Възможно ли е да си запазиш час за ваксинация веднъж на 4 март, после на 23 март, а след това и на 11 април, и все още да не си повикан? Възможно е. Точно това се случва с Марина Василева, която повече от месец и половина опитва, по думите й, да се „докопа“ до каквато и да е ваксина, но така и не успява. Тя се записва в централния портал за онлайн регистрация за имунизиране.
Формалните причини са различни: свършили препарати, спряна ваксинация заради проблемната пратка на AstraZeneca или затворен ваксинационен център. Марина не се отказва, но така и не успява да намери обяснение защо тя следва стриктно всички стъпки, които огласиха здравните власти, а това не дава резултат.
Според Мила Р., чиято история следим от началото на март – връзка между „системата“ и реалността няма. Въпреки поредицата от опити да бъде ваксинирана, младата жена също не успява. А когато опитва да подаде оплакване, каквато форма е предвидена в електронния регистър, системата й казва, че тази опция е невъзможна.
След като Марина и Мила разказват за историите си в социалните мрежи, под статусите им пишат още десетки хора, които споделят подобни перипетии и които в крайна сметка не са ваксинирани.
Защо се получава така? За регистъра отговарят две институции. Това са Министерството на здравеопазването и държавната компания „Информационно обслужване“. И двете не успяват да дадат отговор защо системата his.bg раздава часове за ваксинация или в кабинети, в които няма пепарати, или в такива, които изобщо не работят.
Здравният министър Костадин Ангелов коментира в началото на седмицата, че системата е направена да работи в нормална обстановка, а „в момента обстановката е ненормална“. Министерството не отговори на запитване в какво се изразява ненормалността на обстановката.
От "Информационно обслужване" обясниха за Свободна Европа, че държавната фирма „няма как да отговоря за съдържателната част на системата“, защото я поддържа само технически.
Три пъти през две седмици
В обичайна обстановка работата на Марина Василева е свързана със срещи с много хора и пътувания. „От вируса засега ме спасява само работата от вкъщи“, разказва тя пред Свободна Европа.
Тъй като Марина трябва да поднови обичайните си задължения, още когато his.bg заработва, тя попълва заявление за ваксина. Прави това на 4 март, посочва че иска РНК-препрарат. Системата й разпределя час за 16 март.
„Стана ясно, че РНК-ваксини няма да има, а през портала може да се постави само AstraZeneca. Но искам да се ваксинирам и в крайна сметка реших, че по-добре да нямам претенции“, разказва Василева.
Няколко дни преди 16 март получава SMS, с който здравните власти й напомнят, че има запазен час за имунизация.
В уречения ден и час отидох във ваксинационния кабинет, но там ваксините бяха свършили.Марина Василева
„В уречения ден и час отидох във ваксинационния кабинет, но там ваксините бяха свършили“, разказва Марина.
Никой не й обяснява как хем е със записан час, хем ваксини няма. Но я съветват да си запише нов час в системата и да чака. Така и става. Следващия час, който тя получава, е за 23 март.
“Тогава пък имаше проблем с партидата на AstraZeneca“, лаконично разказва Марина. Тогава временно беше спряна употребата на този препарат.
Следва трети опит. „Последният ми час беше за неделя, 11 април. Отново получих SMS да се явя във Веонномедицинска академия. Когато отидох, се оказа, че кабинетът в неделя не работи. В болницата ми обясниха, че докторите били претоварени и въвели ново работно време“, казва тя. Марина отново опитва да разбере как е възможно електронният регистър, който е единственият начин за записване на час за ваксинация, да дава погрешна информация. И отново не получава отговор.
„Дори няма как да се оплачеш“
Същото се случва и с Мила Р., която първоначално опитва да се запише за РНК-ваксина през личния си лекар. Опитът й се оказва неуспешен. След това опитва през електронния регистър, но получава информация, че може да получи само препарата на AstraZeneca.
„В крайна сметка си записах поредния час, посочих предпочитан препарат и така дойде Денят Х - 9 април, когато най-сетне трябваше да се ваксинирам“, обяснява Мила пред Свободна Европа.
„Е, оказа се, че ваксини просто няма. Получих SMS да се явя във ваксинационния кабинет. Този път всичко изглеждаше чудесно, само дето нямаше ваксина“, разказва Мила.
След като и тя опитва да разбере къде може да си потърси правата, а в лекарския кабинет става ясно, че там не е мястото, Мила решава да ползва опция „Обратна връзка“ в регистъра за ваксинации.
„Познайте какво ми се случи – когато натиснеш бутона „Обратна връзка“, излиза надпис „Очаквайте скоро“. Т.е. дори няма как да се оплачеш“, казва Мила Р.
И все пак кой отговаря?
„Интересно ми е кой отговаря за това. От една страна ми казват, че е безотговорно да не се ваксинирам, от друга твърдят, че българският модел е много добър. Фактите сочат, че аз искам да се ваксинирам, изпълнявам всички указания, но не съм ваксинирана. Кой отговаря за това?“, пита от своя страна Марина Василева.
На този въпрос отговор няма. По време на своя публична изява от началото на седмицата здравният министър Костадин Ангелов обясни, че „системата беше направена да работи в нормална среда, но средата, в която работи, е ненормална“.
Обстоятелствата, които затрудняват системата, според него, са изтеглянето на ваксини от мрежата за известно време и неспазването на графика за доставки от страна на фирмите.
Електронният регистър обаче ще продължи да работи до края на годината във вида, в който е. „Системата ще работи, докато изчерпим необходимостта от поставяне на ваксини, т.е. докато заболяването бъде изкоренено“, каза Ангелов. По думите му проблемите с часовете щели да изчезнат през месец май.
От Министерството на здравеопазването не отговориха кой поддържа информацията в регистъра и как ще изчезнат проблемите. Неофициално от министерството препращат към "Информационно обслужване" – фирмата, която изработи регистъра.
От пресцентъра на "Информационно обслужване" (ИО) пък коментираха пред Свободна Европа, че дружеството не отговаря за „съдържателната част“ на регистъра.
„През нас минава генерирането на часове и съобщения, но работното време на кабинетите, има ли или няма ваксини, и къде ще се поставят – това е информация, която получаваме от здравното министерство. Т.е. ние не носим отговорност за нея“, казват от ИО.
Потърсени за коментар различни ваксинационни кабинети отказаха официално да обяснят на какво се дължат поредицата разминавания, генерирани от системата. Лекари от различни градове на България уточниха, че ваксинационните кабинети са длъжни да подават информация за работното си време и наличието или недостига на ваксини до Районните здравни инспекции (РЗИ). Здравните инспекции обобщават и препращат актуализираната информация към здравното министерство, което трябва да уведоми "Информационно обслужване".
Нещо по това трасе очевидно не работи. Кой точно не е изпълнил задълженията си, не може да се провери, защото институциите си прехвърлят отговорността. А гражданите дори не могат да подадат официално оплакване, че остават без ваксини, защото сайтът не е доразработен и този инструмент отсъства.