Връзки за достъпност

Извънредни новини

Кое е вярното: Носи ли "Турски поток" наистина между 700 и 900 млн. лв. на година на България


Инспекция на строежа на "Турски поток" през България от 2021 г. от тогавашния премиер на България Бойко Борисов и сръбския президент Александър Вучич.
Инспекция на строежа на "Турски поток" през България от 2021 г. от тогавашния премиер на България Бойко Борисов и сръбския президент Александър Вучич.

Колко са приходите и печалбата на държавната "Бургартрансгаз" от пускането на "Турски поток" през България? Въпросът е актуален, след като бившият премиер Бойко Борисов отказа да говори за евентуални нарушения при строежа, но нарече тръбата "печатница за пари". Числата обаче се разминаха.

Няколко имейла, за които още не е доказано, че са автентични, но подозрително съвпадат с реални събития, предизвикаха пореден разговор за интересите в играта за преноса на газ през България. В кореспонденциите се говори за обслужване на чужд интерес и задкулисни и незаконни договорки с благословията на държавата. Няма изненада и че те са основно в полза на Русия.

Това провокира политическия лидер, който е беше основен двигател за строежа на тръбата, първо да избяга от въпросите около подозренията за нередности, а след това да започне да се хвали колко много гражданите печелят от тръбата.

Става въпрос за продължението на „Турски поток“ през България и за бившия премиер и настоящ лидер на ГЕРБ Бойко Борисов.

В петък, дни след като журналисти публикуваха кореспонденции, за които се твърди, че са от пощата на водещ руски политик и показват сериозни нарушения от страна на тогавашното управление на ГЕРБ, в кулоарите на парламента Борисов каза следното:

Всяка година в порядъка на 700-800 млн. лева влизат в джобовете на всички
Бойко Борисов

„Ние успяхме да се преборим и да си направим "Балкански поток", който е 100% държавен и е печатница за пари за българските граждани. Всяка година в порядъка на 700-800 млн. лева влизат в джобовете на всички“. "Балкански поток" беше предпочитаното от Борисов име на тръбата през България, което не е официално.

Ден по-късно, вече в Бургас, мизата на предполагаемата печалба се вдигна на 900 млн. лева:

„Аз считам, че да вземаш такса 900 млн. всяка година, полза 100%, 100% държавен, е добро“.

Как приходите на годишна база на един проект могат да нараснат със 100 млн. за един ден, не ясно. Неясно остава и какво има предвид бившият премиер като казва „влиза в джобовете на всички“ – чиста печалба от проекта или приходите без генерираните разходи. Доколко приходи, които попадат в "Българския енергиен холдинг" (БЕХ), могат да се нарекат средства за "джобовете на всички", също е спорен въпрос.

Думите на Борисов станаха и повод и за множество обсъждания в социалните мрежи, а някои веднага решиха и да иронизират думите на бившия премиер.

По-сериозният въпрос обаче е верни ли са думите на Борисов. Проверка на фактите показва, че и първото, и второто число, обявени от него, не се доближават до реалността.

Това става ясно от отговори на въпроси на Свободна Европа до държавното дружество, което управлява продължението на „Турски поток“ в България – „Булгартрансгаз“ (БТГ), и неговия принципал - Министерството на енергетиката.

Свободна Европа изпрати въпроси и до партия ГЕРБ за уточнение кое е вярното твърдение на Борисов - „700-800“ или 900 млн. са според него годишните приходи от газопровода. До редакционното приключване на материала не получихме отговори.

Колко са приходите от „печатницата“

Продължението на „Турски поток“ през България беше построено за рекордно кратко време между края на 2019 г. и началото на 2021 г. Така вече повече от 2 години и 8 месеца по тръбата тече газ към Сърбия и оттам Унгария. Тя преминава между границите на България с Турция и Сърбия. Това означава, че оттогава се генерират и средства.

В отговорите на въпроси на Свободна Европа става ясно, че към 31 юли 2023 г. или 2 години и 7 месеца, след като „Булгартрансгаз“ (БТГ) е започнала да генерира приходи от газопровода, те са в размер на общо 895,3 млн. лв.

