Какво трябва да направиш, за да изместиш Си Дзинпин, Владимир Путин, Чарлз III или Барби в надпреварата за личност на годината на списание "Тайм"? Нищо друго освен да си Тейлър Суифт и за една година турнето ти да се е превърнало не само в музикален, но и икономически феномен.
„Тайм“ излъчват личност на годината от 1927 година като първият е Чарлз Линдберг - пилотът прелетял за пръв път Атлантическия океан от Ню Йорк до Париж без кацане.
Редакцията представя човек, група, идея или предмет, които "за добро или за лошо“ са оказали най-голямо влияние върху събитията през годината. В списъка има имена като Адолф Хитлер, Йосиф Сталин, Уинстън Чърчил, Михаил Горбачов, Владимир Путин, Марк Зукърбърг, Илън Мъск и др.
“Обсъждането на движенията ѝ приличаше на обсъждане на политиката или времето - език, който се говори толкова широко, че не се нуждае от контекст. Тя се превърна в главния герой на света.", пишат от изданието.
Певицата е родена Пенсилвания на 13 декември 1989 г. и започва музикалната си кариера като тийнейджърка. Още на 10-годишна възраст Тейлър участва в различни конкурси с авторски песни. Дебютният ѝ албум излиза през есента на 2006 г., и от него са продадени повече от 61 000 копия за една седмица. Тейлър Суифт има общо 10 студийни албума, 4 от които е презаписала.
Към момента тя е получила над 225 награди, сред които 11 Грами, 16 отличия от Американските музикални награди, 34 на „Билборд“ и една Брит награда.
Пътуване през ерите
Турнето „Eras“ на Тейлър Суифт е ретроспекция на кариерата ѝ като представя нейните творчески „епохи“. През годината тя изнася 66 концерта в Северна и Южна Америка. Всеки спектакъл продължава 180 минути и включва над 40 песни от поне девет албума.
Всеки албум е посветен на период от нейния живот, а чрез текстовете си тя разказва за личните си преживявания. Като автор на песни я сравняват с Боб Дилън, Пол Маккартни и Джони Мичъл.
При пускането на билетите в продажба миналата година платформата Ticketmaster се срина - за датите през 2023 г. бяха продадени 4,1 млн. билети и така тя постави нов рекорд за над 2 млн. продадени билети в рамките на един ден. Последните дати от турнето са през 2024 г. и прогнозите са, че това ще е едно от най-големите събития на всички времена и ще донесе приходи от над 1 милиард долара.
Препродаването на билети доведе до множество съдебни искове от фенове, защото цената на билет се вдигна до 22 000 долара. Министерството на правосъдието започна разследване, а сенатът проведе изслушване по случая.
Всички, които не успяха да дочакат своя ред за билети, можеха да се докоснат до изживяването от кината. Суифт пусна филм за турнето като сключи договор директно с веригата кина AMC, които отбелязаха най-високите продажби на билети за един ден в историята си.
Вижте също "Музиката ми не е създадена, за да грабне мигновено". Певицата Джони Мичъл на 80"Ефектът на Тейлър"
Концертите предизвикваха мини икономически бум за градовете, в които се провеждаха. Първата дата в Глендейл, Аризона, генерира повече приходи за бизнеса в града, отколкото Супербоул 2023, който се проведе на същия стадион.
"Ефектът на Тейлър" е забелязан на най-високите нива на управление.
"Когато Федералният резерв те споменава като причина за икономическия растеж, това е много важно", казва Ед Тирякян, професор по финанси в университета Дюк.
Феновете на Тейлър Суифт имат възможността да си направят гривни за приятелство с мъниста преди шоуто. С тях те изписват любими текстове от песни, имена на албуми или шеги. Този тренд доведе до 500% увеличение на продажбите в магазините за занаятчийски стоки.
Собственост над творчеството
Певицата работи по презаписването на първите си шест албума, за да си върне контрола над записите си. Финалните версии на записите са придобити от предишната компания, с която има договор.
За да има пълен творчески контрол над песните си, тя създава нови версии. Те не се различават значително от досегашните записи, освен с намерението, което стои зад тях. Решението на Тейлър Суифт предизвика реакции в целия музикален бизнес и обърна внимание на проблемите в индустрия.
"Артистите трябва да притежават собствената си работа по много причини, но най-очевидната от тях е, че артистът е единственият, който наистина познава това произведение.", пише тя в своя публикация от 2021 г.
Смята се, че певицата има една от най-голямата група от фенове, към декември 2023 г. Тейлър Суифт е певицата с най-много месечни слушатели в стрийминг платформата Spotify. Нейните феновете се наричат „swifties“, а думата остана на второ място в класацията на Оксфордския речник за дума на годината.
Тейлър Суифт влиза в Харвард
„Ефектът Тейлър“ не подмина и университетите в Америка. Някой от най-добрите университети в страната включиха курсове и класове, които изследват творчеството и общественото въздействие, което имат те.
Харвардският университет и Университетът на Флорида са само две от учебните заведения, които предлагат обучение по Суифт, следвайки стъпките на институции като Тексаския университет, Държавния университет в Аризона, Станфордския университет и Калифорнийския университет в Бъркли.
Курсовете разглеждат еволюцията на певицата и как тя разказва истории, за да влияе на аудиторията. Темите са фокусирани върху женственост и пол, социални медии и обществено мнение, политика и социално въздействие, художествена и нехудожествена литература.
Вижте също Том Ханкс - късметлията, който покори киното