Изключително важно е следващият кмет на София да не е от ГЕРБ. В иметo на тази цел от "Спаси София" са готови да подкрепят и кандидат, излъчен от друга партия. Това каза независимият общински съветник и съосновател на гражданската инициатива в Студио България на Свободна Европа.
По думите му за него не е "фиксидея" да бъде кмет на София: "Аз смятам, че съм подготвен, смятам, че съм готов да поема тази отговорност и с нашия екип сме работили дълги години, за да сме готови за този момент. Но ако има друг човек, който може да гарантира по-голяма победа над ГЕРБ на следващите избори, то тогава ние, разбира се, че ще го подкрепим."
Миналата седмица от "Спаси София" съобщиха, че стават партия и ще участват в местните избори през 2023 г. Пред Свободна Европа Бонев посочи, че вижданията на бъдещата партия за управлението на столицата "генерално съвпадат" с тези на "Продължаваме промяната" и "Демократична България", но има и различия в детайлите, които трябва да бъдат изяснени.
Именно по тези въпроси трябва да бъдат водени първоначалните разговори между формациите, а не върху кандидатурата за кмет, посочи Бонев.
"Винаги съм вярвал, че първо трябва да се изяснят позициите по отношение на приоритетите и чак тогава хората, които да ги изпълняват", каза той.
Според него един от основните проблеми на София е начинът, по който се харчат парите на гражданите. Общинският съветник смята, че няколкостотин милиона годишно от бюджета на София, "ако не отиват директно в нечий джоб по веригата, то със сигурност не се изразходват по правилен начин".
"Непрозрачният начин, по който те се харчат в корупционни схеми, в нагласени или неизгодни обществени поръчки, води до голяма степен до цялата мърлявост, която виждаме около нас", каза Бонев.
Затова от "Спаси София" са убедени, че най-важната промяна в София е да бъдат наложени "обективни критерии и истинска конкуренция" при провеждането на конкурси за възлагане на ремонти и други дейности от Столичната община.
"Защото в момента обществените поръчки не се правят така, че да спечели най-добрата фирма, а се правят, за да спечели някоя конкретна фирма. Това е нещо, което е изцяло в правомощията на общината, изцяло в правомощията на оперативната, изпълнителната власт в общината, тоест кмета и заместник-кметовете."
На последните местни избори през 2019 г. Борис Бонев остана на четвърто място с близо 11% като кандидат-кмет. Вотът беше спечелен за пореден път от настоящата кметица Йорданка Фандъкова. В края на миналата седмица лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов съобщи, че тя няма да се кандидатира за нов мандат на изборите догодина.
Можете да слушате Студио България и в Spotify.
Ето пълния текст на интервюто:
-Вие ли ще сте следващият кмет на София, г-н Бонев?
-Мога да отговоря клиширано, като кажа, че това го решават, разбира се, гражданите на София. За мен обаче не е моментът да говорим кой ще е следващият кмет на София. Това, за което трябва да говорим, е как обединен фронт от активни граждани, от политически сили, които си дават сметка за сериозността на ситуацията в София и по отношение на отдавна отлагани реформи, и по отношение на нерешени проблеми, и по отношение на тежка ситуация с бюджета, какви мерки да предприемем, върху какви решения и проблеми да се обединим, така че след местните избори догодина София, независимо кой е новият кмет на града, да направи големи крачки напред.
Вие казахте във вашето интро, че София ще има със сигурност кмет, различен от Йорданка Фандъкова, смятам обаче, че в името на демократичността на нашата държава, в името на възможността да развиваме потенциала на София, е изключително важно следващият кмет на София да не е от ГЕРБ. След 17 години на власт ние видяхме те колко могат, какъв е техният капацитет. Нито един системен проблем не беше решен и е време те да излязат в почивка, за да може хора, които отдавна сме посветени на София, отдавна сме посветени на това не само да показваме проблемите, но и да даваме решения, да имаме възможност да санираме всички тези проблеми, които бяха създадени.
-Споменахте нерешeните проблеми и отлаганите реформи, предлагам ви, преди да продължим разговора тук в студиото, да видим заедно едно видео, което заснехме вчера и в което попитахме хора в София време ли е за промяна в управлението на града.
-Чухте хората – презастрояване, изкъртени плочки, мръсни улици, прекалено много неща са неуредени, казват те. Според вас обаче кой е най-големият проблем на София?
