"Да летиш с плавници". Мария Аверина, която разказва кой е Алцек Мишев

Режисьорката Мария Аверина на филмовия фестивал Master of Art в София

Тя се чувства щастлива, че работата ѝ я среща с един голям художник, който превръща живота в творчество. Преди над 50 г. той избира свободата и напуска България, но никога не я забравя. Режисьорката Мария Аверина, която разказва за Алцек Мишев, е Човек на деня на Свободна Европа.

През 1971 г. един млад художник бяга зад граница от комунистическия режим в България. Току-що са свалили цялата му самостоятелна изложба в родния му град Дупница.

Само няколко години по-късно, докато живее в Италия, той успява да стане един от известните европейски модерни артисти.

“Свободата се рисува, когато се вглеждаш в живота около теб, както и във възможността да направиш нещо за другите”, казва Алцек Мишев преди година, когато галерия „УниАрт“ към Новия български университет (НБУ) представя общата му изложба с Иван Кирков „Свободата вътре и вън".

За Мишев в България се знае много малко, но един документален филм, който разказва за необикновения му живот и творчество, събужда спомена за него.

"Да летиш с плавници“ на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София. Лентата е създадена по идея на журналистката Мариана Светославова, която става и сценарист - тя научава за Мишев от Фейсбук и е силно впечатлена от забележителната му световна кариера.

Мария Аверина и Мартичка Божилова (вдясно) на фестивала Master of Art в кино "Люмиер", който беше открит с прожекция на "Да летиш с плавници"

Операторската работа на Георги Богданов и Борис Мисирков и майсторският монтаж на Нина Алтънпармакова разкриват картини, пърформанси и електронна музика в две старинни къщи в малък италиански град и трогателни срещи с близки хора и места в България след 50 години раздяла за художника.

"Когато изгледа филма за първи път още миналото лято, Алцек ми каза: "Изцяло ти се доверих интуитивно, станал е много хубав. Направила си го много поетичен, дано и аз съм бил такъв", разказа пред Свободна Европа Аверина, която обича всичките си филми, но след този изпитва много силна емоция.

Работата по лентата продължава много дълго - от 2018 г., когато получават субсидия от Националния филмов център и частично финансиране от програма "Творческа медия" на ЕС. Има доста препятствия, като Covid-19, които прекъсват процеса, затова филмът ѝ е още по-скъп.

"Като студент Алцек Мишев рисува нефигуративни композиции тайно вкъщи. Той казва: "Ние дори не искахме да си признаем, че това до голяма степен е политическа, не естетическа позиция, искахме да се противопоставим на социалистическия реализъм", разказа още режисьорката пред БНР.

Когато отива в Италия обаче, му казват, че е закъснял, абстракцията вече е отминала тенденция. На мода е концептуализмът.

Пред Аверина Мишев споделя, че България винаги е била в него като вдъхновение. То идва най-силно от големия писател Йордан Радичков и неговия приятел поет от младини Биньо Иванов.

"Той е толкова пълен с живот, не таи в сърцето си омраза. Всеки ден нещо изгражда... Превръща живота в творчество. Казват ми, че съм щастлива, че съм прекарала толкава време с него", казва още тя пред националното радио.

Мария Аверина e родена през 1978 г. Завършва полска филология в Софийския университет и филмово и телевизионно изкуство в НБУ. Има и магистратура по документално кино в Лондон.

Автор е на филмите „Наводнени” (2008), „Късен дом” (2010), за който получава наградата за режисьорски дебют на Българската филмова академия, “Кой е този град?” (2012), „Санела“ (2016),"От Кремона до Кремона" (2016), „6 минути щастие“ (2017). В момента е преподавател в Националната филмова академия.

"Как може да се лети с плавници"

Алцек Мишев е роден през 1940 г. Прадядо му е Иван Зографски, един от художниците, реставрирали Рилския манастир през XIX век. Мишев завършва живопис Художествената академия в София през 1966 г.

