Правителство, ограничено в конкретни мерки до местните избори. Това е формулата, която ще предложи "Продължаваме промяната" (ПП), за да получи подкрепа за съставяне на кабинет с премиер Николай Денков. Това каза в Студио България на Свободна Европа председателят на парламентарната група на ПП Андрей Гюров.
"Това би бил най-добрият шанс едно такова правителство да бъде гласувано, защото трябва да се съгласим, че продължаваща политическа криза не е в интерес на българските граждани, не е в интерес на държавата", каза Гюров.
ПП трябва да получи мандат за съставяне на правителство след като кандидатът за премиер на ГЕРБ Николай Габровски не събра достатъчно подкрепа от парламента. Партията номинира Николай Денков за кандидат за премиер. "Продължаваме Промяната" и "Демократична България" (ДБ) казаха, че имат готовност заедно да работят за формиране на правителство на малцинството с втория мандат.
ПП проведе съвместна среща с пет от седемте партии в парламента в петък. ГЕРБ и ДПС напуснаха срещата, а "Възраждане" не дойдоха.
"Миналата седмица се случиха много хубави неща. Партиите седнаха на една маса, казаха с какво са съгласни, с какво не са съгласни. Въпросът е сега да задълбочим тези разговори и да ги изведем до един край", каза Гюров.
Според него "най-вероятно ще бъде трудно". Затова партията му е възприела подход, в който "говорим стъпка по стъпка", каза Гюров.
Той каза, че трябва да се разговаря и с президента, за да стане ясно кога точно ще бъде връчен втория мандат.
Според него до края на годината ще стане ясно дали правителство с мандат на ПП може да бъде подкрепено в парламента.
Можете да слушате Студио България и в Spotify.
Ето пълния текст на интервюто:
- Има ли шанс да се случи кабинет на „Продължаваме промяната“? Вие вече започнахте разговори с парламентарните групи. Как ги усещате?
За нас шанс за формиране на правителство при втория мандат има при някои условия.Андрей Гюров
- Наистина започнахме разговори. Променихме изцяло подхода и за нас шанс за формиране на правителство при втория мандат има при някои условия. И те са ако това правителство и разговорите за подкрепа на това правителство се концентрират върху политики, а не върху хора и върху номинации за министри.
- В такъв случай нека да говорим по-конкретно за политики и първата политическа сила ГЕРБ. Те напуснаха преговорите. Къде виждате с тях допирателните си по политики?
- Всъщност виждаме в приоритетите, които те бяха извели за подкрепа на първия мандат, голямо припокриване с приоритетите, които ние бяхме заявили в нашата програма още след изброите и в писмото, което изпратихме до всички парламентарни сили. Мисля, че там няма голямо разминаване.
Мисля, че единственото голямо разминаване е с партия „Възраждане“ и затова ние въобще не се учудихме, че те не се появиха на срещата, защото с тях имаме ценностни различия, така че не виждаме там смисъл в продължаване на разговорите.
За всички други политически партии, представени в парламента, ние сме оставили вратата отворена и мислим, че ако разговорите наистина се концентрират върху това кои политики и действия са най-важни за България на този етап и до местните избори, тогава има шанс да се намери съгласие. Ако се говори за егото на една или друга политическа партия или политически лидери, това най-вероятно ще бъде по-трудно.
- На кое казвате разговори, защото от ГЕРБ дойдоха, казаха ви „добър ден“ и си тръгнаха.
- Ние заявихме, че вратата остава изцяло отворена, защото наистина академик Денков смени изцяло формата и подхода на водене на разговори в парламента. Ние вярваме, че такива разговори трябва да се водят. Имаме конкретен план, който изработихме през уикенда, в който ние сме разчели във времето така, че да дадем възможно най-добрия шанс на тези разговори да завършат успешно. Така че въпрос на подход, въпрос на поставяне на приоритети.
- Какво предвижда този план?