-Всичко, което хората изброиха, е сред големите проблеми на София. Много е трудно да кажем кой е най-големият, защото всеки един от проблемите на града оказва сериозно влияние върху начина, по който ние живеем, начина, по който ние се чувстваме.
Непрозрачният начин, по който се харчат парите на софиянци, води до цялата мърлявост, която виждаме около нас
Със сигурност обаче мога да кажа, че начинът, по който се харчат парите на софиянци, непрозрачният начин, по който се харчат в корупционни схеми, в нагласени или неизгодни обществени поръчки, води до голяма степен до цялата мърлявост, която виждаме около нас.
Един от гражданите, който беше интервюиран, много добре каза – видът на София не съответства на бюджета на София. И всъщност това, което беше изключително радващо да го чуя, беше как всички тези хора, на всякаква възраст, от всякакви социални прослойки си дават сметка, че София може да постигне много повече като град, че има голям потенциал, но начинът, по който в момента се управлява градът, не съответства на очакванията.
И всъщност за пореден път ние виждаме един тотален дисонанс между степента на развитие на гражданското общество, между очакванията на хората и продукта, който управляващите в София предоставят на същите тези хора. Дисонансът е огромен. Готови сме за много по-смели стъпки напред, готови сме за много по-човешки град, в който фокусът е върху човека и как той да се чувства комфортно, да се чувства безопасно, да се чувства удобно, излизайки на улицата. А не да се чуди на коя плочка да стъпи, за да не го оплиска. Или както каза майката – откъде да мине с детската количка, така че да не постави детето си в риск, защото се налага заради окупираните от автомобилите тротоари да се движи по пътното платно.
Подобен тип неща, които са токова базови – тук дори не говорим за някакъв тип чудеса или София да е първенец в Европа или в света в някаква сфера. Тук говорим за осигуряване на базовите нужди на хората, така че да живеят спокойно в София. Това нещо в момента не се случва. И като човек, който е обиколил може би всички столици в Европа без една-две твърдя най-отговорно и с голямо съжаление – няма друга столица в Европа с толкова покъртително лошо качество на инфраструктурата.
-След като казвате, че една от причините е корупционното харчене, непрозрачното, вие вече 3 години сте общински съветник – колко точно се краде от София и как?
-Мога да дам един конкретен пример. Знаете, в началото на тази година „Спаси София“ направи разследването за уличното осветление, където показахме с документи, че едни и същи лапми от едната страна на улицата струват 5 пъти повече отколкото от другата. А различните елементи в количествените сметки и в обществените поръчки доближават до 90 пъти разлика в цената на едната и другата фирма и много пъти разлика спрямо пазарните цени.
Говорим за няколкостотин милиона годишно от бюджета на София, които [...] със сигурност не се изразходват по правилен начин
Сега дали 90 пъти е разликата между това, което се инвестира, и това, което се краде, не знам, но със сигурност можем да говорим за няколкостотин милиона годишно от бюджета на София, които, ако не отиват директно в нечий джоб по веригата, то със сигурност не се изразходват по правилен начин, за качествени проекти, така че резултатите впоследствие за хората да бъдат наистина видими.
И е доста иронично, че слоганите на ГЕРБ за различните им кампании са все такива, че те правят точно обратното. Значи нито са им видими резултатите, освен некачествените, нито внасят ред в хаоса, защото София в момента е потънала в хаос, потънала е в мръсотия.
Идвайки насам по улица „Ангел Кънчев“, нямаше празен контейнер. И Вие съм сигурен, че ще потвърдите – целият център, но и не само центърът прелива от боклуци. А същевременно в момента се разглежда новия план за почистването на София, в който са предвидени още 20 млн. допълнително, за да достигне цена от 260 млн. на година. А София не е била толкова мръсна може би от кризата с боклука. Но тогава боклукът просто не се извозваше 2003 г.
-Добре, това е хубав конкретен пример. Как ще го спрете това очевидно неадекватно харчене?
-Ние сме подготвили един доста подробен план специално за справянето с корупцията в обществените поръчки. Първото и най-важно нещо е да е ясно за всеки един служител на общината, че тогава, когато се провежда поръчка, от най-високото ниво на общината – от кмет до заместник-кметове ще има пълна нетолерантност към подобни практики. Защото в момента върлува чувството за безнаказаност, с усещането, че всички са включени по веригата за предаване на подкуп. Това е първото нещо.
