Връзки за достъпност

Извънредни новини

Пепелянки над Украйна. Как F-16 ще променят войната с агресора Русия


Самолет f-16
Самолет f-16

Украйна очаква най-сетне да получи първите изтребители F-16 от Запада. Киев дълго настояваше за тях, както и за обучение на украински пилоти. Как самолетите ще повлияят на хода на войната с агресора Русия?

Кийт Розенкрнанц е пилот, който лети с изтребители F-16 в над 30 мисии по време на войната в Персийския залив в началото на 90-те години на миналия век. Докато анализатори очакват появата на самолета и в небето над Украйна, той изпраща предупреждение към пилотите, който ще летят с тях.

„Едно е да излезеш на тренировъчна мисия, да хвърлиш бомби над тренировъчна цел или да участваш в симулация на въздушен бой. Съвсем друго е да го правиш, когато врагът се опитва да те убие“, казва той пред Радио Свободна Европа/Радио Свобода (RFE/RL).

След години на молби и искания, Киев очаква да получи първите си самолети F-16 от Запада през юни и юли.

Как новите изтребители ще се вк.ючат в бойните действия?

Модел на F-16, който се подготвя за тест за съпротивление от вятъра. Снимката е от база на НАСА в Охайо през 1983 г.
Модел на F-16, който се подготвя за тест за съпротивление от вятъра. Снимката е от база на НАСА в Охайо през 1983 г.

Историята на F-16

Първият модел на F-16 е създаден в годините след войната във Виетнам. Причината е, че тогава в боевете самолет срещу самолет обемистите и не толкова маневрени американски бойни машини са сваляни твърде често от много по-пъргавите апарати на Съветския съюз (СССР).

Инженерният екип, който започва да работи по създаването на ново поколение американски самолети, става известен като „мафията на изтребителите“. Специалистите решават да преобърнат мисленето в бойното самолетостроене в САЩ. И го правят.

Направихме самолета толкова тесен, че да няма място за всички тези боклуци

Вместо да заложат на по-големи двигатели, за да увеличат скоростта, те намаляват теглото на прототипа, който по-късно ще се превърне в F-16. Вместо да създадат по-голям резервоар, за да увеличат обхвата, в който оперира самолета, те намаляват размера му. Инженерите са притеснени, че от отдела за авионика ще препълнят самолета с тежка и много сложна техника. Един от създателите по-късно казва – „Направихме самолета толкова тесен, че да няма място за всички тези боклуци“.

Резултатът е определян като „най-успешния самолет, създаван някога“. След първия полет на прототипа преди 50 години са създадени повече от 4600 F-16, които служат в бойната авиация на десетки страни в света.

Тест на F-16 на ниска температура в лаборатория във Флорида през 1982 г.
Тест на F-16 на ниска температура в лаборатория във Флорида през 1982 г.

"Далекобойна артилерийска система"

Украйна ще е поредната държава, която ще използва „Бойния сокол“. Всъщност по-известен е другият прякор на самолета - „Пепелянка“.

Розенкранц, който пише книга за бойния си опит като пилот на F-16, казва, че поне в началото украинските летци ще бъдат в по-слабата позиция спрямо водачите на модерните руски вариации на бойни самолети.

Той твърди, че „ще бъде изключително трудно за украинските пилоти да провеждат бойни мисии в отбрана на страната си, ако не са работили дълго със самолета“.

Розенкранц разказва, че неговите бойни истории започват едва когато натрупва над 1200 часа летателно време в тренировъчен самолет и участва повече от година само в мисии, които не включват в бойни действия. И дори след толкова дълга подготовка, първите му бойни мисии са „ужасяващи“.

„Русия има качествени ПВО системи като С-400. Техните опитни пилоти ще имат надмощие над пилотите на F-16 с малък стаж. Както казах – има огромна разлика между тренировъчните и бойните мисии“, казва още той.

По думите му ще отнеме около година летене преди пилотите на F-16 да се почувстват комфортно на самолета.

„Дори след този период не смятам за сигурно, че те ще наложат доминация над руските военни“, казва още той.

Самолети F-16 и F-15 (с двойните опашки) прелитат над горящи петролни кладенци в Ирак по време на войната в Персийския залив през 1991 г.
Самолети F-16 и F-15 (с двойните опашки) прелитат над горящи петролни кладенци в Ирак по време на войната в Персийския залив през 1991 г.

F-16 първоначално е проектиран да надделее с маневри срещу други самолети и да ги свали, включително и с възможността да изстрелва по 100 20 мм снаряда за секунда. Но благодарение на мощните радари и ракетни системи, които влизат в арсенала на изтребителите от четвърто поколение, е малко вероятно пилотираните от украинци F-16 да се включат в битки самолет срещу самолет, което се е случвало в предишни конфликти.

Много подвижна и далекобойна артилерийска система

Дейвид Кърн е пилот на F-16 с хиляди часове опит на борда на самолетите от четвърта генерация на американската армия. Пред Свободна Европа той каза, че смята, че ролята на F-16 в Украйна ще бъде на „много подвижна и далекобойна артилерийска система“.

Кърн, който днес обучава пилоти, казва, че е много вероятно изтребителите да се използват за сваляне на цели като по-големи руски дронове и крилати ракети, както и за удари по наземни мишени като маршрути за доставки, логистични центрове на руската армия и точки, където има концентрация на руски сили.

„Няма да се изненадам, ако украинците използват F-16, за да прехвърлят боя в Русия като извършат удари дълбоко на тяхна територия и се прицелят в стратегически цели“, казва още той.

Наземен персонал избутва двигател на F-16 в авиобаза в Баграм в Афганистан през 2014 г.
Наземен персонал избутва двигател на F-16 в авиобаза в Баграм в Афганистан през 2014 г.

След като в Украйна пристигнат първите самолети, заедно и първите обучени пилоти и наземен персонал, Киев очаква до края на 2024 г. за бойни мисии да бъдат готови още 20 пилоти. Това е много по-малко, отколкото украинските сили се надяват.

Общо 85 изтребители са обещани на Украйна от членките на НАТО – Дания, Норвегия, Белгия и Нидерландия.

  • 16x9 Image

    Еймъс Чапъл

    Еймъс Чапъл е фотограф, изследовател на снимки и търсач на истории в Радио Свободна Европа/Радио Свобода.

Форум

XS
SM
MD
LG