Връзки за достъпност

Извънредни новини

Многопластово позициониране. Как Западът се консолидира в Азия


Антъни Албанезе, Нерендра Моди, Джо Байдън и Фумио Кишида по време на срещата на лидерите на Четиристранния диалог за сигурност (QUAD)
Антъни Албанезе, Нерендра Моди, Джо Байдън и Фумио Кишида по време на срещата на лидерите на Четиристранния диалог за сигурност (QUAD)

Западът все повече обръща внимание на сътрудничеството по отношение на отбраната със страните от Азия. Причините са много, а една от тях е опита за възпирането на Китай. Как действат западните страни, кои структури ги подпомагат и кои са слабостите, анализира Владимир Шопов.

Концепцията за „обръщане към Азия“ на Барак Обама е често подценяван и недоразбран елемент от неговата външна политика. Най-честите критики са свързани с доктриналната ѝ незавършеност, неравномерността на ангажимента зад нея и наличието на наивитет по отношение на Китай.

За тях има немалко основания, но те не отчитат рязката промяна в поведението на Пекин след първите години на президента Си Дзинпин, както и доминиращата тогава и облечена в ентусиазъм идея за „азиатския 21-и век“. Подценяват се и някои от нейните подходи, например, създаването на голяма азиатска зона за свободна търговия.

Радикалната промяна в поведението на „средното царство“ съвпада с администрацията на Доналд Тръмп

Радикалната промяна в поведението на „средното царство“ съвпада с администрацията на Доналд Тръмп и по-специално с влизането в нея на представители на по-консервативния establishment на Републиканската партия.

Фундаменталната преоценка за Китай и цялостната траектория на развитие на индо-тихоокеанския регион са интегрирани във важни стратегически документи между 2017 и 2021 година.

Всъщност, същинското уплътняване на политически заявеното „обръщане към Азия“ се случва именно през тези години. Но истинското разгръщане на нова концепция за американско и западно позициониране на континента е факт по време на сегашната администрация на Джо Байдън.

Какво стои в основата на „обръщането към Азия“

В неговата основа стоят поне три елемента.

Първият е окончателно приемане на решаващото значение на широка Азия за просперитета и сигурността през 21-и век. От поне две десетилетия западният бизнес наблюдава и участва в стопанския бум, генериран от „възхода на останалите“, но политически и институционално едва през последните години сме свидетели на по-цялостно осмисляне на тези процеси.

Индикатор за това е факта, че повечето западни държави вече имат стратегии за индо-тихоокеанския регион.

Втори елемент е разбирането за съюзническото начало като дългосрочна база за присъствие и подобрено позициониране. Това включва двустранни, няколкостранни и многостранни отношения и формати.

Третият е идеята за сдържане на Китай в резултат на радикалната промяна в стратегията и поведението на Пекин

Третият е идеята за сдържане на Китай в резултат на радикалната промяна в стратегията и поведението на Пекин през последните десетина години. Все повече този елемент се допълва от разбирането, че множащите се рискове и заплахи в широка Азия произтичат от координираните действия на Пекин с Москва, Техеран и Пхенян. Тази комбинация от убеждения формира основата, върху която САЩ и западните държави през последните години изградиха нова институционална архитектура в региона.

Нейната основна платформа са двустранните партньорства и съюзнически отношения.

Как и с кого действат САЩ в Азия

САЩ рестартираха връзките си с Япония и Южна Корея, с които имат договори за отбрана. Направиха го по различен начин.

С Токио разшириха и подобриха оперативното сътрудничество според сценарии за реални конфликти, ускориха технологичния трансфер, преместиха оперативния си щаб от Тихия океан, създават съвместни и интегрирани сили за реагиране и на практика тренират противопоставяне на Китай в западните териториални води на страната.

Със Сеул бяха разширени технологичния трансфер, укрепено бе присъствието на американски войски, засилени бяха ядрените гаранции при атака от страна на Пхенян.

Може би най-осезаемо е задълбочаването на отношенията с Филипините, където се удвои броя на американските бази, осигурени бяха половин милиард долара за военна модернизация, увеличи се честотата и подхода на общите учения, изготвени бяха конкретни оперативни планове за реакция и други.

Особено значимо е преформатирането на връзките с Индия, която постепенно намира начини за сближаване с Вашингтон (военна модернизация, общи производства, технологичен трансфер).

Противно на очакванията на мнозина, през последните години сме свидетели на активизиране на отношенията с Виетнам и Индонезия. Разбира се и с традиционния съюзник Австралия, но и множество от малките тихоокеански островни държави, които имат важно оперативно значение.

AUKUS и QUAD

От особена важност са две няколкостранни структури.

Първата е партньорството за сигурност между Австралия, Великобритания и САЩ (AUKUS), което обхваща множество дейности (придобиване на нови ядрени подводници, ротация на съществуващи такива, военни разработки, технологичен трансфер, споделяне на информация, кибер сътрудничество и други). Япония и Нова Зеландия ще се включат в част от дейностите, а форма на сътрудничество търсят и Канада, Южна Корея и Индия.

