всичко възможно да превърнат в пари житейските съвети за традиционната роля на жената, които предоставят. Това е само стъпка преди възникването на "традиционни" традсъпруги инфлуенсърки, с каквито е пълно американското интернет пространство.

  • 16x9 Image

    Светла Енчева

    Светла Енчева е завършила философия в Софийския университет. Преподавала е социология, работила е като анализатор в Социологическата програма на Центъра за изследване на демокрацията. Редовна авторка е в "Тоест". Фокус на интересите ѝ са човешките права. Сега съвместява журналистиката, социологията и преподаването на немски език. Основателка е на сайта Genderland.

Форум

XS
SM
MD
LG