Второто нещо, което ще се случи, е вътрешен контрол в Столична община, с който ще има и сериозни глоби за всички онези общински служители, за които има съмнение, че участват в подобен тип схеми.
Третото нещо е да се правят нормални, качествени пазарни проучвания. Защото на база на пазарни проучвания ти можеш да дадеш прогнозна цена за обществената поръчка, която да е реална и да отговаря на реалността на пазарните условия, а не такава, която да е близка до желанието на една или друга фирма.
Четвъртото нещо, върху което работим, това е предложение за промяна в националното законодателство – промяна, която е в синхрон с европейските директиви за създаването на така наречен черен списък на фирмите, които доказано и системно не изпълняват задълженията си по договорите.
Петото нещо е нови договори и то с темплейт, с образци на договор, в които да бъдат заложени много по-строги изисквания към фирмите, особено в сферата на строителството - и по отношение на сроковете за изпълнение, и по отношение на качеството на изпълнение, с глоби, които да могат да бъдат налагани текущо.
Шестата мярка е проектите, които се изпълняват в Столична община, да не бъдат давани на проектанти с 800 лв. заплата, колкото горе-долу получават общинските проектанти, а на тези хора да им се дава нормална заплата, така че те да дават най-доброто от себе си и след това да се осъществява възложителски контрол върху начина, по който се случва. Мога да продължа и с още няколко мерки, но казах всички това, за да Ви покажа, че имаме конкретен план.
-Започнали ли сте да работите върху този списък, за който казвате, и можете ли да дадете пример за една конкретна фирма, която би попаднала в него?
-Не искам да нарочвам нито една конкретна фирма, защото в практиката се вижда, че тогава, когато има контрол, една и съща фирма би могла да строи както тотално некачествено, така и доста сносно. Със сигурност не на нивото, на което ни се иска, но със сигурност сносно.
В момента обществените поръчки не се правят така, че да спечели най-добрата фирма, а за да спечели някоя конкретна фирма
За нас най-важното ще бъде да има обективни критерии и истинска конкуренция. Защото в момента обществените поръчки не се правят така, че да спечели най-добрата фирма, а се правят, за да спечели някоя конкретна фирма. Това е нещо, което е изцяло в правомощията на общината, изцяло в правомощията на оперативната, изпълнителната власт в общината, тоест кмета и заместник-кметовете. Тук не зависим от общински съвет, не зависим от някакви външни фактори. Това е ежедневната работа на кмета и заместниците – да осигуряват правилното, качествено, прозрачно разходване на общинския бюджет много често именно чрез обществените поръчки.
И една друга идея, която ние мислим да заложим в нашата програма и да изпълним на практика след изборите, това е към особено големите обществени поръчки, например над 5 млн. лева, да има външен наблюдателен борд от граждански организации като Трансперънси интернешънъл, например, които всъщност да правят оценка, докато тече обществената поръчка, на критериите, на методиката за избиране на победител, така че да има още един външен, независим поглед върху начина, по който се случват процесите.
Така че да гарантираме, че всяка една стотинка на софиянци ще отиде по предназначение, няма да потъне в нечий джоб. Мит е да смятаме, че корупцията може да бъде изкоренена из корен. Няма как това да се случи, и в Западна Европа има корупционен риск и потенциал, въпросът е ние да ограничим максимално потенциала за корупция, да има много ясни правила и много ясни санкции – ако те хванат в корупционна сделка, че няма да ти се размине.
-Добре, друг проблем: тази сутрин София се събуди в смог. Данните от сайта Аirsofia.info показват, че през последното денонощиe замърсяването е било далеч над нормата. Какво предлагате вие? Как ще откажете хората, които горят дърва, въглища, гуми и какво ли още не, за да се отопляват?
-Има три основни източника на замърсяване. Първият и най-основен през зимата това е битовото отопление на твърди горива. Говорим за въглища, дърва, нафта. Просто печките, които в момента използват такива замърсяващи начини за отопление, трябва да бъдат подменени с екологични – дали ще са климатици, дали ще са на палети, това е друга тема. Столична община със средства от Европейския съюз има програма за подмяна на печките.
