"Парите са бонус". Какво стои зад новата такса за пренос на руски газ през България

Бившият български премиер Бойко Борисов и президентът на Сърбия Александър Вучич инспектират строителството на "Турски поток" през България.

България въведе такса от 20 лв. на мВтч за транзит на руски газ. Сърбия и Унгария я обвиняват, че така руският газ, който идва за тях от България, ще поскъпне. Властите казват, че не това е целта, а да намалят печалбите на "Газпром". Какво и за кого променя новата такса за руския газ?

България тихо въведе нова такса при внос и за пренос на руски газ, който влиза и минава през нейната територия. И влезе в международните новини.

Сърбия и Унгария, които са основният потребител на транзитирания газ, реагираха остро, защото смятат, че това ще оскъпи горивото, което получават от руската компания "Газпром" по газопровода "Турски поток" през България. Двете страни подготвят общ отговор на действията на София, които "подкопават европейската солидарност и застрашават енергийната сигурност", пишат те в общо изявление.

Премиерът на България Николай Денков защити мярката. В понеделник каза, че страната има право да налага такси за транзит. Във вторник - "с тази такса връщаме конкуренцията на пазара", цитиран от "Дневник". По думите му очакването не е да се повишат цените за Сърбия и Унгария, а да се намалят печалбите на "Газпром".

Вижте също "Като в клещи". Как България помогна на Путин срещу Украйна

"Турски поток" през България беше построен в третия мандат на Бойко Борисов като премиер. Той транзитира руски газ към Сърбия, Унгария, Австрия от началото на 2021 година. Тръбата минава от Русия по дъното на Черно море до Турция, а след това по суша минава през България и Сърбия.

"Турски поток" вече е основната "врата" за суровината на "Газпром" към Европа, след като след началото на войната на Русия в Украйна Москва спря едностранно газа за много от страните в Европейския съюз (ЕС), а газопроводите "Северен поток" бяха саботирани и не функционират.

Министърът на финансите Асен Василев каза пред "Файненшъл Таймс", че "новата такса е напълно в съответствие с целите на ЕС за намаляване на зависимостта от руските изкопаеми горива" и София е уведомила Брюксел за действията си. Според Василев таксата няма да повлияе на цените на газа за държавите крайни потребители, а "само ще намали печалбите на „Газпром“.

Реакция от ЕС и "Газпром" засега няма.

Таксата ще увеличи приходите в бюджета с над 2 млрд. лв. годишно.

Новата така наречена "енергийна вноска" за внос и транзит на руски газ е в размер от 20 лв. за мегаватчас (или за всеки приблизително 1000 кубически метра внесен или транзитиран газ). Това е приблизително 20% от цената на газа на енергийните пазари в момента. "Газпром", която е резервирала огромната част на капацитета на "Турски поток" през България, плаща на страната такси за транзит и новата такса се очаква да повиши тях. По груби изчисления и ако се запази средното количество транзитиран руски газ през България, таксата ще увеличи приходите в бюджета с над 2 млрд. лв. годишно.

Според икономисти "парите са само бонус", а е невъзможно новата такса да се отрази на крайната цена за Сърбия, Унгария и страните по веригата, защото руската газова компания им подава газ на фиксирана цена. Пред Свободна Европа Георги Ангелов, старши икономист на Института "Отворено общество", лансира и друга теза - че по-скоро решението на България е политическо и насочено към спъващата я за приемане в Шенген Австрия. До нея също стига руски газ по "Турски поток" през България.

На фона на общия контекст и коментари стои още един въпрос - кой точно ще плаща и по какъв механизъм. В публикувания в края на миналата седмица в Държавен вестник нов законов текст пише, че новата такса ще дължат регистрираните като газови доставчици или оператори на газопреносна мрежа.

Оператор на газопреносната мрежа на "Турски поток" в България е държавното дружество "Булгартрансгаз", чийто принципал е Министерството на енергетиката. Над 90% от газовите доставчици, резервирали капацитета за транзит на газа, са руски фирми.

Таксата, която в закона се казва "енергийна вноска", ще се събира от агенция "Митници".

