"Сега или никога". Сценаристът Симеон Венциславов, който прави световно кино

Сценаристът Симеон Венциславов

От кафенето в Бяла Слатина до филми, номинирани за чуждестранен "Оскар". И едно телефонно позвъняване, което променя всичко. Той е сценаристът Симеон Венциславов и с филмите си търси емоции и теми, достойни за световното кино.

За първия си сценарий той рискува всичко. И заради това успява. Сега той е сценарист и с филмите си търси универсалните емоции и теми, които излизат отвъд пределите на България.

Той е Симеон Венциславов и е сценарист на "Уроците на Блага". В четвъртък филмът на режисьора Стефан Командарев стана българското предложение в категорията "Чуждестранен филм" на наградите "Оскар". Решението е на Националния филмов институт.

Филмът разказва за възрастна жена, която става жертва на телефонна измама. В главната роля влиза звездата от 80-те Ели Скорчева. "Уроците на Блага" спечели голямата награда"Кристален глобус" за най-добър филм на международния филмов фестивал в Карлови Вари. Скорчева пък получи наградата за най-добра женска роля.

"В началото нямахме никакви очаквания. След премиерата на филма, която мина много добре, с десет минути аплодисменти, настроението се вдигна", казва Венциславов пред БНР след наградата.

Симеон израства в Бяла Слатина. Във времена без интернет той намира своята посока в едно от кафенетата в града - "Обувки".

"Място, където се слушаше само готина музика, събираха се страхотни хора, а батковците, които вече учеха в други градове, ни носеха първо касети, после дискове - да си записваме, да гледаме филми", казва той в интервю за в. "Сега" през 2019 г.

Вижте също "Вдъхновението е загадъчна сила". Милен Русков и неговото книжовно възвишение

"Освен хората, които те учат как да пишеш, учители са и хората, които те учат как да живееш", добавя той.

Впоследствие учи драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". След като завършва семестриално и докато работи по дипломния си проект, получава обаждане от режисьора Милко Лазаров, който има идея за филм.

Това неочаквано за него обаждане поставя началото на кариерата му като сценарист.

"Това беше първият ми сценарий извън академията. Бях много изненадан, че Милко е решил да се обърне към мен. По това време нямах никакъв опит", казва Венциславов в интервю за Дневник.

Първоначално филмът носи името "Нанук", но после се превръща в "Ага". В него се разказва за възрастно семейство в Якутия, което иска да открие отдавна заминалата си дъщеря.

Той има голям успех, като през 2018 г. става първият филм от близо 30 години, който участва на международния кинофестивал "Берлинале". Печели и редица награди. Тогава името на Венциславов също става известно. Там много хора питат екипа защо българи правят филм за далечния Север.

"А защо не?", казват те. Според него подобни идеи трябва да бъдат нормализирани, за да излезе българското кино отвъд териториалните си граници.

Вижте също Саид Рустайи, който беше осъден, защото отказа да цензурира филма си

"Защото този филм е световен. Толкова е световен, че няма връзка с нито една държава и същевременно е свързан с всички държави", казва той.

За него е важно с филмите си той да засяга теми и емоции, които са разпознаваеми по цял свят.

"Има толкова много истории за разказване в България, въпросът е да се намери ключът и те да не останат локални", смята той.

Успехът за него обаче не идва толкова лесно. Когато започва да пише текста на филма, той работи в книжарница. В свободното си време работи по сценария. Бързо обаче разбира, че това няма да се получи. Затова решава да рискува.

"В един момент си казах - сега или никога. И напуснах работа, преди проектът да е финансиран. Спомням си, че събирах някакви монети из вкъщи, за да си купя храна", казва той.

Вижте също "Бъдете отговорни". Бен Афлек, който се поучава от грешките си

Откакто филмът получава финансиране, а той първия си хонорар, Венциславов казва, че се издържа само с писане. А тази ситуация му показва, "че нещата се получават само, ако им се отдадеш напълно".

Сега той прави именно това и посвещава себе си на всеки нов проект.

"Не знам дали при всички е така, но след всеки завършен сценарий аз се чувствам по-слаб, по-болен, по-уморен, по-състарен. Сякаш си вграждаш сянката. Но то вероятно важи за всяка професия, ако се опитваш да дадеш максимума от себе си", казва той пред портал "Култура".

Това се вижда и в останалите филми, по които той е съсценарист. През 2017 г. филмът "Посоки" печели Специалната награда на журито на фестивала "Златна роза" във Варна. Друг филм, по който той е работил - "В кръг", получава две отличия от кинофорума в Сараево и три награди от "Златна роза" 2019.

Вижте също "Наш ред е". Зорница София, която с филмите си разказва историите на жените, които вдъхновяват