Разбира се, в момента заради цените на тока и цените на палетите много хора се замислят дали им е изгодно да подменят старата си например нафтова печка с климатик на ток. Затова е редно и това е нещо, което ние сме коментирали и говорили, но засега поне не виждам да има резултат, поне що се отнася до Столична община, да се помисли за допълнителни енергийни помощи за хората, които са в затруднена финансова ситуация.
Но това не е оправдание те пък да замърсяват. Тоест трябва наистина да се помогне на тези хора, хем себе си да не тровят, хем околните да не тровят, хем това да не им коства на практика целия семеен бюджет - да се отопляват с ток и климатик, например. Тоест подмяната на печките е нещо, което просто трябва да се случи, независимо кой е на власт.
Вторият основен източник на замърсяване, който обаче е целогодишен, това е автомобилният трафик. За последните 10 години моторизацията в София не спира да се увеличава и в момента е на едно от най-високите нива в Европа въпреки инвестициите в градски транспорт.
За последните 10 години моторизацията в София не спира да се увеличава и в момента е на едно от най-високите нива в Европа
Това показва, че цялостната политика на Столична община не работи. Единственият начин ние да дадем алтернатива на хората е развита, свързана, удобна и бърза мрежа от градски транспорт и така наречената микромобилност, тоест колелета, тротинетки и ходене пеша, разбира се, по нормални и здрави тротоари.
Ние сме организация, която имаме най-голямото знание, най-голям натрупан опит и идеи как конкретно градският транспорт на София да стане по-бърз и редовен и не сме спирали дори в опозиция да работим по този въпрос. Ето, давам ви пример – Линия 73. Три години ни отне линията да се пусне, за да свърже южните квартали. Три години за нещо, което е очевидно. Сега това е един от най-натоварените автобуси в София. Защо не го пуснаха по-рано?
- Могат да се дадат и доста примери за обратното – линии, които от години се ремонтират, обновяват и все още не са пуснати, например tрамвай номер 5 и много други.
-Честно казано понякога изпадаме и ние в едно тотално неразбиране как е възможно при всичките тези провали, които се случиха през последните години Столична община да не си е взела поуки и да продължава да се проваля. Ремонтът на Трамвай Номер 5 е един от най-знаковите ремонти в този мандат и той до този момент е пълен провал не само защото е некачествен, а и защото закъснява с повече от 6 месеца.
Последната информация, с която разполагаме е, че на 25 ноември ще бъде пуснато трамвайното движение, но поради факта, че във втория участък от бул. Тодор Каблешков до „Княжево“ не е ремонтирано и със сигурност няма да се ремонтира тази зима, от Общината не могат да си позволят да пуснат новите трамваи, с които Фандъкова се похвали онзи ден, защото ще ги съсипят, и в момента се обмислят нови линии, цари абсолютен хаос. И това е отново, защото сме подписали договори, които са неизгодни, които нямат достатъчни санкции и Общината отново не е упражнявала контрол. А проектът, който отново зависи от Общината не е направен качествено.
-Добре, а това „Спаси София“ да стане партия по какъв начин ще ви помогне да решите всички тези проблеми, които изброихте?
-Ще ни помогне да участваме пълноценно в Общинския съвет, защото в момента, когато не сме партия, нямаме право да имаме листа за общински съветници. Независимо, че много от ежедневните проблеми за решаване са в ръцете на кмета и неговия екип, по-дългосрочните цели, законовата рамка на функциониране на Столична община чрез нейните наредби, се определят от Общинския съвет. Тоест изключително важно, за да има истинско решаване на проблемите, за да има дългосрочна визия, за да има планиране на мерките, които трябва да бъдат взети, е да имаме стабилно мнозинство в Общински съвет и кмет и зам.-кметове.
-Вие обаче казахте, че ставате партия с една уговорка, че няма да е национална партия, няма да участва на парламентарни избори, а само на местни. Това не е ли някакво противоречие, защото сами казахте преди малко, че някои проблеми на столицата могат да бъдат решавани само чрез законодатели промени, което се случва в парламента?
-Не. Няма никакво противоречие. За нас това е естественото развитие. В крайна сметка човек трябва да работи там, където се чувства подготвен, където се чувства компетентен и където му е страстта и каузата. Това не означава, че ние не се интересуваме от националната политика и че тя не е важна, напротив.
