Бензинът, токът, парното, пенсиите. Може ли блокиран парламент да помогне на хората в криза

Мъж храни гълъби в София. Снимката е от 2019 г.

Само парламентът може да облекчи разходите на българите или да увеличи приходите на част от тях. Той обаче не работи.

Няма как да решиш нещо заедно с други хора, ако поне не отидеш на срещата с тях. Четири партии отказват да ходят на работа в парламента, ако не броим едно заседание в петък по конкретен въпрос. Така в пленарната зала няма кворум и не могат да се провеждат заседания. Четирите партии са ГЕРБ, ДПС, „Има такъв народ“(ИТН) и „Възраждане“.

Част от решенията, които народните представители трябва да вземат, са обвързани с конкретни срокове. Някои от тях изтичат в четвъртък, на 1 юли. Ето ги:

  • Повишаване на минималната пенсия от 370 на 467 лв.;
  • Повишаване на социалната пенсия по старост от 170 на 247 лв.;
  • Намаляване на ДДС за парното;
  • Намаляване на ДДС за доставки на природен газ;
  • Въвеждане на облекчения за потребителите на горива за лични нужди.

Тези промени биха се отразили пряко на цената на живота в България, но има и други неща за обсъждане, които не изглеждат материални. Например тези, които биха осигурили по-ефективни действия на съдебната власт срещу корупцията.

Има и трето - френското предложение за вдигане на ветото върху Скопие. Точно за него парламентът успя да се събере в петък след почти цяла пропиляна за това седмица. Не е ясно дали би се намерила същата воля и за обсъждане на всички останали въпроси.

Вижте също "Пет хиляди лева на час". Защо избухна война за границата

Социалните плащания

За да се увеличат социалните плащания, парламентът трябва да приеме актуализацията на бюджета.

Министерският съвет предлага увеличението да влезе в сила от 1 юли, но това означава, че депутатите трябва да го гласуват в следващите три-четири работни дни.

Депутатите не могат да влязат в залата само за да приемат тези конкретни текстове, защото всичко в бюджета е взаимосвързано. Например трябва да се одобрят перата по бюджета в цялост, за да могат парите за увеличението да бъдат прехвърлени от съответното място.

По-голямата част от партиите, които досега бяха в опозиция, бяха казали, че ще подкрепят актуализацията на бюджета в частта, в която са отразени социалните плащания.

Компенсации за енергия и горива

В момента можете да заредите бензин А95 в София за 3,38 лв. за литър. За една седмица той е поскъпнал с 3 стотинки.

Преди 4 месеца, когато военната агресия на Русия срещу Украйна още не беше започнала, бензинът струваше 2,55 лв, тоест с 83 стотинки по-малко, отколкото е в момента.

Тези цени се следят от независими регулатори. Това, което правителството предлага, е да компенсира с 25 стотинки на литър хората, които зареждат личните си автомобили с бензин, дизел, газ и метан. Заложено е, че мярката ще действа от 1 юли до 31 декември.

ГЕРБ твърди, че цените на бензиностанциите би трябвало да са с повече от 1/3 по-ниски (тоест, че бензинът би трябвало да струва 2,24 лв. за литър на самата колонка - с 1,12 лв. по-малко от цената в момента). Според ГЕРБ правителството е това, което не се е справило с тази задача. За да се изясни кое как е, отново е нужно обсъждане в пленарната зала.

Вижте също Колко зависи икономиката от политическата нестабилност

Друга тема е цената на парното. В момента е блокирано намаляването на ДДС за природния газ и доставките за централно отопление. Актуализацията на бюджета предвижда те да паднат до 9%. Това би повлияло на предложението за цената на парното, която се определя от Комисията по енергийно и водно регулиране (КЕВР).

В момента бизнесът получава компенсации за по-скъпия ток, но това става по програма, чийто краен срок изтича в четвъртък, 30 юни. Удължаването ѝ е също част от бюджета. На няколко пъти най-големите работодателски организации стигаха почти до национален протест в опита да си гарантират именно тези компенсации от държавата.

