Връзки за достъпност

Извънредни новини

Правиш "Турски поток" с Русия и започва да ти върви. Как Владимир Малинов стигна до поста министър на енергетиката


Колаж на Владимир Малинов
Колаж на Владимир Малинов

Теч на данни от руски имейли и публични факти показват, че държавно дружество и неговият началник участват в изготвянето на "изчезналата" Пътна карта на "Турски поток" и възлагането и контрола на строежа на газопровода в България. Данните говорят за нарушения. Но началникът е номиниран за министър.

Възможно ли е в разгара на скандал, който свързва строеж за милиарди с държавни средства, геополитика, война и прикриване на политическа отговорност, за министър да бъде избран човек, който има роля в тази игра?

Краткият отговор е „да“. В петък номинираният за служебен премиер Димитър Главчев посочи Владимир Малинов за министър на енергетиката.

Малинов е директор на държавната компания „Булгартрансгаз“. Това е дружеството, което възложи строежа, а сега се разпорежда с продължението на газопровода „Турски поток“ през България. Това е тръбата, която официално се казва „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз” ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница”, а бившият премиер Бойко Борисов и партията му ГЕРБ наричат „Балкански поток“.

В петък, когато Главчев представи списъка с предложенията си за служебни министри, от „Продължаваме промяната – Демократична България“ реагираха остро срещу номинациите на Калин Стоянов за МВР, на Мария Павлова за правосъдието и на Георги Гвоздейков - за транспорта.

Защо обаче интерес буди и Владимир Малинов и кой е той?

Моментът на номинацията

Номинацията на Малинов за министър идва в момент, в който Народното събрание създаде комисия, която да провери обстоятелствата около изчезването на Пътната карта за продължението на газопровода „Турски поток“. Това е документ за развитие на газопреносната система на България, подписан през 2017 г. от Теменужка Петкова (ГЕРБ) като министър на енергетиката и президента на руската "Газпром" Алексей Милер в Санкт Петербург.

Няколко седмици по-рано картата беше публикувана от групата за борба с дезинформацията, която се нарича Bg Elves. Документът се появи от теч на данни от пощата на руски политици. Преди това в продължение на години редица институции твърдяха, че Пътната карта е изчезнала.

От тази карта става ясно как Русия е поръчала, проектирала и в крайна сметка изградила продължението на "Турски поток" в България за сметка на България и в своя полза.

В теча се съдържат данни, че ръководството на „Булгартрансгаз“ и самият Малинов са били добре запознати с множеството нарушения, свързани с възлагането и начина на строеж и управление на газопровода, както и че са участвали в изготвянето на Пътната карта, която предхожда строителството и която институциите казваха, че не могат да открият.

Малинов е начело на „Булгартрансгаз“ от февруари 2018 г. - годината, в която дружеството обявява обществената поръчка за изграждане на продължението на „Турски поток“ в България.

Минути след обявяването на номинацията от движение БОЕЦ реагираха:

Цели прикриване на следите от престъпленията за „Турски поток"
Движение БОЕЦ

„Назначението на Владимир Малинов за служебен министър на енергетиката цели прикриване на следите от престъпленията за „Турски поток“.

Движението беше едно от най-активните в разследването на нередности около строежа на газопровода.

Реакция имаше и от Антикорупционния фонд, друга организация, която има редица разследвания, свързани с „Турски поток“, както и от BG Elves.

Пътят до „Булгартрансгаз“ в сянката на Кумгейт

За работата и дейността на Малинов преди да застане начело на „Булгартрансгаз“ не се знае много. Преди да оглави държавната компания, той ръководи управление "Правно" в нея. Именно в тази си роля се включва в изготвянето на Пътната карта за "Турски поток", според изтеклите данни от кореспонденция на руски политически лица.

В началото на 2018 г. Малинов е избран за член на управителния съвет на компанията, когато тя временно е оглавена от Таня Захариева.

Захариева тогава е упълномощена да представлява дружеството до избор на ново ръководство. В същото време, докато е член на управителния съвет на „Булгартрансгаз“, тя е и председател на общинския съвет в Хасково.

Само няколко месеца по-рано, в края на 2017 г., името на Захариева попада в т.нар. афера Кумгейт. Тогава депутатът от БСП Елена Йончева обяви, че приятели и роднини на депутата от ГЕРБ и бивш енергиен министър Делян Добрев са получавали назначения на общински и държавни постове.

В управата на „Булгатрансгаз“ преди, а и след това има и други хора, свързвани с ГЕРБ покрай "Кумгейт".

Тогава, както и към днешна дата, член на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е Георгица Стоянова, която е съпруга на Малинов.

