Над 2000 пъти на ден средно потрeбителите на смартфони докосват своите устройства. За момента няма конкретни данни дали разпространението на коронавируса е повлияло на тези числа по някакъв начин. Откакто обаче COVID-19 навлезе в живота ни, той стана по-свързан с интернет отвсякога. Особено в дните на социална изолация.
"Процентът на смартфон потребителите в България, които имат Viber и го ползват активно, е над 93%. Определено мога да кажа, че имаме десетки хиляди нови потребители през последните два месеца. По-впечатляващият ръст обаче е в обема на активност в нашата екосистема", каза Атанас Райков - старши директор на Viber за Източна Европа, Близкия Изток и Северна Африка в телефонно интервю пред Свободна Европа. Ролята на Атанас е да надгражда и да разширява възможностите за потребителите на Viber в региона, като предлага качествено локално съдържание и услуги на потребителите.
В световен мащаб абсолютен лидер на пазара на приложенията за съобщения е притежаваният от Facebook - WhatsApp, следван от Facebook Messenger. В България обаче това не е точно така. На българския пазар Viber e водещата платформа за размяна на съобщения и безплатни разговори чрез интернет. Откакто вирусът се появи в България, от Viber отичитат четворно увеличение на броя на разговорите и над 300% ръст в груповите обаждания.
"Имаме увеличение"
"Общото увеличение на ползването не генерира повече работа за нас, когато вече платформата е изградена, но има много бизнеси, държавни институции, които се свързават с нас". Райков обяснява, че администрацията и фирмите търсят начини да комуникират по-добре с гражданите. "Наистина са много интересни времена, много интересни проекти", казва още той.
"Имаме много сериозен ръст и в груповите чатове, където хората си обменят снимки, полезна информация, новини, шеги, така че почти по всички важни показатели имаме увеличение", казва той за резултатите на Viber в България.
Този тип увеличение обаче не се случва от само себе си. Всеки е трябвало да промени нещо в начина си на работа, за да може да откликне на изискванията на потребителите от една срана, а от друга да отговори на очакванията за сигурна и стабилна комуникация.
"Положихме много усилия, за да подобрим нашата аудио-конферентна връзка, направихме я по-стабилна, с по-високо качество", казва Атанас. Той обяснява, че са увеличили броя на хората, които могат да я ползват от 5 на 10, а във втората седмица на извънредното положение лимитът е достигнал 20 души.
Новите проекти
"Проектът, от който сме най-горди в момента, е Общността на Столична община, която пуснахме към края на март. Тя много бързо порасна и стана може би техният най-голям дигитален канал след сайта им и в момента има над 30 000 членове. В нея се комуникират най-важни новини, промени в наредби и друга важна информация. Имаме изключително позитивна обратна връзка, както от общината, така и от самите последователи", казва Атанас Райков. Той допълва още, че Viber има и проект с Българския червен кръст (БЧК), с който организацията да промотира своите благотворителни инициативи, да привлече доброволци и да събере повече дарения.
В глоблален мащаб пък Viber си партнира със Световната здравна организация, както и с УНИЦЕФ. Чатбот предоставя проверена информация с най-добрите практики срещу разпространението на коронавируса, както и тест, който да разсее митовете за болестта – какво помага и какво не помага.
Атанас обяснява, че Viber има и инициативи, свързани с дистанционното обучение, така че учениците да могат да използват пълноценно мобилните си устройства в учебния процес.
А сигурността?
В условията на коронакризата Интерпол предупреди, че кибер престъпленията постоянно се развиват, за да се възползват от онлайн поведението и тенденциите. В този смисъл и пандемията от COVID-19 не прави изключение.„Кибер престъпниците атакуват компютърните мрежи и системи на лица, фирми и дори глобални организации в момент, когато кибер защитата може да бъде намалена поради преместването на фокуса към здравната криза“, предупредиха още от Интерпол и публикуваха кратък списък със съвети как да се предпазваме, сред които са сигурни антивирусни програми, сваляне на приложения само от проверени източници и т.н.
"Използваме криптиране открай докрай, което означава, че разговорите, които се случват през Viber, могат да бъдат отворени само от участниците от двете крайни устрийства, участващи в разговора. Ние не пазим архив на обменените данни в облачна услуга. Това позволява от една страна да сме много сигурни, а от друга страна да не сме атрактивна мишена за хакерски атаки" - така Райков обяснява на какъв принцип работи Viber.
Самият той разказва, че е пренесъл почти цялата си комуникация през платформата за съобщения. Според него тя предоставя много инструменти, с които по-старите платформи не разполагат. Данните показват, че потребителите на Viber го използват повече от 25 дни на месец. Като положителна тенденция той отчита и това, че малкият и среден бизнес се ориентира към използването на тези инструменти, за да комуникира с клиентите си.