Той е пилот от военновъздушните сили, който постави четвърти световен рекорд в събота. Летецът успя да направи 1111 виража с ултра лек самолет без прекъсване над комплекс Раювци в Еленския балкан. Това са 360-градусови завои с наклон на една страна, които той успява да изпълни за малко над четири часа.
С новото си постижение пилотът надминава собствения си рекорд от 888 виража, който беше признат от "Гинес" по-рано тази година. От организацията са му поставили за цел да изпълни 400 виража, но Николай Калайджиев надминава изискването само след три предварителни тренировки.
Преди полета си в събота пилотът е нямал допълнителна летателна подготовка, защото за това са нужни средства, с които екипът му не разполага, каза той пред Свободна Европа.
Вижте също Веселин Овчаров, който лети заедно с птицитеПървият път, в който българският пилот записва името си в историята на "Гинес", е през 2022 г. за максимален брой излитания и кацания в рамките на един час. Тогава той прави 40 обиколки - с четири повече от досегашния рекорд.
Година по-рано Николай Калайджиев постига най-висока скорост по предварително определен маршрут, в неговия случай от България до Румъния и обратно. Самолетът му развива скорост от 167,6 километра в час, с което подобрява рекорда на Световната федерация по въздушни спортове.
Калайджиев е роден през 1987 г. в Асеновград. През 2007 и 2008 г. има престижни класирания на международни състезания по планинско колоездене, Downhill и Drop and Poll и е бил състезател по картинг. Завършва висшето си образование в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ през 2010 г., специалност „Математика и информатика.“
През 2018 г. завършва висше образование в Национален военен университет „Васил Левски“ със специалност „Летец-пилот“. Днес той е пилот във военновъздушните сили на България и участва в мисии за осигуряване хуманитарна помощ след земетресенията в Турция по-рано тази година.
Вижте също „Голямо, голямо щастие“. Пилотът Дарио Коста с рекорд на ГинесВисоките скорости и адреналинът присъстват във всичко, с което Николай Калайджиев се занимава. Още докато е състезател по колоездене и мотокрос през 2010 г., той осъзнава, че най-голямо удоволствие му доставят скоковете с голяма летежна фаза. Определя пилотирането на самолет като призвание, към което го е водила всяка една крачка от неговия живот.
Въпреки високите си отличия Николай Калайджиев не получава пари от държавата, с които да финансира опитите си да постави България на световната карта като авиационен и космически център.
"Авиацията в България има нужда от още кадри, затова правим всички тези рекорди. В момента сме в процес на срещи с различни министерства, за да създадем програма, която да развива бъдещето на авиацията", каза Калайджиев пред Свободна Европа.
Всъщност изборът на дисциплина, в която да постави рекорд, зависи от самолетите, с които разполага. За първите си постижения намира самолети с помощта на приятели, а ултралекия самолет за виражи купува сам с помощта на кредит.
Рекордите в "Гинес" са едва началото за него, той вижда отличията си само като начин да стигне до по-голямата си цел – Космоса. Проблемът е, че България няма космическа програма и не е член на Европейската космическа агенция. Така единственият начин Калайджиев да стигне Космоса е с помощта на частни компании.
"Светът се движи от различните хора."
"Светът се движи от различните хора.Компаниите виждат, че физически мога да издържа подобна мисия, всичко зависи от работата на инженерите и подготовката на техниката", казва Калайджиев.
Вижте също "Всичко се прави на един дъх". Силвия Рашкова и любовта ѝ към подводния свят