Неделя, слънчев следобед. Дворът на столичното Второ училище в квартал „Бъкстон“ е пълен с деца. В единия му край летят баскетболни топки, в другия деца се гонят, скачат, карат колело, а в средата тече оспорван футболен мач.
До фитнес уредите в двора са се събрали и родители. Сред тях е и Златина, която – за разлика от повечето майки и бащи тук – не е от квартала.
„Живеем в центъра, но горе-долу веднъж в месеца идваме до Второ училище. Не само защото тук живее сестра ми, но и за да поиграят на спокойствие двете ми деца“, казва Златина.
По думите ѝ в частта на София, където е домът им, „детски площадки буквално няма“, а училищните дворове са заключени и недостъпни през почивните дни.
„Има големи улици, минават коли и аз не мога да оставя малкия ей така с колелото както тук, защото ще излезе на улицата и край“, добавя тя за тригодишния си син.
Второ СУ „Акад. Емилиян Станчев“ е едно от едва около половината общински училища в София, които оставят дворовете си отворени в събота и неделя. Но и това може скоро да се промени. Пред Свободна Европа директорката Елеонора Лилова разказа, че обмисля да затвори двора, а основанията ѝ са сходни с тези на много други директори, които заключват вратите извън учебно време.
Те се оплакват от вандалски прояви – драскане по фасадите, боклуци, счупени пейки, изкъртени футболни врати, както и от недостигащи средства, за да осигурят адекватна охрана или покриване на щетите.
Вижте също На десетки километри. Какво им струва на някои деца да ходят на училищеВ същото време спортните и детски площадки между блоковете остават малко и в занемарено състояние. Резултатът: столица, в която родителите няма къде да заведат децата си за безопасна – и безплатна – игра близо до дома, а децата масово не се движат достатъчно.
Как може да се промени това?
Движат ли се достатъчно децата
По данни, събрани в доклад на Европейската комисия от 2021 г., само една трета от децата между 10 и 19 години в България се движат достатъчно. Друг доклад на Световната здравна организация от 2022 г. показва, че 31% от децата между 5 и 9 години са с наднормено тегло, включително затлъстяване. При 10 - 19-годишните този дял е 27%.
Още анализи, вече конкретно за София, показват, че 12% от децата над 3-годишна възраст не могат да покрият „нормите за физическа дееспособност“.
Това кара през 2022 г. Столичната община да заключи в своята Стратегия за развитието на физическата активност и спорта за периода 2022-2030, че са нужни „действия за повишаване на физическата култура на учениците и изграждане на навици за движение, които ще допринесат за подобряване на здравословното им състояние“.
В стратегическия документ се посочва, че към момента обектите в града, където деца (и възрастни) могат лесно и безплатно да се движат и спортуват, са недостатъчно. Затова една от целите, които общината си поставя, е да разшири достъпа до такива места.
Именно в тази връзка училищните дворовете са признати за ключов елемент. Според анализа на общината в някои квартали тези дворове са „единственият обект за достъпен спорт и физическа активност в безопасна среда на открито“.
„Осигуряване на свободен или контролиран достъп до всички общински училищни дворове в часовете след учебни занятия значително ще увеличи възможностите за активен живот на жителите“, се казва в Стратегията. В Плана за действие по изпълнението ѝ е записано, че се цели „създаването на ефективен модел за управление и стопанисване на образователна спортна инфраструктура“.
Вижте също "Крепостничество". Защо Александър не играе волейбол, докато баща му не плати 8600 леваЗащо тогава толкова дворове остават затворени
Въпреки това към момента 80 от общо 175 общински училища в София (или около 46%) продължават да заключват дворовете си, казаха от пресцентъра на Столичната община за Свободна Европа. Според действащите разпоредби решението за това се взима от всеки директор.
Причините за затворени дворове могат накратко да се обобщят така: отварянето води до проблеми със замърсяването, щети по материалната база и нужда от допълнителна охрана, която повечето училища не могат да си позволят финансово.
Чупи се, драска се, ад е.Цеца Тонева, директор на училище
„Чупи се, драска се, ад е. Не че сега не прескачат оградите и не влизат и в извън учебно време, но ако е отворено, вече идват и хора да си разхождат кучетата, изпражненията на кучетата са навсякъде в двора“, каза пред Свободна Европа директорката на 34. ОУ „Стою Шишков“ Цеца Тонева, която е решила да затваря двора през почивните дни.