Основната част от тези приходи идва от авансовото плащане от юли 2021 г. от страна на „Газпром“. Тогава от българската компания съобщиха, че за периода до края на 2023 г. са получили предсрочно 683, 3 млн. лв. До това се стигна заради необходимостта от средства, с които БТГ да покрие задължения към строителя на тръбата – саудитската „Аркад“, която реализира проекта основно с руски подизпълнители.

За периода до края на юли 2023 г. са натрупани и 318,5 млн. лв. разходи, от които по-голямата част - 223,4 млн. - са за амортизация, казват от БТГ.

От компанията са отчели дотук печалба от проекта в размер на 576,9 млн. лв., които идват след 2 години и 7 месеца експлоатация на тръбата.

Както лесно се вижда, нито едно от числата, които отговарят за приходите, разходите и печалбата за периода от 2 години и 7 месеца, не отговаря на посочените от Борисов 700-800 или 900 млн. лв., които „всяка година влизат в джобовете на всички“.

Докъде е стигнало изплащането на „печатницата“?

От отговорите на „Булгартрансгаз“ става ясно още, че окончателната стойност на „разширението на газопреносната инфраструктура“, както проектът се води по документи, е струвала общо 2,628 млрд. лв. без ДДС. От отговора на дружеството не става ясно дали това включва изградените допълнително компресорни станции и прилежащи съоръжения.

Досега българската държавна компания е изплатила на официалния изпълнител „Аркад“ общо 2,153 млрд. лв. Това означава, че до момента въпреки постъпленията и авансовите плащания, „печатницата“ все още не е напечатала достатъчно, за да изплати инвестицията в нея.

При настоящото темпо от приблизително 600 млн. лв. за 3 години, окончателното изплащане на проекта ще настъпи след между 7 и 12 години.

Аритметиката показва, че ако целта на проекта е да се изплати с приходите от транзитни такси за резервиран капацитет за пренос на газ, то при настоящото темпо от приблизително 600 млн. лв. за 3 години, окончателното изплащане на проекта ще настъпи след между 7 и 12 години.

Последното пък зависи от това дали, за колко дълго, как и на какви цени ще продължи транзита на газ през България, който е с руски произход. Риск съществува заради динамиката в политиката за закупуване и доставки на газ между Русия и страните от ЕС, след като Москва започна войната си в Украйна.

От „Булгартрансгаз“ все пак отбелязват, че изградената инфраструктура има „полезен живот от 35 години и ще бъде използвана и след изтичане на срока на сключените обвързващи договори“ за резервиран капацитет на тръбата.

Защо пак се говори за „Турски поток“

За продължението на “Турски поток” през България, по който се пренася руски газ към Европа, се заговори отново, след като украински хакери обявиха, че са разбили електронната поща на руския политик Александър Бабаков. Части от изтеклите имейли бяха публикувани от разследващи журналисти.

В тях имаше информация за това, че официалният изпълнител на строежа – саудитският консорциум "Аркад“, изцяло се е подчинявал на руските желания и интереси. Всичко това се е случвало в нарушение на закони, правила и процедури. Според данни от изтеклата кореспонденция това е минавало със знанието на българските власти по време на управлението на ГЕРБ с премиер Бойко Борисов.

Все още няма независимо и категорично потвърждение на автентичността на публикуваните имейли, но още преди тръбата да заработи беше ясно, че проектът се осъществява основно от фирми, свързани с руски компании.

С продължението на "Турски поток" през България руските газови доставки за Европа намериха алтернативно на преминаващото през Украйна трасе. Малко повече от година след като газът тръгна по тръбата в България, Русия нападна Украйна.

Към края на годината се очаква "Турски поток" да остане единственият газопровод, през който Русия доставя природен газ към Европа - в случая пряко за смятаните за близки до Москва Сърбия и Унгария.

  • 16x9 Image

    Николай Лавчиев

    Николай Лавчиев е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Учил е социология, журналистика и спортен мениджмънт. Интересува се от международна политика, енергетика и промените в съвременните общества.

XS
SM
MD
LG