- Този план предвижда наистина отвореност, откритост и разговори с всички, които искат да се обединят около приоритетите, които стоят в момента пред държавата.
- Казахте, че в този план сте предвидили и време. Как сте го разграфили?
Нека да видим първо не кои са разделителните линии, а кои са нещата, които могат да ни обединят.Андрей Гюров
- Разграфили сме така, че до края на седмицата да имаме ясна представа как биха протекли нататък нещата, какви са общите неща, около които можем да се обединим и това е още една друга плоскост, по която ние различаваме тези разговори от предишните. Тя е: нека да видим първо не кои са разделителните линии, а кои са нещата, които могат да ни обединят, защото ние тук говорим за един доста ограничен хоризонт.
И има в задачите, които предстоят пред нашата държава след дълги години безвремие, палитрата е доста богата. И има наистина в задачите, които трябва да подготвим и да свършим в следващите 5-10 години дори. Но във времето, което ни остава до местните избори, важният период, който ние всъщност трябва да покрием, за да можем да не изпуснем някои шансове, които стоят пред страната, например приемането в Шенген, в еврозоната, тогава ние можем да се концентрираме точно върху тези политики, които са доста еднозначни за всички партии с изключение на „Възраждане“, които ясно са се заявили против тези неща.
Така че ние наистина можем да подредим и времево законодателните мерки и конкретните действия на изпълнителната власт, които трябва да се случат до края на следващата година и там мисля, че е твърде възможно да постигнем съгласие.
- Тоест Вие давате хоризонт на правителството до края на следващата година, така ли?
Едно правителство, ограничено в конкретни мерки до местните избори, мисля, че дава такъв вариант.Андрей Гюров
- Ние казваме, че това би бил най-добрият шанс едно такова правителство да бъде гласувано, защото трябва да се съгласим, че продължаваща политическа криза не е в интерес на българските граждани, не е в интерес на държавата. Затова ние трябва да направим всичко възможно и да потърсим тази формула, която би била най-успешна и би имала най-голям шанс за успех. Така че едно правителство, ограничено в конкретни мерки до местните избори, мисля, че дава такъв вариант.
- Тоест новата формула, която ще предложите е правителство на малцинството с конкретен мандат?
- С мандат да изпълни най-важните задачи, които предстоят.
- В този ред на мисли може ли да очаквате и какви са сигналите, които получавате от ГЕРБ? Какво очаквате от тях този път, имайки се предвид, че не разговаряхте на практика. Неофициалните разговори какви сигнали ви дават?
- Ако трябва да говорим директно за резултата, най-вероятно ще бъде трудно. Затова ние сме възприели подхода, в който говорим стъпка по стъпка. Нека първо да видим, да отворим врата за разговорите, кои са нещата, които обединяват и които ни разделят. Кои са нещата, които сме готови да свършим? Не само да заявяваме на хартия, че искаме, за да чистим имидж или за да стоим добре пред различни групи, а нещата, които сме готови да свършим. Ако видим, че има неща, върху които можем да говорим, тогава можем да предприемем следващата стъпка и да видим при какви условия бихме събрали подкрепа за правителство с този втори мандат. И чак тогава, мисля че до края на годината, ще имаме хоризонт да работим по тези теми. Въпросът е да предприемем разговори и с президента относно кога точно този мандат трябва да бъде връчен, за да има шанс, както от едната, така и от другата страна, говоря в парламента, да бъдат постигнати стъпките, необходими за успешно реализиране на мандата.
- Бихте ли предложили на ГЕРБ да имат свои министри, или на второ ниво зам.-министри, ако предлагате такъв компромис?
Ние говорим за правителство на малцинството, а не за коалиционно споразумение.Андрей Гюров
- На този етап няма такива разговори. Мисля че това е ясно и на двете страни, че няма как да се случи. Затова и ние говорим за правителство на малцинството, а не за коалиционно споразумение. Както видяхте и г-н Иванов предложи един формат, в който сме виждали преди в българската история, преди около 25 години, отново в едни такива важни моменти, но ние виждаме, че тези моменти всъщност създават и възможности за страната да излезе на един коренно нов път на развитие, траектория на развитие и ние това го разглеждаме като шанс. Тази политическа криза в момента всъщност е един голям шанс за всички политически партии да се обединят около тези неща, които ще доведат до един скок в развитието на държавата.