От счупени стъклени бутилки, фасове, потрошени пейки и други материални щети се оплакаха и други ръководители на софийски училища, с които Свободна Европа се свърза. По думите на директорката на 2. СУ „Академик Емилиян Станчев“ именно заради това тя сега обмисля да спре достъпа през почивните дни.
„Ако знаем, че дворът ще се ползва само за спорт, танци, приятни преживявания, няма да искаме той да се затваря, но проблемът са недобросъвестните граждани“, посочи тя.
„Няма как да ги контролираме, нямаме възможност да заплащаме охрана в събота и неделя. Проверяли сме и цените на охранителните фирми са доста високи“, каза още Лилова.
Примерът на „Триадица“
Въпросът с бюджета за допълнителна охрана обаче е решен в един от софийските райони - „Триадица“. Там районната администрация с кмет Димитър Божилов разработи правила, при които дворовете на училищата, които пожелаят, да могат да остават отключени и през почивните дни.
Правилата предвиждат охраната да бъде поета от фирма, с която Община „Триадица“ сключва договор и плаща. Освен това е записано, че кметството поема и разходите по амортизация на спортните съоръжения в дворовете.
До момента 7 от 10 училища в "Триадица" са се включили в инициативата. Те имат различен опит с недобросъвестни граждани – директорите на 22. СЕУ „Георги Раковски“ и на 104. ОУ „Захари Стоянов“ разказаха, че не срещат особени проблеми, докато ръководителят на 73. СУ „Владислав Граматик“ посочи, че „непрекъснато се сблъскват с вандализъм“. Всички обаче са съгласни, че моделът на „Триадица“ е работещ и са доволни.
И още един пример - „Слатина“
Различен, но отново работещ модел има и в район „Слатина“. Там вече втора година всички училища оставят дворовете си отключени и в извънучебно време точно с идеята деца и възрастни да спортуват.
По думите на районния кмет Георги Илиев това е станало възможно с много лични разговори с директорите и „убеждаване“. Охраната през почивните дни и разходите по амортизация се поемат от самите училища. Илиев обаче смята, че това трябва да се промени.
Проблем е пари, които би трябвало да отиват за учебна дейност, да се използват за товаГеорги Илиев, районен кмет
„Проблем е пари, които би трябвало да отиват за учебна дейност, да се използват за това. Защото когато взимаме от бюджета на училището, намаляваме средствата, които трябва да отидат за други неща“, каза той.
Илиев каза, че предстои да предложи на Столичния общински съвет в средствата, които се дават за поддръжка на общинска собственост, да има предвидено перо за дворовете на училищата. Така директорите ще бъдат спокойни, че ако има поражения от вандализъм в дворовете, ще има пари за възстановяването им.
Вижте също Колко струва спокойствието на родителите за безопасността на децата им онлайнОбщо решение за цяла София?
Илиев е убеден и че трябва да се намери модел, с който училищните игрища в цяла София да остават отворени. В момента няма административна процедура, която да задължава директорите как да ги стопанисват, но според Илиев това може да се случи с решение на кмета на града.
За Свободна Европа от министерството на образованието посочиха, че директорът е „този, който може да прецени как отварянето на училищния двор ще се отрази на учебния процес и на състоянието на инфраструктурата“. При общинските училища обаче става думи за имоти общинска собственост и според закона управлението им се извършва под контрола на общинския съвет.
През годините Столичната община е инициирала разговори по темата. Последният е от миналото лято, когато все още кмет беше Йорданка Фандъкова. Няма данни към момента в СОС да са внесени идеи за решаване на въпроса.
На този фон и родители, и директори казват, че искат отворени дворове. Златина, която води децата си от центъра чак до „Бъкстон“ за няколко часа спокойна игра, е убедена, че трябва да се измисли начин.
„Абсолютно съм на мниние, че дворовете трябва да бъде отключени“, казва тя.
„Аз съм си отгледала децата и двете в района и нямаше къде да карат колело, да се научат да спортуват, защото няма равна улица, площадка“, добавя и директорката на 34. ОУ Цеца Тонева. „Сигурна съм, че всеки директор е готов на такова нещо, стига да има охрана и като се върне в понеделник, да намери двора, както го е оставил в петък“.
Вижте също "То просто светеше". Росица, Юри и Анна, които създават две училища в село Голяма Желязна