Основната цел на руската мрежа за дезинформация са страните от бившия СССР, Балканите и Централна Европа. Това показва анализ на експерти от Центъра за информация, демокрация и гражданство към Американския университет в България и Sensika Tehcnologies, озаглавен „Екоситемата „Правда“: Анализ на регионалните стратегии за дезинфромация на Кремъл“.
Анализът обхваща общо 643 601 статии в 45 държави за период от три месеца – между декември 2024 г. и март 2025 г. Фокус е дезинфромационната мрежа от над 190 сайта - „Правда“.
Новината идва на фона на продължаващите от години руски дезинформационни кампании, насочени срещу десетки държави в Европа, сред които е и България. От началото н войната на Русия в Украйна хибридните атаки и дезинформационните кампании, подпомагани от местни играчи, сред които и политици, са част от арсенала, който Москва използва срещу Европа.
Руско влияние беше установено и в дезинформационни кампании по време на избори като тези за президент в Румъния.
Авторите на доклада за действията на „Правда“ Георги А. Ангелов и д-р Джейкъб Удо-Удо Джейкъб пишат, че „Правда“ е „събирателен хъб и център усилвател за руска дезинформация“, която е прецизно модерирана и насочвана към определени аудитории. Освен на различни езици, съдържанието на отделни подсайтове се фокусира още и върху конкретни политически субекти като ЕС и НАТО, политически лидери и отделни региони в Украйна.
България е една от страните, които получават най-голям брой публикации на човек спрямо населението си в сравнение със Западна Европа. Българските граждани са таргетирани 12 пъти над средното за западноевропейците.
По този показател лидер е Молдова с 56 пъти повече от средното, следвана от Латвия, Естония, Сърбия, Армения, Литва, Грузия и други.
Според доклада дезинформацията на „Правда“ е насочена срещу евроатлантическата ориентация на района в периферията на ЕС и НАТО и цели да засили вътрешното разделение в тях.
Авторите на доклада пишат, че кампанията на Кремъл се случва на фона на решениетo на администрацията на Доналд Тръмп и USAGM да спрат финансирането за Радио Свободна Европа/Радио Свобода, който е „основен глас срещу руската пропаганда в региона“.
„Това е стратегическа грешка, която оставя вакуум, вече попълван от „Правда“, се казва в анализа.
Авторите препоръчват инвестиция в анализ и мониторинг на информационната среда, както и създаване на общоевропейска структура за стратегически комуникации.
Сред най-известните и успешни пропагандни кампании на Русия в България в последните години са тези срещу Европейския съюз, еврото, НАТО, войната в Украйна, военната помощ, която България указва на Украйна, мигрантите, COVID-19 е други.
Форум