"Фотографията не е избор". Федерико Бусонеро, който последен засне културното наследство на Палестина

Колаж с авторката на фона на фотография на Федерико Бусонеро от пътуването му из Западния бряг през 2008 и 2009 г.

Как изглежда един обикновен палестински пейзаж? Ако ви е трудно да си го представите, не сте сами. Преди 15 години Федерико Бусонеро документира културното наследство на Палестина. Днес това вече е невъзможно. Диана Иванова разговаря с Бусонеро за отговорността на фотографа пред историята.

Той може би е последният човек, успял да заснеме културното наследство на Палестина. Днес в региона е в ход мащабен военен конфликт между Израел и палестинската групировка Хамас, обявена за терористична организация от САЩ и ЕС.

Федерико Бусонеро е италиански фотограф, който по покана на ЮНЕСКО между 2008 и 2009 г. се включва в проекта "Земята, която остава". Днес това е исторически уникален документ, който може би никога повече не би могъл да се случи.

Вижте също Бившите служби и днешните крайнодесни. Какво разкрива подцененото наследство на Щази

От началото на военните действия в Газа, последвали терористичния акт на Хамас срещу Израел, Организацията на Обединените нации за образование, наука и култура – ЮНЕСКО – многократно предупреждава за нанесените щети върху културното наследство в региона. На фона на хуманитарната катастрофа и военната ескалация в Близкия Изток тези призиви остават встрани от общественото внимание.

Досега организацията е регистрирала 69 повредени паметници на културата.

По професия Бусонеро е лекар. Неговите фотографии са включени в множество международни изложби, включително в централата на ЮНЕСКО в Париж, Френско-германския културен център в Рамала, галерия "Бенхам" в Сиатъл, както и във френските културни центрове в Йерусалим, Газа, Хеброн и Наблус.

Бусонеро е автор на редица трудове и публикации, сред които Sant’Antimo, I’ll Castagno, Fiji The uncharted Sea. Негови творби са включени в колекцията на Националната библиотека на Франция, както и в много частни колекции по света.

Фотографията помага да спасим нещата, които виждаме

"Фотографията помага да спасим нещата, които виждаме. Иска ми се като зрители да усетите, да чуете тези пейзажи", казва той пред Свободна Европа.

И припомня думите на италианския психиатър Виторио Линджарди: "Нашата история е и география. Ние сме обвързани с места, било то от любов или от обида. Планини, морета, ливади, пустини, градове са образи в съзнанието ни. Винаги, когато копнеем за пейзаж, търсим място, което може да придаде форма и образ на нещо, което вече е в нас."

"ЮНЕСКО ме натовари с голямата отговорност да пътувам, да наблюдавам и да документирам", спомня си Бусонеро за работата си по проекта "Земята, която остава". "Като фотограф се чувствам задължен да запечатам образите, които наследяваме, за да останат те с нас."

Вижте също Без емпатия към ЛГБТ хората. Как теорията на Павлов ни управлява и до днес

Между 2008 и 2009 г. той пътува интензивно с аналогов фотоапарат из окупирания Западен бряг. Камерата, която използва, винаги е една и съща - Хаселблад 501.

"Познавам тази камера толкова добре, че тя е станала част от мен. Знам какво може и какво не може да направи."

Бусонеро пътува по магистрала номер 60, главният път, който свързва повечето селища на Западния бряг. Почти не среща хора. За да пътуват по нея, палестинците имат нужда от разрешително от израелската армия.

Престижното германско издателство Hatje Cantz публикува през 2016 г. година фотографски албум под заглавието "Земята, която остава". В него работата на Бусонеро е описана така:

"Безпогрешно със сърцето си той прави фотографии, които ни показват културно значими, рядко виждани места в Машрик, арабският термин за "Земята на изгряващото слънце" на изток от Нил: градове и села с велика история, завладяващи библейски хълмисти пейзажи и древни маслинови горички, плодородни вади, свещени пустинни гробища и археологически обекти със съкровища на хиляди години. Критичният, но неутрален поглед хвърля светлина върху възможната загуба на културното наследство на Палестина с изображения, които показват как днешната пречупена история е насилствено окупирана от друга реалност, как виденията за надежда стават жертва на тази реалност в земята, която остава."

Една от фотографиите на Федерико Бусонеро, включени в проекта "Земята, която остава".

Завършеният проект e представен в централата на ЮНЕСКО в Париж. По-късно, през 2017 г., галерията DM Contemporary излага творбите му в Ню Йорк. През същата година италианският поет Стефано Винчиери, дълбоко развълнуван от визията на Федерико, избира петнадесет фотографии от „Земята, която остава“ и написва стихотворение за всяка от тях. Получената в резултат на това съвместна книга „ На всеки положен камък“ e представена във фондация OCRA в Монталчино, Италия, през 2019 г.

В момента, в който правя кадъра, аз правя етичен избор да покажа именно това

"За мен фотографията означава да намеря точното време, точната светлина, за да покажа най-дълбоко това, което е пред мен. Фотографията не е избор, тя е задължение. В момента, в който правя кадъра, аз правя етичен избор да покажа именно това. Фотографията означава изчакване. Изчакване на най-добрия момент, защото трябва да имаш дълбок респект към това, което е пред теб", казва още Бусонеро пред Свободна Европа.

Когато работи, той прави малко кадри и не използва фотошоп – програмата за редактиране на снимки, защото "не променям нищо в кадъра".

"Това би било неетично. Когато отивам на ново място, никога не вземам камера със себе си. Причината е, че искам да създам първо връзка, чувство, какво има там. Или какво е имало там. Камерата идва след това."

Американската фотографка Линда Къмингс казва за неговите палестински фотографии: "Той не просто създава образи. Той запечатва време. Има и още нещо – в тези фотографии има грижа, емоционална загриженост, която ни се предава, именно на нея се дължи красотата на тези фотографии."

Вижте също Истории от лошата история. Има ли как да помогнат срещу лъжите в наши дни

През 2016 година Федерико Бусонеро беше за първи път в България. Със своя Хаселблад 501 направи няколко фотографии в Бела Речка. Само няколко. Водихме дълги разговори. Тогава той написа: „Горна Бела Речка е красиво и силно място. Човешкото състояние, дивата необятност на пейзажа и състоянието на нещата, на това, което е било там и все още е останало, ме отвеждат до дълбочина, която не мога да обясня напълно.“

Днес Федерико Бусонеро е може би един от последните фотографи на изчезващото палестинско наследство. Трудно е да се каже дали пейзажите, показани в книгата, днес още съществуват. ЮНЕСКО в момента извършва предварителна оценка на щетите чрез дистанционно наблюдение, основано на сателитни снимки и анализ, предоставени от UNITAR/UNOSAT, тъй като в настоящата ситуация е невъзможно да се направи оценка на място.

Освен желанието да предаде чувствителност за изчезващата палестинска култура, Федерико Бусонеро работи и по друг голям проект – документира изчезването на кораловите рифове във Фиджи.

„Желанието ми е да давам образи на това, което е без образи – разпадащите се дървета през зимата, организмите, скрити в морските дълбини, тишината в местата, където живея“.

В момента Федерико Бусонеро живее между северозападната част на Тихия океан и Италия.

* Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

Вижте също Без име и език, а накрая без дом и държава. Как преди 35 години бяха изгонени българските турци