Общинският съвет в Русе реши да прекрати договора на дружеството, което стопанисва местното летище.
Това се случва, след като разследване на Антикорупционния фонд, публикувано в сряда, разкри, че летището е било предоставено за ползване на частна компания, без да се провежда търг или конкурс.
При подписването на договора компанията се е задължила да извърши определени дейности, свързани с летището, за срок от 2 години, както и да го направи годно за изпълняване на пътнически полети.
Този срок приключи на 27 февруари 2025 г. и въпреки че условията не бяха изпълнени, кметът на Русе Пенчо Милков внесе предложение за удължаване на първоначалния срок по искане на компанията.
В четвъртък то беше отхвърлено от Общинския съвет.
„Ние друг инвеститор, който явно да проявява интерес, към момента нямаме“, каза кметът Милков в четвъртък по време на изслушването в Общинския съвет и добави, че ако договорът не бъде удължен, ще последва бездействие по дейностите в летището.
Същевременно общинските съветници от ПП-ДБ и СДС - Гражданите в Русе поискаха оставката на кмета, наред с друго, и заради договора за летището в Русе.
Прехвърлянето на летището в Русе
През януари 2023 г. общината в Русе с голяма бързина решава да даде за безвъзмездно ползване Летище Русе на частното дружество „Еърпорт Русе“ ООД за срок от 10 години.
„Предложението за сключване на договор с „Еърпорт Русе“ е включено извънредно в дневния ред на заседанието на общинския съвет в деня на самото заседание. Към предложението липсват приложения, които да дадат възможност на заинтересованите лица да преценят дали са налични посочените в него фактически и правни основания. Това противоречи на разпоредбите в Закона за местното самоуправление и местната администрация“, казва адв. Деница Руканова, правен експерт към Антикорупционния фонд (АКФ).
Решението тогава е взето без обявен търг, без конкурс и без провеждане на обществено обсъждане. АКФ не намира информация и да е правен икономически и правен анализ.
„Сключването на договора с „Еърпорт Русе“ ООД нарушава поне три закона – Закона за концесиите, Закона за местното самоуправление и местната администрация и Закона за общинската собственост, както и приетите въз връзка с тях местни наредби”, казва адв. Руканова.
Тя добавя, че според Закона за концесиите летище, което е общинска собственост, може да се стопанисва само от лицензиран летищен оператор.
„Еърпорт Русе“ ООД не е лицензиран летищен оператор. Самото дружество е създадено няколко дни преди да получи правото да стопанисва обекта. Тогава съдружници в дружеството са „Стройпроект“ ЕООД на бившия президент на футболния клуб "Локомотив" (Пловдив) Христо Крушарски и Антони Търницов от „Щраплан“ ЕООД.
Оттеглянето на Търницов от дружеството е посочено като причина за забавянето на изпълнението на договорените промени.
Искане за удължаване
При сключването на договора общината в Русе и „Еърпорт Русе“ се споразумяват, че ако дружеството не успее да извърши 15 предварително определени дейности в срок от две години, общината може да прекрати договора, без да плаща неустойки или да покрива вече направените разходи. Тези дейности включват инфраструктурни подобрения и административни стъпки за лицензирането на Летище Русе като такова за обслужване на авиация с общо предназначение.
Две години по-късно „Еърпорт Русе“ не е изпълнило 4 от дейностите. Въпреки това кметът Пенчо Милков предложи договорът да бъде удължен с една година. Причината е, че това е поискано от единия съдружник, Христо Крушарски, който обяснява забавянето на изпълнението на задачите с напускането на фирмата от страна на неговия съдружник.
Според Крушарски двамата са имали „различни визии“, което е довело „до невъзможност да бъде постигнато съгласие по изготвения от нас Генерален план на летището“.
Според разследването на АКФ исканата отсрочка от страна на дружеството е 8 месеца. Това съвпада с приключването на договор с Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ за защита от градушки на стойност 25,8 млн. лв.
„Това навежда на мисълта, че мотивацията на Христо Крушарски да се удължи 2-годишния срок за завършване на дейностите в чл. 8 от договора не е за да има пътнически полети на Летище Русе, а за да изпълни неговата фирма ангажимента си към Агенцията по градушките“, казва Бойко Станкушев, директор на АКФ.
Отговорът на компанията
В четвъртък на обсъжданията за удължаването на договора в Общинския съвет в Русе присъства Веселин Цеков, който е управител на дружеството от 11 февруари.
„Имаме желание да развием летището. Вярваме, че с този срок, който ни давате, от 12 месеца, ще се справим и ще изработим генерален план на летището. След това ще имаме възможност за трайни инвестиции и строителство в района на летището“, каза той.
Той добави, че през последните две години дружеството е вложило около 3 милиона лева собствен капитал в летището, без да засяга факта, че то е генерирало и приходи.
В отговор на обвиненията, че исканата отсрочка е свързана с договора към Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ Цеков посочи, че срокът на този договор е до юли 2026 г. и отрече двете да имат някаква връзка.
Свободна Европа изпрати въпроси до кмета на Община Русе Пенчо Милков за това какво е наложило отдаването на летището с такава бързина, на какъв принцип е било избрано дружеството и защо това е било направено в разрез със закона. До приключването на текста не получихме отговор.
Форум