Кафенето е задимено, в България още не е забранено пушенето. Жената отговаря сериозно на всеки въпрос, който чува, но идва момент, в който прихва от смях: "Оооо, я стига, просто направихме една прожекция". Току-що е попитана за нейната лична роля в едно историческо събитие, което отприщва цялото опозиционно движение срещу Тодор Живков - прожектирането на документалния филм "Дишай" на Юри Жиров през 1988 г.
Тя е Малина Петрова, която почина в четвъртък.
"Дишай"
През 1988 г. тя оглавява Кабинета на младите кинематографисти в София. По това време за всичко има само по една организация, контролирана от БКП. Това важи и за Съюза на българските филмови дейци (СБФД), където е обособена младежка секция. Към края на 80-те режимът леко е разхлабил примката и това е позволило да се избере за младежки шеф човек, който не е член на БКП - Малина Петрова.
По това време кинаджиите са научили един уникален факт - в град Русе, който от години се обгазява от румънски завод, построен на другия бряг на Дунав, протичат истински демонстрации против отравянето с хлор. Намерил се е режисьор - Юри Жиров, който е заснел това и е кръстил филма си "Дишай".
Но за този филм няма нито салон, нито дори закрита прожекция. Той описва накуп всички забранени от режима неща: как се строят вредни заводи в социалистическия лагер, как се игнорират оплакванията на хората, как въпреки всички забрани си е проправила път волята за свобода.
Като шефка на младежите кинаджии Малина Петрова организира прожекция на забранения филм в Дома на киното.
Да беше само това, щеше да мине за щрих в една биография и толкова. Но историята продължава с реакцията на публиката след прожекцията - тя учредява първата дисидентска организация в България - Общонародният комитет за екологична защита на Русе. Никой тогава не употребява думата "дисидентска", участниците говорят за себе си като за неформална група.
Вижте също Наистина преживяно. Георги Мишев и спомените за седем драматични десетилетияСъпротива на режима
От този ден нататък тези групи стават все повече - появява се "неформален профсъюз" ("Подкрепа"), Клуб за подкрепа на гласността и преустройството, Независимото сдружение "Екогласност".
И след този ефект да дойде възклицанието "Ооооо, я стига, просто направихме една прожекция"?
Нито е било "просто", нито са го направили много хора, макар че Малина Петрова винаги изброяваше и помощници. Признаваше уникалността на момента и значението на волята да действаш, когато има риск. Беше наясно с това, че "просто прожекцията" е изстреляла първия куршум в мрака, а не само е показала филм. Много добре знаеше, че ролята е именно нейна или поне предимно нейна. Онова, което отхвърляше с неизменния смях, е всеки опит да ѝ се пришие патетична оценка, да се разисква с тържественост някакъв неин избор, който тя е схващала като единствено възможен и правилен.
"Хората в Русе тогава се движеха в бял отровен дим, като този в кафенето, само че хиляди пъти по-плътен" - твърдеше тогава. Все едно казваше, че една прожекция е най-малкото, което е можело да се направи за тях, когато никой друг не прави нищо.
"Танковете да дойдат"
Малина Петрова е участник и в друго събитие, определило живота в България - този път след падането на комунизма. По време на първите демократични избори през 1990 г. тя е режисьор на предизборното студио на СДС - тогавашната обединена опозиция, събрала на едно място доскорошните "неформални групи" и възстановените след 40 години партии.
Тогава СДС трябва да вземе решение дали да пусне видеозапис от един епизод, случил се половин година по-рано.
На 14 декември 1989 студенти и опозиция са обградили парламента и настояват той да отмени член първи от конституцията. Според текста БКП е ръководна сила в България. Депутатите цитират процедурата, според която това не е възможно да стане веднага, но хората не искат и да чуят каква е процедурата. Напрежението нараства, хората са все по-близо до стълбите на парламента, десетки хиляди са.
Тогавашният държавен глава Петър Младенов излиза пред хората, за да ги успокои, но не успява. На връщане в сградата на парламента той казва репликата: "Най-добре е танковете да дойдат".