Заедно с Малинов в ръководството на „Булгартрансгаз“ влиза и съпругът на пиарката на ГЕРБ Севделина Арнаудова - Делян Димитров. През 2022 г. джипове на официалния строител на „Турски поток“ - саудитският "Консорциум Аркад“, се оказаха в двора на къщата на Арнаудова и Димитров.

В крайна сметка в началото на 2018 г. Малинов застава начело на „Булгатрансгаз“, а само година по-късно започват и видимите действия по строежа на „Турски поток“.

Пътната карта и газопроводът на Русия

Ролята в изграждането на „Турски поток“ през България на ръководеното от Малинов „Булгартрансгаз“ е ключова. Компанията по документи е собственик на тръбата.

На 21 декември 2018 г. "Булгартрансгаз" обяви търг за проектиране, доставка на оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на газопровод от турската до сръбската българска граница.

Резултатите от обществената поръчка бяха обявени през април 2019 г. На първо място се класира саудитският "Консорциум Аркад", а на второ - „Газово развитие и разширение в България“ (ГРРБ). Последното се оказва пряко свързано с руската компания за производство на тръби ТМК през дружеството „Комплишънс дивелъпмънт С.А.Р.П. - клон България“.

В края на май "Бултаргрансгаз" отказва да подпише договор с “Аркад” и иска да даде строежа на ГРРБ. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) блокира това намерение. Няколко месеца по-късно все пак е подписан договор с „Аркад“ - след съдебни дела и споразумение българският клон на ТМК да се включи - и строежът започва.

По-късно се разбира, че саудитската фирма е параван, а реално всички дейности се извършват от подизпълнители почти изцяло от Русия и Беларус.

Годината е 2019-та, но стъпките са заложени в неоткриваемата в България Пътната карта от 2017 г. Именно това стана ясно в изтеклите мейли на руския депутат Александър Бабаков и сътрудника му Евгений Зобин. От теча на данни през март 2024 г. се разбира че още през 2017 г. проектът и строежът са договорени с руската страна, тя участва и в процеса на избор на фирмите, които в края на 2019 г. официално стават известни като подизпълнители на „Аркад“, и в намирането на финансиране за иначе "българската" тръба.

Данните от кореспондецията на Бабаков и хора около него на практика уличават „Булгартрансгаз“ и държавата, в лицето на Министерство на енергетиката, в нарушения на Закона за обществените поръчки и други нередности.

Народното събрание създава комисия за проверка на всички данни и обстоятелства по темата.

Нещо повече.

От изтекли мейли през лятото на 2023 г. стана ясно, че между опита за дисквалифициране на „Аркад“ и обявяването на консорциума в крайна сметка за строител на „Турски поток“ в България, в Истанбул се провежда среща на „българската, руската и арабската страна“.

В нея се обсъжда споразумение между „Аркад“ и представители на дружествата от обединението ГРРБ. Дискутира се и потенциално финансиране на проекта от „Газпром“ и руски банки. От кореспонденцията се разбира, че в крайна сметка е „постигнато общо разбиране с Аркад“.

През септември 2023 г. Свободна Европа изпрати въпроси до „Булгатрансгаз“ дали техен представител е командирован в Истанбул по това време, но от държавното дружество отрекоха.

Данни с изтеклите имейли на Зобин свързват пряко Малинов с Пътната карта. От метаданните на файлове, открити в пощата, се вижда, че през 2017 г. Малинов е извършал поправки по част от документите, свързани с Пътната карта, когато тя е изпращана до „Булгартрансгаз“. Тогава той още е начело на правната дирекция на държавната компания.

През 2021 г. от дружеството пишат в отговор на въпроси по Закона до достъп на обществена информация от сдружение „БОЕЦ“, че не разполагат с „пътни карти, меморандуми и споразумения“.

След двата теча на мейли на високопоставени руски политически лица, свързани с „Турски поток“, Владимир Малинов нито веднъж не е коментирал темата. "Булгаргрансгаз" не отговори на въпроси на "Свободна Европа", свързани с Пътната карта и автентичността ѝ, когато тя беше публикувана от Bg Elves.

Политически реакции

На фона на всичко това партията, която е най-пряко свързана със строежа на „Турски поток“ – ГЕРБ, отрича тръбата да е строена в нарушение на закони и я обявява за печеливш проект. Бойко Борисов каза, че се "гордее" с него.

До момента политическите сили в парламента не са коментирали в официални позиции избора на Владимир Малинов за служебен енергиен министър.

  • 16x9 Image

    Николай Лавчиев

    Николай Лавчиев е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Учил е социология, журналистика и спортен мениджмънт. Интересува се от международна политика, енергетика и промените в съвременните общества.

Форум

XS
SM
MD
LG