Модернизацията на авиобаза "Граф Игнатиево", която цели да я подготви за новите изтребители F-16, върви със закъснение от три години. Това се разбра от думите на министъра на отбраната Димитър Стоянов, който провери в четвъртък ремонтните работи.
Това се случва, въпреки че през 2020 г. и 2021 г. са раздадени авансово над 202 млн. лв. на фирмите, които изпълняват модернизацията.
Първите два самолета F-16 се очаква да пристигнат в България в началото на 2025 г. Ако авиобазата не е готова да ги посрещне, те ще останат в САЩ, каза военният министър.
"Ако инфраструктурата не е построена и преминала сертификация, самолетите ще останат в САЩ и ние ще плащаме допълнително за това, че те обслужват нашите самолети и ги поддържат в оперативна готовност", каза Стоянов, цитиран от пресцентъра на министерството. Той добави, че се надява да не се стигне до там и затова иска процесите да бъдат ускорени.
Стонов каза, че министерството на отбраната полага всички усилия да бъде преодоляно огромното забавяне на модернизацията на авиобазата. Целта е през 2024 г. базата да получи сертификат от САЩ, за да може да приеме самолетите F-16 Block 70.
Стоянов припомни, че ако договорът беше изпълнен според първоначално заложените срокове, първите самолети трябваше да бъдат в България през февруари – март 2023 г. При настоящата ситуация страната нямаше да е готова за приемането им.
Решението за купуване F-16 block 70 беше взето през 2019 г от кабинета на Бойко Борисов и после потвърдено от парламента. Пакетната цена за машините, боеприпасите, оборудването и обучението на пилотите е 1 251 256 000 долара (около 2,18 млрд. лева по това време). В края на миналата година парламентът одобри покупката на още 8 нови изтребителя F-16C/D Block 70 от САЩ.
202 млн. лева авансово
Договорът за модернизация на летището е сключен през август 2019 г., но до есента на 2022 г. не е била открита нито една строителна площадка.
„Забавянето е повече от 3 години, които няма как да бъдат наваксани за три или шест месеца, но полагаме всички усилия тези срокове да бъдат съкратени“, каза Стоянов.
Сред причините за забавянето на модернизацията според министъра са:
- сключените договори от 2020 и 2021 г. на инженеринг – проектиране и строителство чрез директно възлагане;
- сто процента авансови плащания (по този начин са раздадени около 202 милиона лева);
- неточност при определяне на параметрите на заданието, в резултат на което строително-монтажните работи са в пъти завишени спрямо очакваните при възлагането на договорите.
Стоянов даде пример за възложен през 2020 г. договор с авансово платени 300 000 лв., като след извършено проектиране фирмата е представила сметка за 10 млн. лв. Този договор ще бъде прекратен.
Стоянов каза, че първата строителна площадка е открита през октомври 2022 г., като до момента има сключени 36 договора.
От октомври досега са открити 16 строителни площадки, като предстои откриването на още 21. За девет обекта предстоят обществени поръчки, съобщи още Стоянов. В тях ще бъде заложено 30% авансово плащане с банкова гаранция.
Пет различни проекта се осъществяват на пистата на летището. Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090. Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране.
Проекти се изпълняват и по ВиК инсталациите, както и по осветяването на пистата. По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата, съобщи БТА.
Договори без обществени поръчки
Всички договори за модернизацията на базата "Граф Игнатиево" по времето на премиера Бойко Борисов и министъра на отбраната Красимир Каракачанов са направени без обществени поръчки.
Вместо това е използвана процедурата пряко договаряне. Това е законно, тъй като попада в изключението на закона за поръчки в областите отбрана и сигурност. До 837 000 лв. е разрешено за „за доставки на чувствително оборудване, включително на части, компоненти и/или монтажни елементи за него“ и 10 000 000 лв. – „за строителство“.
Според закона за поръчки за над 100 млн. лв. в сектора на отбраната е необходимо одобрението на парламента. Договорите подписани от кабинета на Борисов за авиобазата са 42. Информацията беше държана в тайна, но служебния министър на отбраната Георги Панайотов я предостави на парламентарната комисия по отбрана.
Кой строи на авиобазата
На две фирми е възложена основната част от дейностите по подготовка на авиобазата за новите изтребители F-16, се съобщава в Черната книга на правителственото разхищение в България за 2021 г.
Едната е „Техно Енерджи“ ООД, част от групата на „Вайс профил“. Тя е получила над 48,3 млн лева, разпределени в 19 договора. Собственици в „Техно Енерджи“ ООД с по 50% са Хюсеин Кулов и Димитър Хрусафов. Кулов е брат на бившия депутат от ДПС и заместник-министър на околната среда Фатме Илияз.
Втората е строителна компания „Джи Пи Груп“, около която имаше редица съмнения през последните години. Тя взима над 25 млн. лв., или 25% от цялата отпусната с постановление сума за 3 договора.