Кейт Бланшет, която може да изиграе всеки образ, но иска повече да бъде себе си

Кейт Бланшет

Силна кралица, жена на ръба на нервна криза, която прекалява с алкохола, учителка, която има сексуални отношения със свой ученик, един от най-красивите приказни образи, Катрин Хепбърн или дори Боб Дилън. Това са малка част от ролите, в които тя се превъплъщава. За част от тях е номинирана и за Оскар. Присъствието ѝ е толкова силно, че в някои анимации цели образи се базират на нейни роли.

Мнозина я смятат за една от най-добрите актриси на модерното кино, но въпреки славата и успехите си тя не спира да се предизвиква с всяко свое появяване пред камерата и на сцената.

През уикенда на кинофестивала във Венеция Кейт Бланшет спечели „Купа Волпи“ - наградата за най-добра женска роля за участието си във филма „Тар“.

Лентата проследява драматичната история на известна германска композиторка и диригентка на име Лидия Тар. Тя е нарцистична, надменна, манипулативна, деспотична, дава шанс на подчинените си на база личните си пристрастия и се възползва сексуално от по-слабите около нея.

Кинокритиците определиха ролята на Бланшет като брилянтна и такава, която повдига редица въпроси във връзка със социални феномени като движението “metoo”, животът на хората с голям талант, мястото на жените в света на изкуството и по-конкретно в света на класическата музика и други. Според експертите това изпълнение, както и наградата от Венеция, са ранни предпоставки за номинация и евентуално завоюване на нов Оскар от страна на Бланшет, както и за самия филм.

Опитвам се никога да не се оказвам в ролята на съдия и жури на образа

„Опитвам се никога да не се оказвам в ролята на съдия и жури на образа. И аз и Тод уважаваме много публиката и казваме: „какво мислите вие“. Това не е затворен наратив, а, надявам се, е филм, който кани публиката за разговор“, казва Бланшет.

Тод е режисьорът и сценарист на филма Тод Фийлд. По думите му той пише сценария специално за Бланшет и твърди, че без нея е нямало да има филм. Това е първият му филм от 15 години насам, като за последно той работи по номинирания за три Оскара, включително за главна женска роля и адаптиран сценарий „Малки деца“.

Вижте също Стотиците лица зад блясъка на любопитството и хумора. Стивън Фрай на 65

Катрин Елийс Бланшет е родена на 14 май 1969 г. в едно от предградията на Мелбърн. Майка ѝ, която е австралийка, се занимава с продажба на недвижими имоти, а баща ѝ, който е американец и част от флота на САЩ, по-късно работи като рекламист. Тя има английски, шотландски и френски корени.

По думите ѝ като малка е „отчасти екстроверт, отчасти много затворена“, а като тийнеджър често се облича като момче и преминава през периоди, в които е увлечена по гот и пънк културите.

Ани Ленъкс беше моята героиня. Носех вратовръзки и ризи и играех мъже“, казва Бланшет.

Вижте също Монти Пайтън - величието на идиотите

Още в училище започва да се увлича по изкуството, а по-късно за година в университета в Мелбърн учи икономика и изкуства. Прекъсва обучението си, защото пътува в чужбина, а докато е в Египет и предлагат да изиграе мажоретка в местна продукция.

Месеци по-късно се завръща в Австралия, където се записва Националния институт за драматични изкуства, където получава бакалавърска степен.

В началото на актьорската си кариера през 1992 г. тя се изявява повече на сцената и дори дебютира в постановка с известния актьор Джефри Ръш. Само година по-късно тя получава наградата за най-добра дебютантка на театралната сцена в Сидни. Постепенно започва да се снима и в кратки филми и сериали, а първата ѝ по-голяма роля в идва през 1997 г. в „Оскар и Лусинда“, където си партнира с Ралф Файнс.

Отне ми много време да свикна с идеята, че ме заснема статична или движеща се камера

„Отне ми много време да свикна с идеята, че ме заснема статична или движеща се камера“, казва по-късно Бланшет за прехода си от театъра към киното.

Първият ѝ истински хит, който издига кариерата ѝ на по-високо ниво е в историческата драма „Елизабет“, където играе кралица Елизабет I. За тази си роля тя печели Златен глобус и БАФТА, както и първа номинация за Оскар.

Следват участия в много успешни продукция като „Талантливия господин Рипли“, „Хевън“, „Авиаторът“, където получава първия си Оскар за поддържаща роля и др. Голяма слава ѝ носи и участието и в световния хит по трилогията за „Властелина на пръстените“.

Вижте също Властелинът на камерата. Питър Джаксън, който показа Средната земя на Толкин

„Няма много момичета във вселаната на Толкин. Толкова много обичах ролята си, че казах на Питър (Джаксън) и Фран (Уолш) да ме направят джудже“, казва Бланшет по време на снимките си за друга от поредиците на Толкин – „Хобит“, която излиза десетилетие след „Властелина“.

В кариерата си тя има много участия във филми на Уди Алън. Именно заради ролята си в един от филмите на Алън – „Син жасмин“ тя печели Оскар и за главна женска роля през 2013 г.

Образите, които поставя на екран са толкова силни, че два от персонажите ѝ – този на Галадриел във „Властелина на пръстените“ и този на д-р Ирина Спалко от „Индиана Джоунс“ вдъхновяват образи в анимационни поредици на „Дисни“.

Заедно със съпруга си Андрю Ъптън тя става директор на театралната трупа на Сидни през 2008 г. и се връща на сцената. Любовта ѝ към актьорската игра без камера я води през 2017 г. и до Бродуей, където играе в представление по Чехов.

Освен с ролите си Бланшет е и известна активистка. През годините е била част и от няколко фондации за опазване на околната среда като проекта на Ал Гор, Фондацията за консервация на Австралия, както и международна организация, която финансира изграждането на соларни мощности в Африка.

Тя работи и като посланик към Върховния комисариат на ООН за бежанците. През годините поема мисии в Йордания, Ливан, Бангладеш и Сирия.

Със съпруга си Андрю има брак от 1997 г., а двамата имат трима сина и една дъщеря.

„Прекарвам толкова много време като някой друг. Искам да имам повече време да бъда себе си“, казва актрисата.

Вижте също Документалистиката от първите редове на историята във филмите на Лора Пойтръс