Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Наш ред е". Зорница София, която с филмите си разказва историите на жените, които вдъхновяват


Зорница София по време на наградите "Златна роза"
Зорница София по време на наградите "Златна роза"

Изкуството е в кръвта ѝ. Затова биографията ѝ е многообразна. Най-известна обаче е с работата си на режисьор. С филмите си най-често тя разказва за непоказаните лица на жените. Така е и с последния ѝ филм "Майка", който спечели първа награда на кинофестивала във Вуковар.

Като дете всеки семеен празник за нея означава нов сценарий за представление. От малка се занимава с изкуства, но едва на 29 години намира своя път – режисурата. Сега тя е и сценарист, и продуцент, а понякога и художник и иска да разказва историите на жените.

Тя е Зорница София Попганчева или по-позната само като Зорница София. В събота филмът ѝ "Майка" спечели наградата за пълнометражен игрален филм на кинофестивала във Вуковар, Хърватия.

В главните роли във филма влизат Дария Симеонова, Леон Лучев и Дария Димитрова.

Филмът разказва историята жена, която не може да има деца, но намира начин да бъде "майка" за много деца в Африка и в България. Той е вдъхновен от историята на театралната режисьорка Елена Панайотова.

Тя е основател на "Лятна театрална академия за деца в риск" в Широка лъка и международната програма "Артисти за деца" в Кения.

Попганчева се запознава с нея преди повече от 15 години. Тя я включва в един от по-ранните си филми - "Модус вивенди" (начин на живот, лат.), в който разказва за хората, направили нетрадиционни избори в живота си.

Години по-късно тя иска да направи нов филм, в който да проследи развитието на тези хора, но в крайна сметка решава, че историята на Елена Панайотова заслужава да бъде разказана отделно.

"Изобщо не мислех, че правя филм за майчинството, по-скоро тръгнах с идеята как един човек трансформира травмата си в триумф с талант, упорство и отдаденост в работата", казва тя за Impressio.

В началото поради липса на средства екипът обмисля дали да не снима сцените, които трябва да са в Кения, в квартал "Факултета" в София.

"Слава Богу, че не го направихме!", казва тя и споделя, че след първите получени пари от Националния филмов център заминава за африканската държава. Първоначалната идея е филмът да се снима в Кисуму - мястото, където е работила Попйорданова, но то се оказва неподходящо заради проливните дъждове.

Режисьорката обаче има и друга идея. При първото си пътуване до Найроби тя открива, че има туристически сайтове, в които се предлагат туристически обиколки на тамошното гето - Кибера.

Задължителните спирки на тура са две - сиропиталище и място за снимки със сирачета. В крайна сметка, макар и по различен път, тя попада на същото сиропиталище, където е заснет и филмът.

"За мен това беше най-вдъхновяващият снимачен процес - главно заради децата, които се отвориха към нас", казва тя.

За Зорница София изкуството е мощен генератор на промяна и с филма си се надява дори малко да е успяла да промени живота на децата в гетото. По време на премиерата на филма две от тях дори пътуват до Варна.

"Ако не вярвах, че с работата си можем да правим света по-добро място, сигурно щях да влагам усилия в нещо друго", казва тя.

Още от малка тя се насочва към изкуството. Нито един семеен празник не преминава без изготвен от нея сценарий за подобаващо представление.

Тя завършва живопис в Националната художествена Академия, специализира в Ню Йорк, а впоследствие завършва и режисура в НАТФИЗ. Има редица изложби по цял свят с видео арт инсталации, пърформанси и живопис.

Първият ѝ игрален филм е "Мила от Марс" и макар че той е само дипломен проект, печели няколко награди.

Във филмите ѝ често в центъра застава силната жена и макар изборът да изглежда съзнателен, тя казва, че просто разказва историите, които я вълнуват. Според нея във филмовото изкуство досега историите на жените са несправедливо по-малко от тези на мъжете, а тези разказани от женска гледна точка - дори още по-малко.

"Наш ред е, на жените-режисьори, да запълним тази пропаст с нашите истории, които не са още разказани. Ето дори ми е трудно да кажа "режисьорки", защото не е прието и някак не звучи сериозно", казва тя за "Жената Днес".

Освен "Майка" друг такъв неин филм е "Воевода", в който се разказва за живота на българската хайдутка Румена войвода.

Режисьорката вече работи и по нов проект. Името му е "Три килограма щастие" и в него отново се разказва за неконвенционална форма на родителство. Остава да видим дали и в него Зорница София ще заложи на персонажа на жената, която със силата си променя света около себе си.

  • 16x9 Image

    Павела Костова

    Павела Костова е журналистка в Свободна Европа от 2023 година. Завършила е бакалавърска степен "Журналистика" в Новия български университет. 

XS
SM
MD
LG