Американската самолетна компания „Боинг“ се призна за виновна по обвинение в заговор за измама, свързано с две самолетни катастрофи. Компанията се ангажира да плати глоба в размер на 243,6 млн. долара, предаде Ройтерс.
Новината идва няколко месеца след като „Боинг“ беше обхваната от криза заради продължаващи проблеми с безопасността и качеството на самолетостроенето.
Повод за нея беше инцидент от началото на януари, при който врата на самолет от модела Boeing 737 MAX падна по време на полет в САЩ. Пилотите успяха да приземят самолета, без никой от пътниците да пострада.
Вижте също Повреди, самоубийство и оставки. Какво се случва със самолетите на "Боинг" и засяга ли ЕвропаИнцидентът беше последван от други по-късно през годината. През март 50 пътници бяха ранени в полет със самолет на „Боинг“ от Сидни до Окланд. По-рано друг самолет на компанията в САЩ беше принуден да кацне аварийно, след като един от двигателите му се запали.
Наказателното преследване срещу „Боинг“ обаче има друг повод. През май правосъдното министерство на САЩ започна разследване срещу компанията във връзка с две фатални катастрофи на самолети от модела Boeing 737 MAX.
При двете катастрофи в Индонезия и Етиопия в периода 2018-2019 г. са загинали общо 346 души.
Американското правосъдно министерство установи, че във връзка с двата инцидента „Боинг“ е измамила агенциите, сертифицирали самолетите.
„Боинг“ реши да сключи сделка и да признае вината си, като плати глоба в размер на близо 250 млн. долара. Това ѝ спестява съдебен процес, който би могъл да подложи действията ѝ на по-сериозен обществен контрол, пише Ройтерс. Предстои сделката да бъде одобрена от съдия.
Като част от споразумението компанията се ангажира да похарчи най-малко 455 млн. долара през следващите три години за засилване на програмите за безопасност. През този период САЩ ще осигури независим наблюдател, който да следи за напредъка на „Боинг“.
Споразумението доведе до критика от страна на семействата на жертвите на двете катастрофи, които настояваха „Боинг“ да понесе по-тежки финансови последствия.
Признаването на вината вероятно ще попречи на компанията да си осигури договори с министерството на отбраната на САЩ и с НАСА. Липсата на съдебен процес обаче може да улесни новото ръководство на „Боинг“ да извади компанията от кризата.
През март стана ясно, че е починал бивш служител на „Боинг“, който публично е изразявал загриженост за стандартите на безопасност в компанията.
Неговите свидетелства сочат, че под натиск работници умишлено са монтирали некачествени части на самолетите, а една четвърт от кислородните маски са били нефункционални.
След като се пенсионира през 2017 г., служителят Джон Барет започна дългогодишно съдебно дело срещу компанията, в което я обвинява в очерняне на неговия имидж заради посочените проблеми. През март тази година Барет почина. Официалната причина за неговата смърт е самоубийство.
Вижте също Защо в Русия зачестиха инцидентите с пътнически самолети