Но ние сме преценили, че със сигурност на този етап, със сигурност до местните избори, ние няма да участваме на никакви парламентарни избори, колкото и бройки от тях да има. Защо? Защото София има достатъчно много проблеми за решаване, тя не е никак малко предизвикателство и смятам, че би било предателство към всички онези хора, които на миналите избори ни гласуваха доверие и сега също ни гласуваха доверие, ние изведнъж да се дефокусираме с национална политика.
Това обаче по никакъв начин не изключва нашата работа с национално представени партии, с депутати в парламента по отношение на това да се решават проблеми на София. И мога да Вие дам два примера – ние досега, когато се е налагало да се променя национално законодателство, по никакъв начин не сме се свенили да правим предложения и да се борим това да се случва.
Ние участвахме активно в изработването на една от най-важните национални наредби за начина, по който изглеждат нашите градове, за това как се проектира безопасна и удобна градска среда – още 2017 г. А преди година и половина по наша инициатива беше променена националната наредба, свързана с отпадъците, за да може сроковете за репатриране на изоставени автомобили, които важат за цялата държава и които бяха минимум 2 години, всъщност да бъдат намалени на няколко месеца. Така че когато има неща, които касаят София, ние няма по никакъв начин да спрем да се опитваме и да се борим те да се променят, дори да е национално законодателство.
-Възникна и друг въпрос миналата седмица, който е свързан с облика и с ориентацията на вашата бъдеща партия. Защото да кажем, че тя тепърва предстои да бъде учредена. Това е именно въпросът за позицията ви за войната на Русия в Украйна и за Крим. Чий е Крим? Да изчистим този въпрос.
-Няма никакво място за тълкуване. Крим е украински, окупиран от Русия. И това винаги е била нашата позиция. По отношение на войната на Русия в Украйна, на режима на Путин в Украйна ясно е, че Украйна е нападнатата държава, ясно е, че България трябва да направи всичко възможно, за да помогне тази несправедливост да спре и Украйна да бъде победител в тази война.
-В тази връзка какво да се случи с всички паметници, свързани с руската армия в София? Какво ще направите вие с Паметника на Съветската армия?
-Истината е, че преди войната в Украйна имах малко по-балансирана позиция по отношение на Паметника на Съветската армия. Моето мнение беше, че София има нужда от малко по-разширен дебат, за да преценим дали да бъде преместен, дали да бъде съборен, дали да остане както е. И моето искрено разбиране за справедливост и за историческа истина ми казваше, че със сигурност първата стъпка трябва да е надписът да бъде променен. Защото там пише „На съветската армия освободителка от благодарния български народ“ – съветската армия не е освободителка на България в нито един момент. Тоест това не отговаря на историческата истина, има единствено и само пропагандна цел, щом има пропагандна цел, това е във вреда на българския национален интерес.
Мястото на Паметника на Съветската армия е в Музея на тоталитарното изкуство
Предвид обаче ситуацията в Украйна, войната в Украйна, това, че трябва всеки доста по-категорично да се заяви от коя страна на новата Желязна завеса застава, смятам, че текущо мястото на Паметника на Съветската армия е в Музея на тоталитарното изкуство. Не да бъде унищожен, той трябва да бъде запазен, просто трябва да бъде преместен, защото е изключително важно ние да не забравяме историята.
И този паметник би бил един добър пример историята на комунизма в България да бъде разказана обективно, така че следващите поколения да не забравят за зверствата на комунизма, но не трябва да забравяме и жертвата на Червената армия, направена по време на Втората световна война. Тоест трябва малко по-балансиран, но исторически верен прочит, но в Музея на тоталитарното изкуство.
И в тази връзка вече се появиха и няколко предложения, например, на мястото на паметника би могло да бъде изграден пантеон на българските царе. Или друг съвременен монумент, който в крайна сметка да отговаря на съвремието ни, на нашите бъдещи цели, на това в каква България, в каква София ние искаме да живеем.
-А как си представяте взимането на това решение? На мен лично ми е интересно.
-Има такова решение вече на Общинския съвет, мисля, че от 1993 г. Показателно е, че за последните 25 години, през които и в София, и на национално ниво почти в цялото време управляваха сили, които се имат за много антикомунистически и се обявяват против запазването на Паметника на Съветската армия, не си мръднаха пръста, за да го махнат. И това за мен по-скоро показва, че този паметник е една много удобна дъвка и за леви, и за десни да се упражняват и да си чешат езиците, когато имат тази възможност. Ако един обективен поглед се хвърли върху работата на Общинския съвет, ще видите, че винаги когато се засегне темата за ПСА, дори общински съветници, на които не им чуваме гласа, изведнъж се превъзбуждат и започват да коментират.