Така че на този етап ние говорим за конкретни мерки в ограничен времеви хоризонт. Върху това мислим, че можем да се споразумеем. Това, което виждаме и като електорална математика и това, което виждаме от разговорите между партиите вътре в парламента е, че на този етап липсва базисно доверие, което би позволило да се формулира правителство. Затова това не е вариант, който ние обсъждаме.
- Виждате ли БСП като част от това правителство на малцинството?
- Това е също две или три стъпки по-напред във времето, в което се намираме в момента.
- Така е, но ДБ ги припознавате като Ваш партньор. Сега сте екип.
- С ДБ е ясно, че ние това правителство на малцинството ще го предложим съвместно с тях и всички разговори и дискусии, които ще имаме, ще бъдат съвместно с ДБ.
- Т.е. БСП остава извън?
- БСП, на този етап, не е част от тази дискусия.
- Корнелия Нинова каза тази сутрин, цитирана от пресцентъра на партията, че ПП поставя твърде много условия т.е. и тяхната подкрепа очевидно е под въпрос.
- Ние не предполагаме никаква подкрепа на този етап, защото разговорите тепърва предстоят. Нека да видим кои са политиките, които можем да вместим в този времеви хоризонт и тогава ще говорим и за партиите, които биха осигурили подкрепа. Очевидно при това разпределение на силите в парламента дали БСП ще бъде част от това управление или не, не променя по никакъв начин формулата, защото тя ще изисква, така или иначе, подкрепа от други парламентарни сили.
- Това, което каза академик Денков, беше че няма да предлага кабинет, ако не получи подкрепа на другите партии. Кога ще стане ясно, че нямате подкрепа на другите партии?
- Мисля, че до края на годината ще имаме със сигурност яснота дали това правителство има шанс да бъде подкрепено в парламента. Наистина, ако ние видим в заявките и в разговорите, че такъв шанс няма, тогава, може би, няма да извървим и последната стъпка, която е да предложим това правителство за гласуване в парламента.
- Кой има интерес от това да се бави формирането на правителство? Защото все пак, включително и първият мандат беше връчен два месеца след изборите с аргумента „нека да си поговорят“.
- Може би от различните страни логиката изглежда различно. Със сигурност тези два месеца бяха необходими на политическите партии, ако те ги бяха използвали целенасочено, а не ги бяха използвали за връщането на хартиената бюлетина. Тогава щеше да има смисъл от тези два месеца. И, както видяхме, те не бяха използвани по най-оптималния начин.
Дори само факта, че ние само разбрахме кой ще бъде номинацията за премиер в момента, в който той слезе от колата пред президентството, не предполага подхода, който би бил успешен. Ние затова сменихме начина на разговори, както виждате още преди връчването на мандата при президента. Това, което направихме, е да излезем и да кажем „ето това е нашата номинация, това е човекът, който първо като профил е показал, че е диалогичен, че може да разговаря с всички, той е припознат като изключителен експерт в няколко правителства и от друга страна даваме шанс на другите политически партии да знаят кой е нашата номинация, да знаят как ние ще процедираме като формула и вече в разговорите да разберем, дали има шанс да получи подкрепа едно такова правителство“.