Планът за възстановяне

Планът за възстановяване и устойчивост е един от механизмите, по които България очаква да получи сериозни суми от ЕС. Приемането и одобряването на българския план беше дълъг процес, в който участваха две редовни и две служебни правителства. В крайна сметка Европейската комисия прие версията, която представи кабинетът на Петков.

За разлика от други финансови програми на ЕС, отпускането на пари по Плана за възстановяване е обвързано с конкретни законодателни промени. Правителството твърди, че само до края на годината парламентът трябва да приеме 22 закона и 38 наредби, за да може да получи първия транш от плащанията по Плана.

Северна Македония

Френското председателство на Съвета на ЕС предложи на София как да се разреши спорът й със Северна Македония - като ЕС приеме за свои българските искания.

Това предложение също има срокове - четвъртък, 30 юни, когато изтича времето на френското ротационно председателство. Няма гаранции, че следващият председател на ЕС ще го поддържа.

След два дни на бойкот на парламента, в четвъртък външната комисия успя да се събере, за да одобри документа. В петък парламентът се събра, за да го приеме или отхвърли. Това стана седмица след като постъпи френското предложение. От ЕС очакваха решение на България още в понеделник, 20 юни, след като предложението беше извънредно по мащаба на своята помощ към България.

Вижте също Стъпка към падане на ветото. Комисия в парламента подкрепи френското предложение за Северна Македония

Съдебната власт и комисията "антикорупция"

Това, заради което беше съставено правителството на Кирил Петков, беше най-вече борбата с корупцията и реформата в съдебната власт. Малкото стъпки в тази посока в момента са блокирани от неработещ парламент.

Премиерът обвинява лидера на ИТН Слави Трифонов в това, че е саботирал реформата в антикорупционната комисия (КПКОНПИ). Петков твърди, че депутатите от ИТН са искали в състава на КПКОНПИ да бъде съставен „специален борд“, в който всяка партия да има свой представител, а той, на свой ред, да има право на вето, ако комисията разследва „група от хора, които от тяхна гледна точка не са правилните хора“.

От ИТН твърдят, че предложенията, които бяха внесени в парламента само от депутатите на „Продължаваме промяната“ се припокриват с исканията на ГЕРБ за промяна в антикорупционната комисия.

За да се изясни кой какво иска и с какви аргументи, пак е нужен работещ парламент.

С липсата на пленарни заседания се блокира и изборът на нов шеф на институцията, която в момента се ръководи от бившия заместник на титуляра. От ПП предложиха вътрешният министър Бойко Рашков за председател, а „Възраждане“ също имат свое предложение. И двете не могат да се гласуват.

В парламента е внесено и предложение за изменение на Закона за съдебната власт. В него се предвижда увеличаване на правомощията на европейските прокурори в България, които да получат самостоятелна структура в рамките на националната прокуратура.

Вижте също Защо "Има такъв народ" напуска коалицията

Нов председател на парламента

През тази седмица ГЕРБ, ДПС, ИТН и „Възраждане“ свалиха Никола Минчев (ПП) от поста председател на парламента. После не влязоха в залата, където трябваше да се избира нов политик за това място. Нито една от четирите партии не предлага свой кандидат.

Срокът, в който трябва да бъде избран нов председател, е 14-дневен и изтича на 30 юни.

И едни хартиени бюлетини

Липсата на парламент не блокира само реформи, предложени от управляващата коалиция. Тя пречи и на приемането на идеи от досегашната опозиция. Сред тях е внесеното от ГЕРБ предложение за връщането на хартиените бюлетини за гласуване. То се подкрепя от ДПС, „Възраждане“ и БСП.

Промяната в изборното законодателство може значително да повлияе на резултатите на следващите избори.

Вижте също "Историческо пречупване, отново". Какво идва след сваленото правителство