-Моят въпрос беше по-скоро у кого е отговорността?
-Държавата. Тъй като областният управител на София е този, които отговаря за държавната собственост. Паметникът е държавна собственост, така че областният управител е този, който трябва да вземе решение. Това, което обаче смятам, че първо трябва да бъде направено, е конструктивна оценка, тъй като има информация, че той е опасен. Ако това е факт, то незабавно трябва да се премине към неговото премахване, защото долу играят деца, минават доста хора и не дай си боже да стане инцидент, при който някой да пострада. Това би било абсолютно недопустимо.
-Преди малко споменахте леви и десни партии и политики. Специално на Вашия сайт пише, че "Спаси София" няма да робува на идеология и ще прилага микс от леви и десни мерки. Какво значи това?
-Прагматичност. Хубавото на местната политика е, че тя може да избяга от екстремите на ляво и на дясно. Просто защото има мерки, които са задължителни да се прилагат в съвременния град и те по същество биха паснали по-скоро в десния спектър на политическата идеология, има и такива, които са в левия.
-Обвиниха ви обаче в популизъм?
-Центристката политическа позиция не е популизъм. Чувам от време на време подобна критика към нас. Аз бих призовал всеки един, който твърди, че "Спаси София" е популистка организация, да се запознае с нашата програма, защото там ще види дефиниция на антипопулистки мерки. Мерки, за които не говорят останалите, защото са непопулярни за пред обществото, но ние сме ги сложили честно, дректно, така както ги мислим, защото не искаме хората да бъдат излъгани от обещанията, които даваме.
Така че нека отново си припомним каква е дефиницията на популизъм и много по-внимателно да боравим с тази дума. На градско ниво има и леви, и десни политики, които трябва да се прилагат.
Например за бизнеса трябва да се осигури среда за работа, която да е конкурентна, с еднакви правла, еднакво третиране, а не някои бзнеси на известни ресторантьори с опашки да са привилегировани спрямо останалите. И това е дясна политика по същество - конкуренция, ясни правила, намалена бюрокрация.
Не можем да си позволим в един микс град, в който живеят бедни, богати, млади, по-възрастни хора, ние да сме в едната или в другата крайност
Същевременно Столична община има задължението и правомощията да помага на хора в затруднено положение. Защо например на млади семейства с деца, за да се даде старт в кариерата, в живота им, да не се дават общински жилища на по-нисък наем? Ето това е лява политика по същество. Тоест, не можем да си позволим в един микс град, в който живеят бедни, богати, млади, по-възрастни хора, ние да сме в едната или в другата крайност. Това никъде не работи.
-Съвсем конкретно - трябва ли да се вдигнат данъците в София?
-Много е трудно да се отговори на този въпрос в момента, защото ние не знаем какво е реалното финансово състояние на града. Взимат се заеми, може да се наложи да се вдигнат някои от таксите. Давам пример с една, която със сигурност трябва да бъде вдигната - това е такса "Разрешително за строеж". В момента, при средна продажна цена около 2000 евро в София, инвеститорте заплащата 5 евро - 10 лева, средно на общината, а същевременно искаме да има улици, инфраструктура, ВиК, училища, детски градини, паркове, градски транспорт, болници, поликлники и всичко останало. Е, с 10 лева на квадрат, това няма как да се случи. И за да могат хората да си го представят в контекст - в Скопие таксата е 15 пъти по висока, отколкото в София, в Белград - до 40 пъти.
Но кои такси ще се увеличават, кои ще се намаляват, защото има възможност някои данъци да бъдат намалени според нас, това вече е въпрос на последваща оценка, когато знаем какво е текущото финансово състояние на София.
И нещо много важно и това сме го записали в програмата ни още от 2019 година - данъци да се увеличават от днес за утре, без предупреждение, категорично - не. Хората ще имат ясен план от първата до четвъртата година - края на мандата, кои данъци с колко процента, в кой момент ще бъдат променяни нагоре или надолу, за да могат да си направят сметката и да имат прогнозируемост, а не да бъдат изненадвани, както се случва винаги досега.