Ще бъде трудно, но ние сме готови да направим всичко, което зависи от ПП тези разговори да доведат до успешен край.Андрей Гюров
Затова наистина мислим, че миналата седмица се случиха много хубави неща. Партиите седнаха на една маса, казаха с какво са съгласни, с какво не са съгласни. Въпросът е сега да задълбочим тези разговори и да ги изведем до един край. Дали той ще бъде успешен? Ще бъде трудно, но ние сме готови да направим всичко, което зависи от ПП тези разговори да доведат до успешен край. Защото наистина продължаването на политическата криза, продължаването на това безвремие – то работи за някои политически сили – за изчистването на техния имидж, за завъртането на време и кризи, които да намалят паметта на хората за това какви са причините да бъдем в тази ситуация в момента. Но със сигурност това безвремие не работи за България и не работи за българските граждани.
- Казахте "партиите седнаха на една маса". Коя среща имате предвид? Тази, която ГЕРБ и ДПС напуснаха, а „Възраждане“ не дойдоха. Това ли е?
- Точно тази имам. Все пак това са 6 от парламентарно представените сили, това е едно добро начало. Ние заявихме какъв ще бъде нашият подход и че отваряме вратите за разговори, те заявиха своите позиции.
Целта тази седмица е тези разговори да бъдат задълбочени, да се влезе в повече детайл, да се види има ли пресечни точки, които могат да доведат до резултати. Пак казвам - това не е резултат, който е в полза на ПП или на ДБ, ние много добре разбираме какъв е рискът и колко огромен е този риск - да поемем управлението на страната точно в този момент, без парламентарно мнозинство. Имаме опита от миналия парламента, знаем колко е трудно и знаем, че ще бъдем свалени в най-неудобния за нас момент. Въпреки всичко, сме готови да го направим, защото това е правилното, и отговорното, и държавническото в този момент.
- Колко е последователна ПП, защото в началото казахте, че няма да приемете мандат за съставяне на правителство, ако бъдат приети поправките в Изборния кодекс (ИК) и бъде върната хартиената бюлетина. Сега бившият вицепремиер Калина Константинова казва, че ще го върнете, ако не бъде прието антикорупционното законодателство. Каква е вероятността и след това нещо да се измисли и въпреки неслучването на антикорупционното законодателство да продължите да си играете картите?
- Значи, ние сме много последователни, ако мога да кажа дори изключително последователни в нашите действия. ИК ние доста надълго и нашироко в денонощни заседания, както в правна комисия, така и в парламента, обяснихме какви са нашите проблеми с него, такъв, какъвто беше приет и начинът, по който това беше случено. Първо, защото той ще създаде хаос в провеждането на изборите, няма да гарантира по никакъв начин честността на вота и от друга страна начинът, по който това беше направено, потъпквайки всички правила, всъщност не допринесе по никакъв начин за увеличаване на доверието в самия изборния процес. И двете неща за нас са изключително важни.
Подходът, който имаме, е да кажем – добре, ние разбираме, че за вас са важни определени неща в ИК, например възможността хората да отбележат с химикал върху хартиената бюлетина. За нас е важно машините да не са само принтери, а да могат да регистрират, да запазват гласа на избирателите и той да бъде отчетен по този начин, а не през броене на хартиените разписки. Така че ние виждаме, че тук наистина има възможност да бъдат удовлетворени и двете групи.
Ние не считаме, че това е оптимален вариант, но считаме, че може да се намери пресечна точка. Тоест, когато се запази паметта на машините и броенето на машинния вот стане по начин, който отговаря на нашите очаквания, и в същото време създадем възможност за гласуване с хартиена бюлетина, който да изпълнява условията, които имаме за честност на вота - например дали ще е през скениращи устройства или по някакъв друг начин. Това е нещо, което можем да обсъдим и можем да направим най-правилното решение, ако го направим както трябва и по един структуриран начин, например в една временна комисия, ние сме готови да търсим този компромисен вариант. Затова в момента това не е червена линия, ние казваме – да, трябва да седнем и да говорим по това нещо, но това е процес, който паралелно може да бъде изчистен, докато през останалото време работим по нещата, които са важни за управлението.
- Смятате ли, че може в рамките на този парламент да се случи антикорупционното законодателство?
