"Рискът беше на всяка крачка." Капитан Андрей Станев, който ръководи изтеглянето на Vera Su

Капитан Андрей Станев

Само 16 минути. Толкова време отне изтеглянето на кораба Vera Su, който заседна преди повече от месец в скалите край Камен бряг.

Зад тези само 16 минути обаче стоят десетки безсънни нощи, прекарани в планиране, изчисления, симулации, прехвърляне на всички възможни сценарии.

Въпреки многото мнения, че операцията е била елементарна, осъществяването ѝ всъщност изисква сложна координация. Човекът, който ръководи успешното ѝ реализиране, е капитан Андрей Станев.

„Това беше всичко друго, но не и стандартна операция“, разказа Станев пред бТВ. „Рискът беше на всяка крачка: започвайки от риска за хората, но и риска и за околната среда.“

За това колко сложна и рискована е била операцията говори и фактът, че холандската фирма, която също участваше в планирането, препоръча да се изчака с изтеглянето и то да се извърши чак през април следващата година.

Капитан Станев, който освен ръководител на операцията беше и капитан на влекача „Кастор“, изтеглил заседналия Vera Su, отбеляза, че е имало сериозна опасност корабът да се пречупи.

Изтегленият от скалите на Камен бряг кораб Vera Su вече е привързан за кея на кораборемонтен завод във Варна, 26 октомври 2021.

„Опасността беше в началото, при първите изтегляния. Защото ако дам пълната си мощност, аз ще го разпоря. А разпаряйки кораба, той щеше да потъне“, обясни Станев и допълни: „Нашата цел беше да не потъне и да го докараме безопасно във Варна.“

Капитан Станев няколко пъти благодари на целия екип, работил по операцията. По думите му координацията между отделните институции и звена е била много добра. С помощта на подводен робот е установено, че Vera Su е стъпил на няколко скали и поради тази причина е можело да се стигне до евентуалното пречупване на корпуса.

„Затова се взе решение корабът да бъде укрепен. Около 10 тона греди и всякакъв вид конструктивни елементи бяха заварени, беше наета професионална фирма от Варна, те се занимават с корпусна работа по корабите. Те знаеха много точно какво трябва да направят, но логистично това беше кошмар, защото трябваше да докараме всички тези греди в рамките на кратък отрязък“, разказа Станев.

Your browser doesn’t support HTML5

Корабът, който трови морето

Именно кратките прозорци от време, в които екипът е можел да работи, са били основен проблем. По думите на капитана, разработеният план е бил в 9 действия, като „най-важното беше да сваляме риска във всеки един момент. Първата точка беше да се създаде плавателен канал.“

По този канал плавателните средства са стигнали безопасно и бързо до кораба. Допълнително към това се е наложило и да бъде изградена самоповдигаща се платформа.

„Тя е стъпила с четирите си крака на дъното и се повдига нагоре, за да може да е над вълните“, обясни Станев. По думите му целта на платформата е била да осигури „някаква относителна независимост от хидрометеорологичните условия“.

Освен това екипът на капитан Станев е разработил и компютърна симулация, благодарение на която нужните стъпки са били предварително известни и изпробвани.

Така буквално за секунди екипът е можел да направи анализ на ситуацията и да определи дали дадено действие е правилно и какви ще са последствията от него.

Капитан Андрей Станев от години се занимава с разработване на софтуер и хардуер за различни корабни симулатори. Той е част от екипа, разработил иновативни решения за навигационния тренажор, на който се обучават бъдещите капитани в Техническия университет във Варна.

На този тренажор, на който е заложен фарватерът на Варненското пристанище, студентите могат чрез симулации да проверят уменията си да навигират и управляват кораби.

Капитан Станев се дипломира от Военноморската академия „Никола Вапцаров“ във Варна през 2001 г. В момента е асистент в катедра Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища на Техническия университет във Варна.

Вижте също “Шокиращо замитане”. Действията и бездействията на властите с кораба Vera Su