Връзки за достъпност

Извънредни новини

Любов, музика и Джакомо Пучини


Колаж с портрет на Джакомо Пучини
Колаж с портрет на Джакомо Пучини

Джакомо Пучини

композитор (1858 – 1924)

Произход: Лука, Тоскана, четвърто поколение музикант

Образование: Учи музика от баща си и вуйчо си, музикален лицей „Пачини“, Кралската консерватория в Милано

Най-известни творби: Оперите „Вилиси“, „Едгар“, „Манон Леско“, „Бохеми“, „Тоска“, „Мадам Бътерфлай“, „Турандот“

Признание: Златното момче на италианската опера

Думите Любов и Музика описват живота на композитора Джакомо Пучини. Любовта в операта е трагична, но - грях или не – не искам да знам сюжета на коя да е опера, дори „Мадам Бътерфлай” на Пучини. Сигурен съм, че става дума за трагична любов някъде в Япония, че някой умира - но защо и как? При тази фантастична музика и пеене, сюжетът не ме интересува.

Либретистите опитват да драматизират, режисьорите искат великите певци да са и велики актьори, които пеят в предсмъртни мъки – комично е, не трагично. Има и други като мен, които обожават оперната музика, но не и оперната сценична треска, начина, по който балетът тропа с копитца, а хорът се дуелира срещу себе си за онова страхотно горно до. Но стига съм дрънкал, вместо да слушаме Мария Калас в „Мадам Бътерфлай“ на Пучини…

От началото на ХVІІІ до средата на ХІХ век в една тосканска фамилия се сменят четири поколения композитори и музиканти, преди да се роди Джакомо Антонио Доменико Микеле Втори Мария Пучини.

Освен музикалния гений, тези имена са другото му родово наследство. Както и титлата „Музикант на република Лука”, която обаче само изглежда получена по наследство. Просто всеки музикант в рода е толкова добър, че я получава.

Пучини се ражда през 1858 в Лука, Тоскана. Провинцията, освен с красива природа, е известна с вкусни салами, страхотни сирена, прекрасно вино и красиви жени. Жителите са прочути меломани и неслучайно от там са още Каталани, Гаспарини, Бокерини, Джаминиани.

На пет Джакомо получава първи музикални уроци от баща си. Той умира скоро и момчето е поето от вуйчото, а после от местния музикален лицей, основан от баща му. Заедно с това, младежът е диригент и органист в църквата на Бенедиктинците, свири страхотно на орган и е добър импровизатор. Вече композира, макар засега само инструментална музика.

Голямата любов на Пучини към операта е стимулирана от Верди. На 17 той и приятели минават пеш 40 километра от Лука до Пиза, за да чуят на живо „Аида”. И се вмъкват нелегално в залата часове преди представлението – нямат пари за билети.

Три години Пучини учи в Милано, продължава с инструменталните творби, но се запознава с поета Фердинандо Фонтана, с когото работят по либретата на оперите „Вилиси” и „Едгар”.

„Вилиси” се проваля на конкурс, но възторжени приятели и спонсори я поставят в Милано. Успехът е бурен, а публиката вика автора на бис 18 пъти. Джакомо продава правата на голяма издателска къща, а тя поръчва нова опера - ражда се „Едгар”, който обаче е провал, както си дава сметка авторът – заради слабото либрето. Следващия път внимава и за триумфа на „Манон Леско” работи с шестима либретисти.

Пучини изглежда много повече като наследник на Верди, отколкото който и да било друг
Бърнард Шоу

„Леско“ е поставена в Лондон, а хлевоустият Бърнард Шоу пише без капка ирония: „Пучини изглежда много повече като наследник на Верди, отколкото който и да било друг.”

С „Манон Леско” завършва първият етап в оперното творчество на Пучини, а „Бохеми”, бележи началото на поредица, в която талантът му се разгръща неистово. „Бохеми” се разпространява като пожар и заедно с последвалите „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” затвърждава славата му като един от най-прочутите композитори на всички времена.

Сюжетът на „Бохеми” е френски, но с елементи от живота на самия Пучини като беден студент в Милано.

Аз живях този Бохем още когато мозъкът ми не беше разбъркан от никаква мисъл да търся сюжети за опери
Пучини

„Аз живях този Бохем още когато мозъкът ми не беше разбъркан от никаква мисъл да търся сюжети за опери”, пише той.

С „Бохеми“ Пучини се вписва в естетическото течение „веризъм” – италианска форма на реализъм, развита първо в литературата, но прехвърлена в операта. Става дума за относително придържане към характери, теми и сюжети от живота, за постромантичен подход, разграничен от фантастичните истории на предходното поколение творци.

Наред с Пучини, веристи са Маскани, Леонкавало и Джордано. Първата опера на Пучини, която е изцяло в традицията на веризма обаче, е „Тоска”. А как да пропуснеш „И звездите блестяха”, арията на Каварадоси, в изпълнение на Павароти. Или на някой друг.

След тежка автомобилна катастрофа, Пучини, едва жив, се възстановява с месеци. Дали заради това или въпреки това, но следва най-големият триумф - „Мадам Бътерфлай”, а после идва време, в което композиторът не е така активен.

Освен катастрофата, влияе и личният му живот, най-вече - обтегнатите отношения с жена му Елвира, която ревнува заради аферите му. Една прислужница дори се самоубива, след като Елвира я обвинява в любовна връзка с Джакомо. Затворът едва се разминава на Елвира заради влиянието на мъжа ú. По ирония, Пучини тогава наистина има афера, но не с прислужницата, а с нейна близка…

Още много такива истории има за него, но, какво да се прави, нали животът му се състои от любов и музика. Накрая, след знаменитата последна опера „Турандот”, той умира от инфаркт, вторичен ефект от лечение за рак на гърлото. Погребан е в Брюксел, където се подлага на новооткритата радиационна терапия. После е преместен в семейна гробница в Милано, а след това – в параклис на вилата в Торе дел Лаго.

Новината за смъртта му пристига в Рим посред представление на „Бохеми”. Операта е прекъсната и оркестърът свири траурния марш на Верди. Но можеха да изсвирят и собствения му Агнус Дей като знак, че агнецът божий Джакомо Пучини стъпва вече не по земните, а по небесните музикални пасбища

* Становищата, изказани в рубриката, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

Форум

XS
SM
MD
LG