Данъчните облекчения за заведенията могат да отпаднат ако те не променят отношението си

Министърът на туризма Зарица Динкова публикува изявление в неделя.

Министърът на туризма Зарица Динкова каза, че данъчните облекчения за заведенията, които бяха приети заради пандемията от COVID-19, могат да отпаднат заради лошото отношение на бранша към клиентите. Динкова публикува позицията си на сайта на министерството на туризма в неделя.

Поводът за предупреждението е случаят, при който клиент се оплака в социалните мрежи, че е платил 490 лв. за три пържоли в ресторант във Варна. В отговор от Сдружението на заведенията в България и Българската асоциация на заведенията заявиха, че ще съдят клиента на заведението, който ги е критикувал.

„Напомням, че обществото, срещу което тази асоциация открито застава беше, и до днес е толерантно към ресторантьорския сектор, който губеше пари и клиенти в първите месеци на пандемията. За да ги подпомогне, държавата - респективно всички ние - се лиши от многомилионни приходи, които останаха в собствениците на заведения“, се казва в позицията на министъра.

В момента туристическите, ресторантьорски и кетъринг услуги прилагат намалена ставка на ДДС от 9%. Тя е в сила до края на 2023 г.

Динкова пише, че ако асоциацията на ресторантьорите не преосмисли цялото си поведение, на нея ще ѝ бъде много трудно да защити данъчните придобивки в бюджета за следващата година. По думите ѝ поведението на представителите на бранша нанася „непоправими щети върху имиджа на целия български туризъм“.

Вижте също България и още 4 страни настояват да се удължи забраната за внос на украински зърнени продукти

В случая с пържолите във Варна проблемът идва от това, че в менюто е посочена цена за 100 гр. според Комисията за защита на потребителите, цитирана от Дневник. От там припомнят, че ценоразпис за 100 г. е допустим само за много скъпи екзотични риби и други, които клиентът може да види на живо и са въпрос на индивидуална оферта към потребителя. От Комисията за започнали проверки.

След като по-рано тази седмица клиентът съобщи в социалните мрежи за случката, две браншови организации изпратиха съобщение до медиите, в което казаха, че мъжът се е опитал да навреди на ресторанта, за да "получи своята минутка слава". Допълват още, че за всеки един подобен случай в бъдеще също ще завеждат дела.

"Ресторантьорският бранш не може да носи отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти. Имаме достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, стига те да имат нужния интелект, за да попитат", пишат още в изявлението си двете браншови организации.

Според министъра на туризма тази реакция на Сдружението на заведенията в България и Българската асоциация на заведенията е притеснителна. Тя ги призовава да преосмислят „цялостното си поведение по отношение на клиентите си, както и към по-отговорно отношение към образа на българския туристически продукт“.

Вижте също Няма данни за замърсяване на Черно море от Украйна