-Добре, чухме вашите предложения как могат да бъдат решени проблемите на София. По какви начини те съвпадат с вижданията на двете партии, които и вие, и те самите споменаха като потенциални партньори - "Демократична България" (ДБ) и "Продължаваме промяната" (ПП)?
- Смятам, че на общо ниво нямаме сериозни различия. Разбира се, много са важни детайлите по всички тези предложения, защото ето - една много сериозна тема с обществените поръчки - тя касае много добро разбиране на закона за обществените поръчки, на много други подобни нормативни актове...
- Смятате, че по нея вижданията ви съвпадат?
- Смятам, че генерално съвпадат, въпросът обаче са детайлите за конкретните мерки, които ще ни доведат всъщност до реални резултати. Така че смятам, че трябва да бъдат темите на разговори през следващите месеци, преди въобще да седнем да говорим кой да бъде кмет. Винаги съм вярвал, че първо трябва да се изяснят позициите по отношение на приоритетите и чак тогава хората, които да ги изпълняват.
Ако има друг човек, който може да гарантира по-голяма победа над ГЕРБ на следващите избори, то тогава ние ще го подкрепим
И понеже аз бях обвинен, че съм егоцентрик, че ми е фиксидея - ето, казвам го директно: на мен лично не ми е по никакъв начин е фиксидея да бъда кмет на София. Аз смятам, че съм подготвен, смятам, че съм готов да поема тази отговорност и с нашия екип сме работили дълги години, за да сме готови за този момент. Но ако има друг човек, който може да гарантира по-голяма победа над ГЕРБ на следващите избори, то тогава ние, разбира се, че ще го подкрепим. Най-важно е да се изпълняват програмите, мерките, заложени в тях и ГЕРБ да не управлява София. След това вече идва кой точно ще бъде кандидатът за кмет.
- А гледайки назад в миналото - грешка ли беше, че не се явихте през 2019 г. заедно с ДБ?
- Не смятам, че беше грешка. Това, което ние не можехме да направим тогава, за съжаление, поради обструкции, невъзможност в закона, е да регистрираме листа. За съжаление, българското изборно законодателство е едно от най-недемократичните и не позволява на граждански листи да бъдат формирани. Тоест на практика участието на гражданите в политиката е лимитирано само до партии. Нещо, което не харесваме, не подкрепяме, не смятаме че трябва да е така, но както виждате, нямаше желание през тези 4 г. законодателството да се промени и се наложи да направим партия за да участваме адекватно и пълноценно в изборния процес.
- И последен въпрос - вие и сега го казахте - че се чувствате уверен за бъдещето на София, в едно ваше видео във Фейсбук също така казвате: "Най-добрите дни за София тепърва предстоят". Какво ви дава такава увереност?
- Защото всеки ден съм на улицата, всеки ден говоря с хората, всеки ден виждам изпълнени с надежда лица, очи, които знаят, че София може много повече от това, което е в момента, виждат потенциала на града. Знаем кои са му ресурсите - Витоша, минералните води, бизнесът, който въпреки общината функционира и се развива, не благодарение на нея. Историята, културата, обичаите, това са неща, които правят София уникална.
Аз съм обиколил почти всички европейски столици, че и много други градове. София е един страхотен микс на границата между Ориента и Запада, който може да бъде използван в наша полза, така че не само да живеем по-добре, бизнесът да се развива, да сме добра дестинация за туризъм.
И единственото, от което се нуждаем, е първо да си повярваме малко повече, че можем да постигнем всичко това, и най-важното - градът ни да се управлява от хора, които наистина го обичат. А не които го възприемат само като личен банкомат или като средство и трамплин за влизане в националната политика. София има нужда от хора, които са отдадени на София, и смятам, че поне за "Спаси София" мога да гарантирам, че сме такива.
- А "Спаси София" и Вие самият имате ли управленски опит за да доведете до всички тези положителни неща?
- В екипа ни има невероятни хора, с огромен управленски опит, управляващи екипи от десетки или стотици хора, управляващи големи бюджети. Аз самият не само натрупах много опит като общински съветник, но знанията от близо 14 години работа за София със сигурност са от наша полза. А в момента в крайна сметка ръководя организация от няколкостотин човека, визирайки "Спаси София", и мисля, че се справяме доста успешно.