Три министерства - икономическото, финансовото и енергийното, както и "Булгартрансгаз", не отговориха на въпросите на Свободна Европа по темата за механизма зад новата такса до публикуването на материала.

И така - как се появи таксата за руския газ и до какво може да доведе тя - отговорите са в следващите редове.

Какво се промени и за кого

Промените, с които се въвежда таксата от 20 лв. на мегаватчас за внос и транзит на руския газ, дойдоха с гласуваните от Народното събрание (НС) в края на септември промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.

Те бяха предложени от Министерския съвет и отделно от депутатите Бойко Борисов (ГЕРБ), Делян Пеевски (ДПС) и Радослав Рибарски (ПП-ДБ). Текстовете за "енергийна вноска" се появиха между първо и второ четене на закона и бяха разгледани на две заседания на комисията по икономическа политика.

По информация на "Капитал" тарифата е идея на финансовото министерство. Тя е одобрена от управляващото мнозинство на ГЕРБ-СДС и "Продължаване промяната-Демократична България" (ПП-ДБ), както и на подкрепящите го от ДПС.

Според поправките, влезли в сила след публикуването им в Държавен вестник на 13 октомври, задължени да начисляват новата такса за руския газ са "вносителите по смисъла на митническото законодателство, както и операторите на газопреносни и газоразпределителни мрежи".

Основните търговци на руски газ са руският гигант "Газпром" и свързани с Русия фирми, резервирали до края на десетилетието около 90% от капацитета на "Турски поток" през България. "Газпром" все още не е коментирал новата ситуация.

След като "Газпром" прекрати едностранно доставките на газ за България след началото на войната на Русия в Украйна, вносител на руски газ в България остана фирмата на бившия шеф на “Лукойл - България” Валентин Златев "Състейнабъл Енерджи Съплай", която е посредник на "Газпром". Тя снабдява рафинерията "Лукойл Нефтохим", която се възползва от изключението от европейските правила за България за внос на руски нефт до октомври 2024 г. и газът е за производствени мощности.

Вижте също "Турски поток" под руско разпореждане. Как от пощата изскочиха "тайни" за реални събития

Министерството на икономиката не отговори на изпратените от Свободна Европа въпроси за новата "енергийна вноска" върху руския газ. То посъветва да бъдат зададени на Министерството на енергетиката (МЕ). То на свой ред препрати въпросите към Министерството на финансите и подопечната му агенция "Митници". От там до редакционното приключване на текста отговор не беше получен.

Държавната "Булгартрансгаз" също не отговори на въпросите на Свободна Европа. Компанията, чийто принципал е МЕ, е собственик и оператор на тръбите на "Турски поток" през България.

Финансовото министерство също не отговори на питане на Свободна Европа кога ще започне да се начислява и събира таксата, кой ще я плаща и колко ще са прогнозните постъпления в хазната. До редакционното приключване на текста и

От закона се разбира, че задължените да начисляват и внасят енергийна вноска ще я декларират и плащат на агенция "Митници". В публикувания от нея "Ред и начин за определяне, начисляване и събиране на енергийни вноски върху вноса и транзитния пренос на природен газ с произход от Русия" пише, че "задължени лица са

  • вносителите по смисъла на митническото законодателство;
  • операторите на газопреносни и газоразпределителни мрежи.

В срок до 13 ноември те следва да се регистрират по Закона за акцизите и данъчните складове за извършване на дейности с руски природен газ.

Реакциите. Кой печели и кой губи

Един от въпросите около новата енергийна вноска е какво печели България. По данни на "Булгартрансгаз" от пускането му в края на 2020 г. до края на август 2023 г. постъпленията от транзитни такси за "Турски поток" са близо 900 млн. лв. за целия период. Това не е печалба, тъй като има експлоатационни разходи, а и с парите, които "Газпром" плаща за транзит, се изплаща поетапно инвестицията в строежа на тръбата.

Вижте също "Пари на вятъра". Ще си върне ли България трите милиарда лева за "Турски поток"

Транзитни такси се дължат без значение колко газ се пренася по тръбата, тъй като не са за количества, а за капацитет.

