ЕС и технологичните гиганти. Какво се променя за потребителите на Google, Facebook и Apple

Снимката е илюстративна.

Потребителите на Apple вече ще могат да свалят приложения не само от Apple Store, a Google няма да рекламира собствените си услуги в търсачката си. От четвъртък в Европейския съюз (ЕС) влезе в сила Акта за цифровите пазари. Той цели да ограничи властта на големите онлайн платформи.

В края на февруари министърката на иновациите и растежа Милена Стойчева каза, че от 7 март актът влиза в сила и в България. Проверка на Свободна Европа обаче показа, че към този момент не всички от очакваните промени са приложени.

Новите правила ще засегнат шест технологични компании, класифицирани като "пазачи" - Amazon, Apple, Google Alphabet, Meta, Microsoft и собственика на TikTok ByteDance.

Компаниите се наричат „пазачи“, защото се смята, че те имат значително въздействие върху вътрешния пазар в много държави в ЕС и посредничат между голям брой хора и голям брой предприятия.

Вижте също Как ще се регулира изкуственият интелект в интернет технологиите

Целта на акта е да ограничи господстващото положение на големите технологични компании, които често правят трудно или невъзможно развитието на по-малки такива. Ето какво точно се променя за потребителите!

Какво се променя

  • Различни резултати при търсене

Една от промените след приемането на акта ще засегне резултатите при търсене в Googlе. Компанията няма да може да поставя собствените си продукти най-отгоре. Например услугата за сравняване на полети Google Flights няма да излиза в горната част на страницата, когато потребителите търсят полет. Тази услуга, както и други подобни услуги на Google, ще се появяват като линкове заедно с всички останали.

  • Приложения за iPhone не само от App Store

Потребителите на iPhone ще могат да теглят приложения, без да се налага да го правят през App Store, официалния онлайн магазин на Apple. В случай че се налага плащане в приложение, което се продава чрез App Store, транзакцията също няма задължително да минава през Apple.

Голяма част от приходите на компанията идват от таксата в размер на 30%, която тя начислява за плащания, направени чрез нейните приложения, например абонамент за Disney+. Сега Apple намалява процента на таксите, които разработчиците на приложения ѝ плащат, и добавя такса от 50 цента за всяко приложение за iOS, инсталирано от магазин за приложения на трета страна.

  • По-малко "задължителни" приложения

С акта за цифровите пазари се премахват „задължителните“ приложения, които не могат да бъдат деинсталирани. Такова приложение е браузърът Edge при продукти на Microsoft или Gmail при телефони, работещи с Android.

Вижте също Войната с Япония, която ускори краха на Руската империя преди 120 години

Междувременно Apple и Google ще трябва да направят така, че потребителите им да могат избират браузър, който не е непременно разработен от тях - съответно Safari и Chrome.

  • Messenger без Facebook

Потребителите на Meta в Европейския съюз вече ще могат да използват Facebook и Messenger поотделно. Те ще могат да продължат да използват и двете приложения заедно или ще могат да създадат нов акаунт в Messenger, който ще бъде напълно отделен от Facebook.

  • Прехвърляне на лични данни

Досега компании като Facebook, Messenger и Whatsapp можеха да обменят личните данни на потребителите, за да таргетират по-добре рекламите си. Причината е, че те са притежавани от една и съща компания. Това обаче вече няма да е възможно, освен ако потребителят не даде изричното си съгласие.

Една от идеите на акта е и приложенията за изпращане на съобщения да бъдат съвместими помежду си. Тоест потребител на Telegram да може да изпрати съобщение до потребител на Whatsapp, без да сменя платформата. Тази промяна обаче ще отнеме повече време, тъй като трябва да бъде организирана между конкурентни компании. На първо време се очаква това да може да се случва между Whatsapp и Messenger, които са притежавани от един и същи собственик.

Вижте също Волтови войни. Как САЩ и СССР съживяват електромобилите преди 50 години

Защо е нужно

Чрез търговските си практики част от големите технологични компании създават условия на монопол. В продължение на години компании като шведската Spotify или швейцарската ProtonMail, казват, че гиганти като Google, Meta и Apple ограничават възможността им да достигнат до потенциални потребители.

Това се случва чрез например предварителното инсталиране на Gmail на телефоните с Android или строгите правила на Apple за App Store. Само преди дни ЕС глоби Apple с 1,84 млрд. евро за това, че е възпрепятствала конкуренцията в областта на стрийминга на музика чрез ограничения в своя App Store. Миналата година Европейската комисия (ЕК) обвини Apple, че не е позволила на Spotify да информира потребителите за възможностите за плащане извън нейния App Store.

По оценки на ЕК има над 10 хиляди платформи, от които над 90% са малки и средни предприятия. С новия акт се очаква да се създаде по-справедлива бизнес среда за к0мпаниите, които зависят от тези компании "пазачи", за да предлагат услугите си. Освен това се очаква така да се даде по-голям избор на потребителите, по-добри услуги и по-добри цени.

Глобите за неспазване на изискванията могат да достигнат до 20 % от глобалните приходи от продажби. В крайни случаи актът дава възможност на ЕС да принуди технологичните компании да продадат части от бизнеса си.

Вижте също Има ли бъдеще метавсeлената след навлизането на масов изкуствен интелект