България ще разчита на своите изтребители МиГ-29 до доставката на първите F-16 през 2025 г. и няма да купува т.нар. заместващи самолети. Това каза служебният министър на отбраната Димитър Стоянов пред бТВ в събота. По думите му до момента страната е получила две оферти за заместващи изтребители, но не може да си ги позволи.
“Нашите усилия бяха насочени дотогава [до 2025 г.] да осигурим българската авиация с МиГ-29 или заместваща платформа. Вече имаме две оферти и те са достатъчно сериозни като финансови средства, за да не можем да си ги позволим”, каза Стоянов в интервю пред бТВ на 6 май по повод празника на българската армия.
“Насочили сме нашите усилия към поддържане на МиГ-29”, добави военният министър.
В края на миналата година служебното правителство съобщи, че води разговори за т.нар. заместващи изтребители, които българските военновъздушни сили да използват преди доставката на първите самолети F-16 Block 70 от САЩ. София изпрати искане за оферта до шведската компания “Грипен”. Представители на кабинета казаха, че водят разговори с френската компания “Мираж” и с Израел за употребявани самолети F-16.
Вижте също Писмото е само едно. Как правителството на Радев пак опитва да купи самолети "Грипен"В събота министърът на отбраната съобщи, че са получени две оферти, без да уточни от кои компании. Той каза, че те са твърде скъпи и България не може да си ги позволи.
“Ако ние си позволим заместващи платформи, няма да можем да осигурим останалите видове въоръжени сили и програмата за модернизация”, каза той.
Затова страната ще разчита на поддръжка на старите си съветски изтребители МиГ-29 до доставката на новите F-16 Block 70.
През март Министерството на отбраната обяви обществена поръчка за доставка на шест двигателя за изтребители МиГ-29. Тя е на стойност 22 млн. лева без ДДС и е за ремонтирани двигатели. Ако поръчката е успешна, това би позволило да се удължи употребата на три изтребителя. През април министерството обяви поръчка за основен ремонт на шест двигателя за 16 млн. лева без ДДС.
По думите на Димитър Стоянов има подадени оферти за поръчката за ремонт и се очаква сключване на договор. Той добави още, че се очаква доставка на двигатели за самолетите от Полша.
България има около 18 МиГ-29 , но не е ясно колко от тях летят. През ноември миналата година Стоянов каза пред депутатите от комисията по отбрана, че в началото на 2023 г. ще останат летящи само шест от изтребителите.
През февруари министърът каза, че вероятността България да спре да изпълнява бойно дежурство за охрана на въздушното си пространство (еърполисинг) е голяма, защото не може да поддържа съветските си изтребителите МиГ-29. До руското нападение срещу Украйна България разчиташе на руската компания РСК-МиГ за ремонта и резервните части.
България купи осем американски изтребителя F-16 Block 70, но доставката им се забави. Очаква се първите самолети да пристигнат в началото на 2025 г.
Вижте също България няма да даде изтребители и танкове на Украйна, докато на власт е служебното правителство