Правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на магистрала "Хемус" с цел да се ускори довършването ѝ. Това каза във вторник в ресорната комисия регионалният министър Андрей Цеков.
Инхаус договорите - директно възлагане без провеждане на конкурс, са сключени по време на третото правителство на ГЕРБ. Строителството беше забавено през последните две години, след като през 2021 г. служебният кабинет с премиер Стефан Янев откри незаконни дейности при строежа на два от участъците.
Впоследствие няколко институции установиха извършени нарушения при възлагането и извършването на строежа на магистралата.
Строежът на "Хемус" беше подновен от служебния кабинет с премиер Гълъб Донев през август 2022 г., след като преди това беше спрян за няколко месеца вследствие на проблеми с плащанията. В края на годината тогавашният регионален министър Иван Шишков съобщи, че е възстановено строителството на първите три участъка на автомагистралата.
Вижте също Къде са парите за "Хемус"? Искат ли прокуратурата и МВР обвиняемият да "пропее""Изборът е или да продължим бездействието по отношение на магистрала "Хемус" в течение на една или две години, ако решим да започваме от самото начало, или да намерим начин тя да се случи", каза Цеков, цитиран от Медиапул.
Той добави, че сроковете по Закона за обществените поръчки, в които би могло да се оспорва законосъобразността на договорите, е изтекъл в средата на 2022 г. Това означава, че те трябва да се изпълнят.
"Дебатът по инхаус процедурите следва да бъде затворен. Тези договори са раздвоение на правната мисъл в държавата. С днешна дата е ясно, че договори по цени от 2019 г. не могат да бъдат изпълнени", каза още министърът.
Няма решение как ще се осъществи индексирането, като по думите на Цеков има разногласие за това между Министерския съвет и неговото министерство.
Цеков каза още, че от над 1.1 млрд. лв, заложени в бюджета на министерството за строителство на нови пътища през 2023 г., 242 млн. вече са разплатени по времето на служебното правителство на Гълъб Донев. Останалите 900 млн. лв ще бъдат вложени в проекти като скоростния път Видин - Ботевград, както и завършването на участъка от магистрала "Струма" в района на тунел "Железница".
Проблемите с плащанията за строежа на автомагистрала "Хемус" възникнаха, след като в края на 2021 г. МВР започна разследване за пране на пари около авансите, превеждани за строителството на автомагистралата. Бившият вътрешен министър Бойко Рашков каза, че милиони левове, платени авансово за строителството на „Хемус“, са използвани за покупката на луксозни имоти в Дубай.
Според резултатите от разследването на МВР десетки милиони левове са били усвоени от “кухи фирми”, след като са били платени за строежа на “Хемус”. Така бившият данъчен Борислав Колев придоби 54 млн. в брой, за което беше обвинен в пране на пари.
По-късно бившият премиер Кирил Петков издаде заповед, с която на практика забрани на бившия регионален министър Гроздан Караджов, Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и ВиК холдинга да извършват плащания над 900 000 лева. Тя беше отменена от Върховния административен съд (ВАС).
Плащанията за пътищата също така станаха обект на спорове между "Продължаваме промяната" (ПП) и "Има такъв народ", която напусна управляващата коалиция през юни 2022 г. Тогава ПП обвини Караджов (ИТН), че при актуализацията на бюджета е поискал увеличение на бюджета на ръководеното от него министерство с допълнително 3,9 млрд. лева за бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2022 г.
Вижте също Какъв е проблемът с парите за пътища, за които спорят ИТН и ПП