Русия не допуска до въздушното си пространство европейски самолети, заобикалящи Беларус, предаде Радио Свобода. В сряда и в четвъртък бяха отменени два полета от Париж за Москва и един от Виена до Москва, показва информация на Ройтерс.
Двете авиокомпании са поискали алтернативен достъп до руското въздушно пространство, който би им позволил да не прекосяват Беларус. Този достъп им е бил отказан и полетите са били отменени. Пътниците от Париж са били качени на самолет на руския национален превозвач Аерофлот.
В понеделник вечерта ЕС призова самолетните компании да избягват небето над Беларус и реши да не се допускат самолети на Белавия до европейското въздушно пространство.
Това стана ден след като Беларус отклони самолет, прелитащ над нейното въздушно пространство, принуди го да кацне в Минск и арестува опонент на режима на Лукашенко, пътувал на борда.
В сряда европейският авиационен регулатор също призова компаниите да избягват полети над Беларус.
Призивите на регулатора не се прилагат механично навсякъде. Те се одобряват от съответните държави и отделно от това от всяка частна авиокомпания, уточни за Свободна Европа Георги Пеев, който е Генерален директор на Ръководството на въздушното движение в София.
До този момент са известни три държави, призовали превозвачите си да избягват Беларус - Франция, Великобритания и Канада. Отделни самолетни компании взеха същото решение, без да чакат призиви на съответните правителства.
Това породи проблеми с европейските полети за трети държави, чийто маршрут преминава именно през Беларус. Допълнителна бариера за тях сега се очертава Русия, чието въздушно пространство е твърде голямо, за да бъде избегнато от някои самолети, летящи за Азия.
Русия, която е основен съюзник на режима на Лукашенко, допусна отделни самолети на Австрийските авиолинии и на Ер Франс през алтернативен маршрут. Тя обаче не даде разрешение за последните преки полети до Москва на тези авиокомпании.
България, която няма преки полети от и до Беларус, е от онези страни, в които все още няма решения за забрани - нито от Министерството на транспорта и неговата Дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", нито от националния превозвач, каза Георги Пеев.