Няколко години по-късно собствената му майка му казва: "Ти не разбра ли, че не си за тук? Тръгвай и си намери мястото!“. Никога повече не се виждат, защото тоталитарните власти не ѝ разрешават да замине при него преди смъртта ѝ.

Той тръгва към Западна Европа на автостоп, без пари и без да знае чужд език. Стига до град Копер в Словения (тогава част от Югославия), който се намира на Адриатическо море и решава да плува до италианския Триест, защото е участвал в състезания по преплуване на река Дунав.

Местни хора обаче го спират, защото точно тогава са се появили акули - необичайно за тези места. Тръгва през планината, но тъй като наближава границата с Италия, след подаден сигнал започва да го преследва хеликоптер, от който стрелят по него.

След 40-часов преход в крайна сметка попада в бежански лагер в Капуа. Така започва неговият нов живот - в Италия, до която дори не е планирал да стигне. Един ден решава да участва в конкурс за рисунка в Неапол и го печели. Това е първият му пробив като художник в чужбина.

Алцек Мишев се включи по видеовръзка за представянето на филма за него. "Признателен съм на баба ми, която ме накара да бъда художник, както и на баща ѝ - зографа от Кочериново Иван Зографски", каза той.

След това започва да прави пърформанси, които в този момент са част от модерното изкуство на Европа. Казва, че ги смята за антипърформанси, защото са себеиронични.

Българинът става известен в средата на 70-те с "Как може да се лети с плавници" - серия фотомонтажи за един "реален и хиперболизиран полет" от България до Италия.

През 1979 г. той прави "Музика от небето" - издига огромни балони над централния площад в Милано, от които се чуват звуци, записани на синтезатор, след разкодиране на снимки на съзвездията Андромеда, Орион и Лира. След това прави варианти на тази инсталация-концерт в Сан Франциско и Лос Анджелис.

Същата година той започва по работата си по проекта "Преплуване на Атлантическия океан". С него Мишев прави дванадесет изложби и три театрални представления. Самото преплуване се осъществява чрез плуване по четири часа сутрин и четири следобед в басейна на кораба "Кралица Елизабет Втора", който пътува от Великобритания до Ню Йорк пет дни. На митническите пунктове той символично е в контейнер с вода.

Така през 1981 г. българинът стига до САЩ, където проектът завършва. Там - най-известният по това време галерист - Лео Кастели, който работи с Анди Уорхол и Кристо, му предлага да излага свои творби в неговата галерия. Предлагат му дори американско гражданство.

Мишев обаче разбира, че Америка не е неговото място и че принадлежи на европейската култура. Затова се връща там.

В средата на 80-те той едновременно променя градската среда в Милано, Рим, Торино, Болоня и Флоренция за 15 дни, като представя серия от 500 портрета на млади хора. Той ги прожектира на хартията с размерите на билборд, а после рисува върху тях с четка и черно печатарско мастило.

Рисунките, с обща площ 5500 кв. м, са разлепени по улиците в петте града като рекламни плакати. На всяка от тях е изписано: „Кажете на... (името на човека), че неговият портрет е тук!“, а отделно всички получават телеграма къде могат да видят своя.

Мишев се връща в България през 1999 г., когато участва във фестивала „Процес - пространство“ в Балчик и в конференция по покана на режисьора Теди Москов.

През 2000 г. участва на Венецианското биенале с проекта "Настъпващата истина на чувството". Облечен във фрак, той влиза в пълен с вода прозрачен цилиндър, в който плуват малки червени риби и свири чрез виртуален контролер с инфрачервени лъчи.

През 2019 г. Мишев прави първата си изложба в България след 50 години отсъствие. "Най-новите малки картини на плувеца" се състои в независимото пространство със символичното име Swimming Pool в София.

В края на 2021 г. в Двореца на Националната галерия в София е представена неговата ретроспективна изложба „АЛЦЕК МИШЕВ - Акуи – Милано – София“ с над 140 платна.

Акуи Терме е името на града, в който Алцек Мишев живее със семейството си и на който е почетен гражданин, както и на родната си Дупница.

Вижте също "Наш ред е". Зорница София, която с филмите си разказва историите на жените, които вдъхновяват