- Смятаме, че това може да се случи, но ние търсим и гаранции, че това правителство наистина ще има възможност да реализира тези неща. Най-малкото, което търсим в момента, е управление за самото себе си, такова управление, при рисковете които виждаме в момента – електорални и политически, за нас като политическа формация, която е в един много ранен етап на своето развитие, да понесе втори тежък мандат, би било изключително лошо.
Единствената причина да вървим в тази посока е само ако сме убедени, че това управление ще доведе и до добри решения и резултати за българските граждани. Затова разговорите, които ще проведем тази седмица, ще включват първо темите, по които можем да се обединим, които са абсолютно задължителни, както по отношение на законодателството за еврозоната и за Шенген, така и по отношение на усвояване на средствата за Плана за възстановяване и устойчивост. Знаете, че там голяма част от пакета е пакета "Справедливост", който включва антикорупционното законадателство и там искаме да видим конкретни действия. Тези неща ще бъдат разположени приоритетно във времето, за да знаем, че наистина този парламент може да прокара тези важни за страната промени.
- Политолози определят това, което случва в момента като политически театър. Като крайната цел очевидно са избори. Президентът също структурира изказването си така преди време, че всичко това се бави, за да няма избори през февруари или през студените месеци. Част ли сте от този политически театър с начина, по който и вие действате във времето, виждайки пред вас по-далечна перспектива?
- Българските избиратели и граждани са видели, че ние от една стоим зад заявките си. Не играем политически театър и от друга страна нямаме опита да играем този политически театър за добро или за лошо. Когато предприемем някакви действия, те са изключително открити и ясни за всички наши партньори и стоим зад тях.
- Преди няколко дни определихте Борисов, Радев и Пеевски като новата тройна коалиция. Какво точно имате предвид и по какъв начин виждате техните общи действия и интереси?
- Това изказване е по повод формулата на проектокабинета на проф. Габровски. Не е важно дали президента и Борисов се виждат, дали си изпращат сигнали с гълъби или димни сигнали, или с дронове. За нас е важно, че виждаме едно единомислие в действията им. Това мисля, че е очевидно за всички, което за нас е притеснително и което беше една от причините да не подкрепим проектокабинета на проф. Габровски.
Мисля, че и за останалите парламентарни групи също беше проблем, поне за тези, които се наричат „групите на промяната“. Самата номинация на Николай Павлов за министър на енергетиката. Той ясно показа със своите действия, че не различава кои са приоритетите на държавата от приоритетите и интересите на „Газпром“. Също назначаването за министър на правосъдието на човек, който е бил избран от квотата на Пеевски, Цацаров и Гешев във Висшия съдебен съвет. Това не са добри знаци и ние затова казваме, че в едно такова правителство, изключително важно е хората ясно да застанат с имената си, да носят политическата отговорност и да могат независимо да взимат решения.
- Очевидно на този етап математиката не е във ваша полза по отношение на реализирането на втория мандат. От изказванията на Корнелия Нинова оставам с впечатление, че БСП очаква да получи третия мандат. Според вас къде е реалистично да отиде третия мандат?
- Не бих се опитвал да влизам в ролята на президента, който раздава мандатите. Мога да кажа със сигурност, че от гледна точка на българските избиратели, на заявките на всички парламентарни сили, третият мандат би бил доста проблематичен, защото вкарва в уравнението още едно неизвестно със своите политически заявки, направления, а те, както видяхме, не са точно в посока, в която демократичното общество в страната мисли.
Относно геополитическите възгледи, относно независимостта на енергийните доставки и редица други неща, политики. Например върховенството на закона, което е доста проблематично. И въпреки че математически има възможност една такава коалиция да се формира, тя ще бъде коалиция на реставрация на статуквото, а аз мисля, че не за това гласуваха българските граждани. Затова ние ще положим всички възможни усилия да реализираме правителство с втория мандат, защото неизвестността, която би стояла пред държавата с третия мандат и възможността да влезем отново в една спирала на избори и в едно безвремие, биха били пагубни на този етап.