Европейската комисия публикува плана си за редуциране на емисиите от парникови газове с 55% до 2030 г., съобщиха световните агенции. Тази стъпка е ключова за осъществяването на голямата цел за превръщане на ЕС в зона с 0% вредни емисии до средата на 21 в.
В огромен законодателен пакет комисията предлага дузина нови и някои ревизирани стари закони, свързани с климата и енергетиката, които ще окажат влияние върху индустрии като транспорт, строителство и производство на енергия.
„Настоящата ни икономика, базирана на изкопаемите горива, достигна лимита си“, каза председателката на комисията Урсула фон дер Лайен. По нейни думи сега е моментът за повече иновация и коренна промяна, а комисията предлага стъпките, по които това може да се случи.
През декември лидерите на страните в ЕС постигнаха договорка за намаляване на нивата на емисиите с 55% до 2030 г. в сравнение със състоянието им от 1990 г.
Сред предложенията за промени е намаляването на лимита на всяка страна в блока за количеството емисии, които могат да бъдат генерирани, а впоследствие продавани. Към този план се включва и изваждането на самолетния и корабния транспорт от списъка с индустрии, които не подлежат на ограничения.
Предвижда се и въвеждането на механизъм за контрол на вноса на продуктите, които предизвикват високи нива на замърсяване, като това може да бъде въведено след 2026 г.
Всяка точка от плана може да бъде преразглеждана и променяна на всеки две години в случаи на установяване на неефективни действия.
Повечето от предложения на ЕК тепърва трябва да бъдат приети от страните членки, всяка от които има различен тип разпределение в начина, по който добива енергия, както и различни индустрии. Това може да доведе до нуждата от промени и възможност за уточняване на допълнителни детайли, коментират от ДПА.
В седмиците преди излизането на доклада представители на бизнеса и природозащитните организации бяха много активни в опитите си да лобират и да създадат кампании, целящи да повлияят на финалната версия на плана на ЕК.
От Европейското екологично бюро нападнаха комисията затова, че пропуска исторически шанс и оставя отворена врата за използването на фосилни горива в следващите 20 години.