Това е история, споделена в един от профилираните канали за руската авиоиндустрия в Телеграм, но далеч, не е единствената. И това съвсем не е еднократно събитие. Над 350 полета не излетяха по разписание от московското летище "Шереметиево" само за два дни през юни.
В края на юли недостигът на пилоти доведе до отмяната на 68 полета на "Аерофлот". Няколко други полета бяха отложени.
Свободна Европа потвърди потвърди тези разкази за безпрецедентен недостиг на пилоти и екипажи от три източника от руската авиокомпания. Хората, с които разговаряхме, подобно на други интервюирани източници, пожелаха анонимност.
„В разгара на сезона, когато има огромно търсене и хората са готови да харчат пари за билети, не можахме да се справим“, коментира човек, който е втори пилот на руски Airbus A320. „Това е изненадващо и показателно“, каза той. „Това не е първото лято [когато имаме пик на пътувания] и досега винаги сме се справяли“. Но ситуацията се промени след 24 февруари 2022 г., когато Русия нападна Украйна.
Две години и половина по-късно, възпрепятстван от санкции, които увеличиха разходите и намалиха приходите, "Аерофлот" не винаги може да намери самолети, пилоти и екипаж, от които се нуждае, за да работи ефективно, установи разследване на руската служба на Свободна Европа.
Вижте също "Стотици милиарди бяха изпомпвани". Как се срива руската авиоиндустрия"Никой няма да лети повече“
От март 2022 г. до декември 2023 г. руското правителство е похарчило 1,09 трилиона рубли (12 млрд. долара), за да подкрепи руската авиоиндустрия със субсидии, заеми, производство на вътрешни самолети и обратно изкупуване на наети Boeing и Airbus, според данни на руското правителство анализирани от Ройтерс.
Тези мерки обаче не са не са достатъчни, за да осигурят обучени пилоти и екипажи или добре обслужвани самолети, казват експерти.
Част от опитните пилоти се преквалифицираха по време на пандемията от COVID-19, когато руските авиокомпании намалиха пилотните графици и ограничиха или премахнаха обучението.
След като Boeing и Airbus ограничиха бизнеса си с руски превозвачи, правителството прие програма от юни 2022 г. за доставка на самолети, произведени от руски авиокомпании, което накара компаниите да преминат към обучение на руски Superjet.
Вижте също Как руски изтребители продължават да използват западни технологични части въпреки санкциитеУвеличението на пътникопотока през първата половина на 2023 г. е с над 20 на сто, казват от "Аерофлот" и летателните екипи са недостатъчни. „Не можем и не искаме да летим повече“, каза служител на "Аерофлот". По думите му " никой няма да лети повече“, защото е „невъзможно и неприемливо". Според служителя обаче „никой няма да отиде при ръководството и да каже: ако не искате да съкращавате полетите, трябва да наемете повече пилоти“.
"Не можеш да работиш сам“
Друго предизвикателство е намирането на адекватно обслужвани самолети, за да летят всички нови пилоти. Русия отдели 300 млрд. рубли (3,5 млрд. долара) през 2023 г., за да прехвърли лизинга на 169 самолета от западни лизингодатели на агенция, управлявана от Росавиация.
Проблемът е, че санкциите усложняват достъпа до резервни части и качествени ремонти. Това означава, че често чуждестранните самолети остават без части за поддръжка.
Обещаните самолети руско производство все още не са готови, а експерти се съмняват, че това може да се случи в рамките на тази или следващата година. „Глобалното производство на самолети е изградено върху сложни международни вериги за сътрудничество. Не можете да го направите изведнъж и сами“, коментира източник от руската авиоиндустрия. По думите му „това означава, че сега не само няма достатъчно пилоти като цяло, но имате пилоти за обещаните руски самолети, които няма какво да летят".
Малки заплати
Заплатите на пилотите, които имат с какво да летят, не са индексирани спрямо инфлацията в Русия. Заплатата на руски пилот достига 350 000 рубли (3800 долара) на месец. Експерти казват, че това е заплатата на капитан на голям "Боинг" с дълъг трудов стаж и който лети лимита от 90 часа на месец. „Всички останали, а те са мнозинството, получават по-малко“, каза източник пред Свободна Европа.
Тази максимална заплата нарежда руските пилоти под най-ниската годишна заплата (50 хил. долара), включена в анализ за 2024 г. на заплатите на пилотите в световен мащаб. Това причината руските пилоти да напускат.
Авиокомпаниите в Персийския залив предлагат на пилотите над два пъти по-високи заплати от тези, които могат да получат в Русия, отбеляза специалист по сигурността, с когото Свободна Европа разговаря.
Поддръжката струва пари
"Аерофлот" обяви печалба второто тримесечие на 2024 г., но разходите също са нараснали. Разходите за гориво, поддръжка, ремонти и резервни части са се увеличили повече от три пъти в сравнение със същия период на миналата година.
В дългосрочен план полетите до така наречените приятелски страни - Китай, Индия и Турция, не могат да компенсират загубените приходи от по-доходоносни маршрути на дълги разстояния до Съединените щати или Европейския съюз, които изчезнаха след февруари 2022 г. , съобщи вестник "Новая газета Европа" през април.
От "Аерофлот" казват, че ще използват печалбите си, за да покрият нарастващите си разходи, но това не включва по-високи заплати за пилоти.