Репликата е уловена от оператора и режисьор Евгени Михайлов - състудент и приятел на Малина Петрова.
Половин година по-късно двамата успяват да наложат решението си за публикуване на "танковата реплика". Ефектът от излъчването ѝ довежда много хора до ступор пред екрана - чак тогава те научават, че държавният глава е бил готов да изпрати танкове срещу протестиращи.
След излъчването, напрежението около изборните резултати и студентската стачка президентът Петър Младенов подава оставка.
Режисьорката Малина Петрова
Малина Петрова е родена на 3 септември 1950 г. в Бургас, където завършва немската гимназия. Дипломира се като кинорежисьорка през 1978 г. в класа на Христо Христов и на тогавашния асистент Георги Дюлгеров.
Година по-късно тя попада на друго място, което се превръща в нейно "второ училище" - става втори режисьор на филма "Лачените обувки на незнайния воин" на Рангел Вълчанов. Тя самата нарича това работа на "момче за всичко" - така пише в собствения ѝ сайт в рубриката "За мен". Все едно и това е било "ооо, я стига, просто работа", щом се отнася до нея.
Не пише по колко години е работила над основните си филми, как се е борила с бюрокрацията преди и след 1989 г., колко нейни филми са били спирани, осъждани или пренебрегвани.
Your browser doesn’t support HTML5
Трайчо Костов
В годините на режима тя започва работата си над филм за Трайчо Костов - комунистът, когото собствените му съпартийци осъждат на смърт през 1949 г. в инсцениран процес по подобие на тези в Съветска Русия на Сталин. Темата остава неудобна за партията чак до падането на Берлинската стена през 1989, а скоро след това губи актуалност - още преди да е разказана историята.
Филмът "Сърцето умира последно" (сценаристи Велислава Дърева и Малина Петрова, режисьор Малина Петрова) за Трайчо Костов излиза през 1991 г. и е сред първите честни исторически разследвания за репресиите от края на 40-те.
"Сега архивите са отворени и се върнах да намеря документите на Трайчо. Повечето ги нямаше, други папки бяха със сменени архивни номера" - каза тя вече в края на 90-те.
Никога не проверих с очите си за какво става дума. А тя повтори това твърдение още няколко пъти в следващите години, всеки път със сълзи на очи.
Палежът на Партийния дом
През 2009 г. излиза на екран нейният филм за подпалването на Партийния дом в София - загадъчна история, която протича на 26 август 1990 г., после се разследва с години, но е приключена по давност.
Издирваше кадри, спомени и документи в продължение на години, намери своя личен отговор на въпроса кой е подпалил сградата, но остави финала отворен.
Филмът "Приключено по давност" (сценарист и режисьор Малина Петрова) остава най-пълното разследване на това събитие, върху което Българската социалистическа партия изгради своя нов образ по времето на 90-те - образът на жертва, а не на тиранин.
Your browser doesn’t support HTML5
Сега, когато я няма
Най-старите ѝ филми, тези от 80-те, са най-високо ценени от очевидците на времето. За това може да има много естетически причини, но има и една, която няма общо с киното - това са честни филми, а са правени в епохата на повсеместна цензура.
Винаги е намирала болезнени теми - за творци, чиито турски имена са сменени, за цензурата, която убива човека, преди да убие твореца, за природата, която бива погубвана, за учениците на 80-те, които преминават към бунтове в търсене на свобода.
При всичко направено изглежда пресилено, че именно последният ѝ филм е дело на живота ѝ, но май е точно така. Филмът "Държавни тайни", сниман в продължение на десетилетие, е завършен, но не е видял бял свят. Той разказва за това как Държавна сигурност успява да създаде цяла партия в свободна страна.
Разследването е конкретно за ДПС, но тя настояваше, че снима филма само като пример за това как една уж невидима организация може да изяде демокрацията, ако не бъде извадена изцяло на светло.
* Поклонението ще се състои в неделя, 17 септември, от 13 часа, в ритуалната зала на Гробищния парк в Бургас.
Your browser doesn’t support HTML5