Граф Фердинанд фон Цепелин
Генерал и изобретател /1838 – 1917/
Произход: Германия, благородническо семейство
Образование: военна академия в Лудвигсбург, Баден-Вюртенберг
Интереси: военно дело, техника
Кариера и постижения: бригаден генерал, през 1900 създава първия цепелин – LZ 1 и компанията „Германски дирижабли“, развива цепелини и за военни и за граждански цели
В стара градска песен се пее за появата на дирижабъла „Граф Цепелин“ над София през 1929 г. Тази поява трае 20 минути. Улиците са пълни с хора, учениците са освободени от занятия, кабинетът спира заседанието си, а камбаните на „Александър Невски“ бият празнично.
Но това е втората поява на чудовището. Още през Първата Световна война тук идва отряд немски военни цепелини, а българите имат печален принос в историята им. През 1916 г. цепелин се разбива край Горна Оряховица, загиват 8 души, а пъргави нашенци разграбват богата плячка – коприненият плат, с който е обвита алуминиевата конструкция. И са горди с мародерските си ризи.
Общото название за летателни апарати, по-леки от въздуха, е аеростат. Подемната сила на аеростатите идва от разликата между плътността на въздуха и тази на газа, с който са пълни. Балоните са свободно летящи аеростати, които зависят от въздушните течения. Дирижаблите са управляеми, имат кормила и двигатели, така че могат да променят скорост, височина, и посока на полета.
Дирижаблите с твърда конструкция се наричат цепелини, по името на граф Фердинанд фон Цепелин, който ги изобретява в началото на XX век. От дуралуминий той прави рамка от напречни пръстени и надлъжни ребра, обвита в плат. Конструкцията има няколко отсека за газ. Размерите на цепелина са по-големи и той носи повече товар от другите аеростати.
Граф Фердинанд Адолф Хайнрих Август фон Цепелин е роден през 1838 г. в аристократично семейство. Като дете Фердинанд учи в къщи, на 15 е в Политехниката в Щутгарт, на 17 - в кадетско училище, а после в Тюбинген за инженерство и химия. През войната с кралство Сардиния е в пруския инженерен корпус, а през 1863 г. е военен наблюдател във Вирджиния, САЩ, където за първи път се качва на балон.
Армията на Севера използва разузнавателни балони, но един от тях е вече в запаса като цивилна атракция. От коша му, издигнат на 700 фута, Цепелин за първи път вижда Земята отвисоко.
Обратно в Европа, той участва във френско-пруската война и пак се сблъсква с чудото на полета - вижда как балони пренасят хора и поща за обсадения Париж. През 1874 г. Цепелин нахвърля в дневника си концепцията за дирижабъл с твърда конструкция и подготвя предложение за използването му за военни цели.
Междувременно, макар да става генерал, той е критичен към висшия генералитет. Така през 1890 г. е принуден да подаде оставка и изцяло се отдава на дирижабъла.
Луфтшиф Цепелин, известен като LZ-1, се появява през новия век. Корабът с форма на наденичка е дълъг 128 метра, има два мотора от 15 конски сили и се задържа във въздуха 18 минути, преди силен порив на вятъра да го свали. Полетът обаче е голямо постижение, а репортер пише:
„Граф фон Цепелин, здрав 62-годишен мъж, бивш кавалерийски командир с мустак като на морж, блеснали очи и бяла шапка на морски капитан, заявява: „Аз не съм цирков ездач, който дава представление, а върша сериозна работа за моята страна“.
Цепелините постепенно се усъвършенстват - LZ-4 лети цели 12 часа над Германия и Швейцария, а крал Вилхелм и кралица Шарлоте са пасажери при петия му полет. Фердинанд основава компания за производство на прелестните си въздушни китове, а директорът Алфред Колцман го убеждава цепелините да се ползват и за граждански цели – пътници, товари, поща.
Лека-полека работата се разраства. През 1914 г. например са извършени 1588 полета и са превозени 34 000 пасажери. Цепелините стигат до Бразилия и САЩ, градовете строят хангари и мачти за акостиране, има демонстрационни полети – над Арктика и около света.
Но основна все пак остава военната функция. През 1914 г. немската армия купува 19 от произведените 25 машини и ги ползва в Голямата война за разузнаване и бомбардировки.
Граф Цепелин умира през 1917 г. и не вижда най-големите триумфи и трагедии на своите въздушни деца.
През 1928 г. е създаден LZ-127, наречен „Граф Цепелин“, дълъг 236 метра и с диаметър над 30 метра, с пет двигателя „Майбах“, развиващ скорост до 128 км/ч. 11 пъти той пресича Атлантика и прави околосветско пътешествие.
През 1936 г. се появява LZ-129, най-големия цепелин – „Хинденбург“, но ужасна катастрофа в Ню Йорк слага край на масовото производство и използване на тези забележителни летателни апарати.
Много години по-късно една от най-великите рок-групи ще се нарече „Led Zeppelin“, ще озаглави първия си албум LZ-1 и ще сложи на обложката потресаваща снимка от трагедията на „Хинденбург“.
*Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.