Да подчертава емоцията на филма с музика, без значение дали става дума за независимо кино или за световен блокбъстър. На това решава да посвети кариерата си Александър Деспла, когато e едва 16-годишен.
В понеделник френският композитор и диригент навърши 60 години. Той вече е носител на два Оскара за музиката си към филмите "Гранд хотел Будапеща" и "Формата на водата". В колекцията си с призове Деспла има още три награди БАФТА, две "Златен глобус", "Сребърна мечка" от Берлин и много други.
Когато е на 5 г., започва да свири на пиано, по-късно на тромпет, а после и на флейта. Родителите му слушат най-различна музика - от френска класическа до американски джаз, а той самият проявява интерес и към историята. Така още като млад добива музикална компетентност, която по-късно му помага във филмовата музика.
"Днес имам доста голям опит зад гърба си както с ученето, така и с експериментирането с музикални инструменти и периоди в човешката история, така че да мога да позная къде се намираме в артистичен план", казва той пред Entertainment Weekly.
Композиторът завършва Парижката консерватория, където е ученик на прочутия педагог Клод Балиф. Деспла започва да композира филмова музика в средата на 80-те, а първия си международен успех постига през 2003 г. с музиката към филма "Момичето с перлената обица".
Деспла казва пред американското издание за кино IndieWire, че обича да работи бързо и много. Подчертава също, че за него е важно да бъде въвлечен в процеса на създаването на филма, вместо да е откъснат от него.
Днес вече е работил с редица от големите съвременни режисьори като Роман Полански, Терънс Малик, Дейвид Финчър и други.
"Великите режисьори, с които работя, ме насочват много деликатно. Аз съм като хвърчило. Мога да летя лесно. Ако дърпаш връвта твърде силно, не мога да летя", казва той пред Entertainment Weekly.
Една от последните продукции, по които работи, е "Френският диспечер" на Уес Андерсън, който според Деспла е по-амбициозен от "Гранд хотел Будапеща".
"[Андерсън] е много различен, защото използва музиката почти като звук. При него музиката е част от ритъма на филма, много повече, отколкото при всеки друг режисьор, с когото съм работил", твърди французинът.
Деспла е композирал музиката за над 150 филма. Сред тях са "Странният случай с Бенджамин Бътън", "Фантастичният Мистър Фокс" и "Речта на краля". Пише и фестивалните хитове "Коко преди Шанел", "Пророк", "Джулия и Джулия", "Писател в сянка", "Тамара Дрю", "Ужасно силно и адски близо", а и не на последно място - саундтрака към двете части на "Хари Потър и даровете на смъртта".