Втората структура е четворния диалог за сигурност, QUAD, между Индия, Япония, Австралия и САЩ. Създаден през 2007 година и възроден по времето на администрацията на Тръмп през 2017-та, този формат непрекъснато трупа дейности и на практика институционализира общите виждания на държавите за „свободен и отворен индо-тихоокеанския регион“.

Вече функционира и QUAD Plus, където се включват Южна Корея, Виетнам, Бразилия, Израел и други. Създадени бяха и други, тристранни формати като този между Вашингтон, Токио и Сеул, който изискваше сериозни дипломатически усилия за преодоляване на десетилетните различия и спорове между двете азиатски страни.

Подобна структура имат общите учения между Япония, САЩ и Филипините. Сближаването на Япония и Южна Корея с НАТО, политическо и военно, също трябва да бъде отбелязано и там траекторията ще е по посока на задълбочаване.

Как Европа и САЩ влияят на политиките в Азия

Активизирането на европейските държави също е осезаемо, макар неговите параметри да са доста по-ограничени и политически неконсолидирани. Увеличаващите се военни инвестиции ще подобрят техните способности да присъстват и проектират способности в по-широк периметър.

Външнополитическото и военно мислене вече неотменно включва азиатските райони на действие

Външнополитическото и военно мислене вече неотменно включва азиатските райони на действие. Страни като Великобритания, Франция, Германия, Италия и Нидерландия изпращат при възможност части от своите военни активи в различни точки от региона. Много инвестиции се правят в капацитета на ЕС и НАТО, както и в различните изследователски центрове, които се занимават с Азия.

Активизирането на САЩ в широка Азия произвежда и други ефекти с еднакво съществени последствия. Един от най-важните е рестарта и развитието на двустранните отношения между различни държави, в някои случаи не толкова близки като доктрини, цели и ценности.

Например, Япония и Индия разширяват и задълбочават сътрудничеството си в областта на сигурността и вече предвиждат „съвместни интегрирани учения“, които включват цяла палитра от способности и структури. Разработва се и план за продължително присъствие на японски военноморски сили в индийски териториални води и бази. Подготвя се технологичен трансфер от Токио към Ню Делхи, в този случай военна електроника.

Къде са недостатъците

Остават обаче немалко недостатъци и дефицити в американския и европейския подход към Азия.

Отвъд официалната дипломатическа комуникация, сред мнозина политици на западните съюзници стои въпросителната за степента и дълбочината на американския ангажимент, особено при потенциален пряк сблъсък с Китай. Въвеждането на все повече условност в него генерира несигурност и принуждава местните елити да готвят алтернативни или поне допълващи модели на сигурност.

Най-важният от тях е свързан с придобиване на собствено ядрено оръжие, например от страна на Южна Корея и, с по-малка вероятност, Япония.

Ключов дефицит е отсъствието на привлекателна икономическа и инвестиционна рамка, зад която стои САЩ и която структурно да предлага стопански възможности за много от държавите от региона.

Оттеглянето на Вашингтон от Транс-тихоокеанското партньорство веднага след избирането на Доналд Тръмп лиши страната от важен инструмент за влияние

Оттеглянето на Вашингтон от Транс-тихоокеанското партньорство веднага след избирането на Доналд Тръмп лиши страната от важен инструмент за влияние, а нежеланието на демократите да подписват споразумения за свободна търговия направи този недостатък почти необратим.

Отвъд икономиката, сегашната администрация отказва да приеме необходимостта от мащабна инвестиционна програма в отбраната на страната и финансовите нива на подкрепа нарастват успоредно с инфлацията, а не с реалните предизвикателства. По тази причина, различни специалисти отсега алармират, че американската страна може да се окаже в неблагоприятна ситуация след около половин десетилетие.

Цялостно погледнато, политическите нагласи в страната се изместиха в посока обратна на готовността за военен ангажимент извън непосредствени заплахи. Способността за бърз и убедителен военен ангажимент и успех ще изисква много по-голяма активност и комуникация на водещите политически фигури с обществото.

Няма съмнение, че последните няколко години са маркирани от мащабно и многопластово позициониране на западните държави в Азия по безпрецедентен начин. Това е закъснял процес и много неизвестни ще продължат да съществуват през идните години.

Например, степента на готовност за дългосрочни инвестиции, реалните „червени линии“ за отделните участници, желанието за разширяване и консолидиране на способности и структури. Един изпреварващ ход на Китай в региона също би отворил много дилеми. Независимо от тази продължаваща неяснота, действията на западните държави и възникващата инфраструктура в областта на сигурността и отбраната са сред най-значимите в международните отношения на последното десетилетие. И вероятността този процес да продължи е все по-голяма.

*Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

  • 16x9 Image

    Владимир Шопов

    Владимир Шопов е завършил Лондонското училище по икономика и политически науки. Специализирал е в университетите в Оксфорд, Лондон, Калифорния, Пекин и в Ново училище за социални изследвания, Ню Йорк. Бил е съветник по европейски въпроси на министъра на вътрешните работи (1997-1998), съветник в Мисията на България към ЕС (1998-2001), съветник на министъра на външните работи (2014 - 2016).

Форум

XS
SM
MD
LG