Смъртта на шестседмично бебе, след като е било потопено по време на кръщенето си, предизвика обществено възмущение през последните няколко седмици в Румъния и доведе до призиви за промяна на вековния обред.
Влиятелната Румънска православна църква обаче се противопостави на призивите за реформа на церемонията и остана вярна на корените си, противопоставяйки се на всички онези, които настояват за модернизиране на някои религиозни традиции.
Всичко започна на 31 януари, когато малкият Юстин получи сърдечен арест, след като беше кръстен от православен свещеник в североизточния град Сучава. Бебето почина в болница на следващия ден. Лекарите откриха около децилитър течност в дробовете му. Окончателните резултати от аутопсията обаче все още не са готови и според адвоката на родителите Йоан Булбоака се очакват идните седмици.
По случая тече разследване за неволно причиняване на смъртта на бебето от свещеника Александру Мазараче. Защитникът му Марсел Балачи заяви през февруари пред Радио Свободна Европа, че клиентът му е „невинен“ и е „извършил ритуала според църковните канони“.
Смъртта на Юстин провокира десетки хиляди румънци да се включат в петиция, призоваваща за промяна на обреда, който по традиция включва три пълни потапяния във вода на пеленачетата.
Омбудсманът на Румъния също реагира, срещайки се с църковни служители в средата на февруари в опит да убеди църквата, че са необходими нови мерки за безопасност при кръщенета. Включително бебета да бъдат кръщавани, когато са малко по-големи.
Реакцията на Светия Синод
Последва и отговор от Светия Синод на Румънската православна църква, който се събра на 25 февруари и обяви, че ритуалът остава същият и няма да бъде променян. Висшият клир все пак допусна, че може да призове свещениците да бъдат по-отговорни.
Освен това Синодът реши, че свещениците ще трябва да се срещат с родителите преди кръщене и да обсъждат здравето на децата. Освен това богословските училища ще осигурят „повишено внимание“ на обучението на бъдещите свещеници за практиката на потапяне, става ясно от официално изявление на църквата.
Теодоси, архиепископ на Томис, декларира, че църквата няма да се поддаде на обществения натиск.
Теодоси, архиепископ на Томис, който оглавява консервативното крило в румънската църква, обаче декларира, че тя няма да се поддаде на обществения натиск. Наскоро той привлече общественото внимание с демонстративното си игнориране на ограниченията заради коронавирусната епидемия.
„Няма да бъдем сплашени“, отсече висшият духовник на 2 февруари в телевизионно интервю. „Тези канони, свързани с вярата, са валидни повече от 1000 години. Ето защо няма да се променим.“
Инициаторът на подписката – учителят по биология Владимир Думитру, коментира пред Радио Свободна Европа в края на февруари, че отстъпките, на които е готова църквата, са „малка стъпка напред, но не са правилната стъпка“.
Той заяви, че ще инициира друга петиция и ще я изпрати на парламента с молба за извършване на медицинска оценка, за да се установи какви рискове за здравето на децата съществуват при православните кръщенета.
"Византийските времена"
Много наблюдатели не бяха изненадани от отговора на църквата на призива за промени, които да повишат безопасността на бебетата по време на кръщението.
Виктория Кларк, автор на книгата за източното православие „Защо ангелите падат“, коментира пред Радио Свободна Европа, че „толкова голяма част от вярата [в Православната църква] се основава на нейната неизменна, вечна природа и че можете да проследите ритуалите ѝ чак до византийските времена“.
Според нея за църквата е важно „ритуалите да се спазват докрай и пълното потапяне е препратка към Йоан Кръстител и река Йордан – той не просто хвърля вода върху тях, а ги потапя напълно“. Кръщението от Йоан Кръстител на Исус в река Йордан през първи век е основното събитие, върху което се основава дългогодишната традиция.
Повечето римокатолици, лютерани и някои протестантски църкви обаче извършват този обред само с поръсване или изливане на вода върху главата на човека, който се кръщава, което не представлява опасност за новопокръстените.
Обществената критика
Смъртта на шестседмичния Юстин по време на кръщението му доведе до нови критики срещу църквата, към която принадлежат 85% от румънците. Подписката на Думитру, призоваваща за „умерен и конструктивен“ подход към кръщението, беше подписана от над 65 000 души до 3 март.
Тя призовава за промяна на ритуала, така че главата на детето да бъде символично поръсана с вода „по-скоро като католически и протестантски кръщенета, а не [потапяни] със сила“.
„Смъртта на бебета, причинена от подобни практики, дори и да е случайна, е безкрайна трагедия, която носи скръб вместо радост. Този риск трябва да бъде премахнат в бъдеще“, се казва в петицията, инициирана от румънския учител.
Това е дело на Бог. Ще поправим ли Бог?Архиепископ Теодоси
„Кръщението не може да се договори“, възмути се откровено архиепископ Теодоси в друго свое интервю на 19 февруари. „Това е дело на Бог. Ще поправим ли Бог?“
Кристиан Първулеску, декан на Националното училище за политически изследвания и публична администрация, предрече още преди заседанието на Светия Синод, че църквата няма да промени ритуала.
„Църквата не приема католически практики“, коментира той пред Радио Свободна Европа на 18 февруари. „Това би означавало поддаване под натиска на общественото мнение, а тя не е готова да направи това.“
Според Първулеску настоящият обред е „извънредна травма за детето“, чиито последствия досега никога не са били изследвани.
„Проблемът е, че църквата има два клона – енорийските свещеници и монасите. И има напрежение [между тях]“, добави той. „Монасите управляват църквата, а енорийските свещеници влизат в пряк контакт с обществото и е по-вероятно да се адаптират [или да се променят]. Виждал съм свещеник [да кръщава дете], като ръси вода върху главата му.“
„Въпросът е кога ще има натиск от самата църквата да се променят нещата?“