От новата такса от 20 лв./мВтч България може да взема допълнително над 2 млрд. лв. годишно при настоящото натоварване на тръбата, гласят предварителни изчисления, тъй като таксата е за обем пренесен газ, а не за капацитет. Засега допълнителните приходи не са сред основните. публични аргументи на властта за взетото решение.

Унгария и Сърбия веднага реагираха на решението, опасявайки се, че новата такса ще натовари именно тях като крайни потребители.

В събота сръбският президент Александър Вучич каза, че българската такса ще повиши драстично цената на газа, която Сърбия трябва да плаща. Вучич каза, че той и премиерът Ана Бърнабич ще се опитат да разговарят с управляващите в България.

Пред сръбската служба на Радио Свободна Европа от Министерството на минното дело и енергетиката на Сърбия казаха, че ако въведената от България такса се приложи, газът в Сърбия ще поскъпне със 100 евро за 1000 куб. м.

Вижте също Първо беше "Турски", после стана "Балкански". Накрая се оказа руски поток

"Тази тема ще бъде обсъдена с представителите на Унгария и България и Сърбия ще направи всичко възможно, за да гарантира, че гражданите няма да бъдат засегнати по никакъв начин", се посочва в отговора.

Унгария също изрази опасения, че българската такса ще оскъпи крайната цена, която плаща за руския газ, минаващ по "Турски поток". Има и опасения, че заради таксата Русия може да спре доставките.

Министърът на външните работи Петер Сиярто нарече хода на България неприемлив. По думите му унгарското правителство се е свързало с партньорите си от България и Сърбия по този въпрос, за да се предотврати ситуация, при която получаването на руски газ да стане невъзможно.

Във вторник двете страни излязоха с общо остро изявление по темата и казаха, че ще търсят общ отговор от България и ЕС.

"България има право да налага такса"

Отношение по казуса публично взе премиерът Николай Денков, който защити решението на управляващите.

"България има право да налага такса върху вноса и транзита на руски газ", каза той в понеделник.

По думите му има алтернативи на руския газ.

"Вече има интерконектори, така че има алтернативи и руският газ не би трябвало да се ползва с някакви специални преференции", каза той.

Денков даде пример с договора с турската компания "Боташ" за достъп до турската газопреносна мрежа и 5 терминала за втечнен газ, сключен от служебното правителство на Гълъб Донев. В него има такса, свързана с вноса и обработката на течния природен газ.

"Всъщност таксата, която ние въведохме, създава възможност за истинска конкуренция между течния природен газ от различни източници и газа, който идва от Русия", каза акад. Денков.

Политическа цел

Според икономиста Георги Ангелов приходите за България от нововъведената такса са само "бонус". Той е убеден, че решението на България е чисто политическо и е насочено към Австрия - заради отпора ѝ да пусне България в Шенгенското пространство.

"Това е знак към Австрия, която е зависима от руски газ, че ако не ни пуска в Шенген, можем да им спрем доставките", каза той пред Свободна Европа.

Преди седмица премиерът Николай Денков каза, че ако Виена махне ветото си ще свали цените на стоките, които внася, и ще си гарантира по-добра енергийна сигурност.

Австрия блокира членството на България и Румъния за Шенген с искане цялата система да бъде променена заради нелегалните мигранти.

"За мен целта на България не е икономическа, а изцяло политическа", добави Ангелов.

По думите му ако България успее да събере тези пари от енергийни вноски, те ще бъдат голям бонус.

Той определи като заблуда опасенията на Сърбия и Унгария, че те ще трябват да платят таксата.

"Тази такса е само за "Газпром". Тя продава газ на фиксирана цена на границата с Унгария. Всички такси и разходи преди това се поемат от "Газпром", те не могат еднолично да вдигнат цената", каза икономистът.

Той добави, че разбира се, "Газпром" може да реши да спре изцяло транзита на газ през България заради таксата, което по думите му "не е голяма драма".

Вижте също Кое е вярното: Носи ли "Турски поток" наистина между 700 и 900 млн. лв. на година на България