"Локхийд Мартин" започна производството на първия изтребител F-16 за България

Изтребител F-16 в Румъния. Снимката е илюстративна

Компанията “Локхийд Мартин” (Lockheed Martin) е започнала производството на изтребителите F-16 за България. Това съобщи представител на американската компания пред Нова телевизия в неделя. България поръча осем изтребителя F-16 Block 70 през 2019 г. и очаква да ги получи през 2025 г.

“Българският изтребител вече е на производствената ни линия, в момента тече основният монтаж”, каза Джонатан Лин, който отговаря за стратегическите партньорства с Централна и Източна Европа на “Локхийд Мартин”.

Той уточни, че е започнало производството само на първия самолет.

“Работим по това да ги имате около 2025 г.”, добави Лий.

Засега има общо 148 поръчани изтребители F-16 от модификацията Block 70/72. Първите 16 такива самолета са предназначени за Бахрейн. Преди седмица “Локхийд Мартин” съобщи, че е проведен първият успешен тестови полет на изтребител F-16 Block 70.

Вижте също Изтребител F-16 Block 70 извърши първия си успешен полет

България поръча осем изтребителя F-16 Block 70 през 2019 г. Очакваше се смолетите да бъдат доставени до 2023 г., но компанията производител съобщи за забавяне. Закъснението беше обяснено с преместването на производството на F-16 от Тексас в Южна Каролина и пандемията от COVID-19, коятп наруши веригите за доставки.

През 2022 г. парламентът одобри сключването на договор с компанията за поръчка на още осем самолета. Така общият брой изтребители за България ще бъде 16 - една ескадрила.

Парите за първите осем самолета - 1,2 млрд. долара, бяха преведени през 2019 г. Тази сума стои в сметка на България по програмата за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) на САЩ. Парите се теглят за вече изпълнени дейности. На 23 ноември 2022 г. обаче парламентът ратифицира две споразумения, които позволиха на страната да печели от парите, които стоят във фонда. Вторите осем самолети ще бъдат платени на вноски.

Заради закъснението и вече преведените суми поръчката беше критикувана от противниците на купуването на F-16. Една от основните опорни точки беше, че те са само "чертежи".

В момента България разчита на старите съветски изтребители МиГ-29 за охраната на въздушното си пространство. Тяхната поддръжка стана невъзможна след началото на войната на Русия в Украйна.

Вижте също "От нас зависи да изградим основата." Александър Велинов - първият български пилот на F-16