20 септември 2021 г. Час и половина след полунощ кораб, плаващ под панамски флаг в български териториални води, се отклонява от курса и в продължение на два часа се движи с пълен ход директно към брега.
На следващата сутрин в социалните мрежи се появява информацията, че товарен кораб Vera Su се е забил в скалите край природен резерват Яйлата. На борда му има 3300 тона азотен тор.
Ситуацията щеше да изглежда като морски инцидент, при който след подобно събитие има логична поредица от аварийно-спасителни действия. Но не и в този случай.
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви действията на Морска администрация като саботаж. Причината са серия от съмнителни действия и бездействия на институциите по наблюдение и контрол на морския трафик.
В събота ситуацията стана критична. Корабът започна да потъва. Той се наклони и в едната си част легна на дъното. В хамбара му започна да нахлува вода и според експерти вече има реална опасност плавателният съд да се пречупи.
Движението на корабите се следи с навигационни системи в реално време. Корабът Vera Su се е движел по направление от Украйна към Варна. В ранните часове на 20 септември той вече е в български териториални води. Корабът поема курс директно към брега и повече от два часа дежурният на вахта не предприема действия за промяната му.
Всичко това се вижда на екраните на дирекцията, която се занимава с ръководството на корабния трафик. Дежурните на брега би трябвало да са в контакт с дежурните на кораба. Известно е, че в случая също е започнало т.нар. викане на кораба.
“Когато се вижда, че няма комуникация, е нормално един катер на гранична полиция да отиде и да ги спре”, каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев пред журналисти миналата седмица. Той определи действията на Морска администрация в кризата с кораба като саботаж.
Според ръководителя на дирекцията за ръководство на корабния трафик кап. Милен Тодоров обаче времето, в което е било категорично ясно, че корабът се движи на пълна скорост към брега, е било 20 минути. Това е забелязано, след като корабът е пропуснал да направи поворот.
“Дори и повече време да имахме, ако корабът не се управлява от човек на борда, той е неуправляем. Нашият оператор е уведомил гранична полиция и военните”, каза Тодоров.
Какво не е направено навреме
В поредицата от действия, които следват, се губят отговори на ключови въпроси, които вече не могат да бъдат дадени. Не е ясно кой е бил на вахта, къде е бил в този момент и в какво състояние се е намирал. Няма информация и за правоспособността на екипажа.
Това, което е известно, е, че никой от екипажа не е разпитан, както и че не са иззети документите на кораба. На 13-я ден от засядането на кораба служебният министър Христо Алексиев каза, че ще се предприемат действия за разпит на екипажа.
“Компетентните институции е трябвало да вземат проби на тези хора”, каза служебният министър на транспорта. Това обаче не е било направено веднага след инцидента.
За първи път български представители са се качили на борда на Vera Su на третия ден след инцидента.
Проверката и вземането на проби е трябвало да бъде организирано от Гранична полиция в нощта на инцидента, казаха от Министерство на транспорта. За първи път български представители са се качили на борда на Vera Su на третия ден след инцидента. Свободна Европа не получи отговор на въпроса дали това е направено.
“Моряците са на плавателния съд и няма достъп до тях”, казаха на пресконференция в петък от Окръжна прокуратура – Добрич, които започнаха разследване. Документите също все още са на борда на Vera Su.
“Корабният дневник се взима незабавно в подобни ситуации”, каза за Свободна Европа адвокатът по морско право Владимир Владимиров.
“Най-странното е, че не са взели документите на кораба и не са разпитали капитана. Нека да помислим сега, дали корабният дневник не е пренаписан вече няколко пъти!,” каза Владимиров.
Според него това е трябвало да се случи на втория час.
“При риск за природата се действа незабавно. Кодексът на търговското корабоплаване описва правомощията на морска администрация в подобни ситуации”, каза адвокат Владимиров.
Той обясни, че след като заседне кораб на брега, се прилагат три конвенции - за спасяване, за защита на околната среда и за защита на екипажа. Освен това в конкретния случай е приложима и Конвенцията за защита на Черно море от замърсяване, в която е регламентирано, че “ако ти нямаш възможност да реагираш, се обръщаш към съседите”.
България не просто не се е обърнала за помощ към Турция или Румъния, а на 24 септември Морска администрация съобщава, че не приема предложения към онзи момент план на корабособственика за изтеглане на кораба.
Според информация на Maritime.bg собственикът е изпратил няколко предложения, които са били отхвърлени. Едно от тях е било активиране на плиткогазещи кораби от Турция и от Украйна.
Междувременно на корабособственика е даден срок от един месец да изтегли кораба. Всичко това на фона на прогнозите за лошо време и опасност от разбиване на кораба.
Разтоварване с каквото има
И ако бездействието на българските власти в продължение на седмица изглежда подозрително, то действията по разтоварване на товара на кораба се превърнаха във фарс.
В късните часове на седмия ден от засядането на кораба Maritime.bg публикува съобщение:
“В 21,34 ч. на 27 септември започна разтоварване на заседналия край Яйлата моторен кораб Vera Su с грайфер за инертни материали”. От разпространените кадри се вижда как, заради неподходящото оборудване, азотният тор се изсипва директно в морето.
Това се случва противно на одобрения план за пакетирането му в торби с вместимост от 1 тон.
“Те имаха една технология за разтоварване, но на своя глава са решили да приложат друга”, каза служебният министър на транспорта и последва уволнение на директора на “Морска администрация” Живко Попов.
На осмия ден от засядането на Vera Su за първи път беше направен опит за изтегляне на кораба. Неуспешен.
Ден по-късно всички дейности бяха преустановени заради лошото време.
От самото начало на кризата службите към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) следят за качеството на водата в района. В деня след неуспешния опит за претоварване, когато голяма част от разтоварваното количество попадна във водата, от Басейнова дирекция "Черноморски район" отчетоха, че количеството на азотни съединения в района е четири пъти над нормата.
Служебният министър на околната среда Асен Личев издаде заповед за незабавно спиране на разтоварването "поради възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море".
В събота, пред потъващия кораб, Личев каза, че опасност няма.
"При наличието на вълнение и на течение съм сигурен, че няма да има измиране на живи организми".
Щетите са факт
“Чакаме този сезон цяла година - краят на септември, октомври и ноември. Това е времето, когато ловим риба. Съсипят ли морето сега, приключваме”, каза за Свободна Европа Емил Милев, който е председател на риболовно сдружение “Черноморски изгрев”.
“Риба има, а мястото, където е заседнал корабът, са най-добрите ни райони”, обяснява той. Негативните последици за рибарите обаче са факт.
“Вече всички знаят, че тук има заседнал кораб, натоварен с изкуствена тор”, казва Милев.
“Започнахме да даваме сигнали от самото начало, защото на това място, по това време на годината и с тази позиция на кораба трябва да се действа в рамките на два-три дни”, каза за Свободна Европа Георги Гавазов, който има фирма за риболов. По думите му много хора са предлагали безвъзмездна помощ по всички възможни начини.
“Морска администрация прояви шокираща незаинтересованост и нямам разумно обяснение защо. Те можеха да имат само позитиви от действията си”, каза Гавазов.
По думите му през цялото време е имало “шокиращо замитане на нещата”, което е необяснимо.
“Твърденията, че ние не можем да се справим с Vera Su, не са коректни. Ако всичко беше започнало веднага, щяхме да сме забравили за инцидента”, каза Александър Тодоров от Maritime.bg.