Само 16 минути. Толкова време отне изтеглянето на кораба Vera Su, който заседна преди повече от месец в скалите край Камен бряг.
Зад тези само 16 минути обаче стоят десетки безсънни нощи, прекарани в планиране, изчисления, симулации, прехвърляне на всички възможни сценарии.
Въпреки многото мнения, че операцията е била елементарна, осъществяването ѝ всъщност изисква сложна координация. Човекът, който ръководи успешното ѝ реализиране, е капитан Андрей Станев.
„Това беше всичко друго, но не и стандартна операция“, разказа Станев пред бТВ. „Рискът беше на всяка крачка: започвайки от риска за хората, но и риска и за околната среда.“
За това колко сложна и рискована е била операцията говори и фактът, че холандската фирма, която също участваше в планирането, препоръча да се изчака с изтеглянето и то да се извърши чак през април следващата година.
Капитан Станев, който освен ръководител на операцията беше и капитан на влекача „Кастор“, изтеглил заседналия Vera Su, отбеляза, че е имало сериозна опасност корабът да се пречупи.
„Опасността беше в началото, при първите изтегляния. Защото ако дам пълната си мощност, аз ще го разпоря. А разпаряйки кораба, той щеше да потъне“, обясни Станев и допълни: „Нашата цел беше да не потъне и да го докараме безопасно във Варна.“
Капитан Станев няколко пъти благодари на целия екип, работил по операцията. По думите му координацията между отделните институции и звена е била много добра. С помощта на подводен робот е установено, че Vera Su е стъпил на няколко скали и поради тази причина е можело да се стигне до евентуалното пречупване на корпуса.
„Затова се взе решение корабът да бъде укрепен. Около 10 тона греди и всякакъв вид конструктивни елементи бяха заварени, беше наета професионална фирма от Варна, те се занимават с корпусна работа по корабите. Те знаеха много точно какво трябва да направят, но логистично това беше кошмар, защото трябваше да докараме всички тези греди в рамките на кратък отрязък“, разказа Станев.
Именно кратките прозорци от време, в които екипът е можел да работи, са били основен проблем. По думите на капитана, разработеният план е бил в 9 действия, като „най-важното беше да сваляме риска във всеки един момент. Първата точка беше да се създаде плавателен канал.“
По този канал плавателните средства са стигнали безопасно и бързо до кораба. Допълнително към това се е наложило и да бъде изградена самоповдигаща се платформа.
„Тя е стъпила с четирите си крака на дъното и се повдига нагоре, за да може да е над вълните“, обясни Станев. По думите му целта на платформата е била да осигури „някаква относителна независимост от хидрометеорологичните условия“.
Освен това екипът на капитан Станев е разработил и компютърна симулация, благодарение на която нужните стъпки са били предварително известни и изпробвани.
Така буквално за секунди екипът е можел да направи анализ на ситуацията и да определи дали дадено действие е правилно и какви ще са последствията от него.
Капитан Андрей Станев от години се занимава с разработване на софтуер и хардуер за различни корабни симулатори. Той е част от екипа, разработил иновативни решения за навигационния тренажор, на който се обучават бъдещите капитани в Техническия университет във Варна.
На този тренажор, на който е заложен фарватерът на Варненското пристанище, студентите могат чрез симулации да проверят уменията си да навигират и управляват кораби.
Капитан Станев се дипломира от Военноморската академия „Никола Вапцаров“ във Варна през 2001 г. В момента е асистент в катедра Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища на Техническия университет във Варна.