Мерките срещу разпространението на COVID-19 в училище няма да се променят, освен ако няма рязко увеличение на заболеваемостта сред учениците. Това стана ясно от думите на министъра на образованието Красимир Вълчев на седмичния брифинг на Националния оперативен щаб (НОЩ).
“Желанието ни е за максимум присъствено обучение на учениците в училищата, но доколкото е разумно и доколкото позволява ситуацията с коронавируса, и доколкото не застрашаваме живота и здравето на голям брой учители, ученици и родители”, каза на брифинг в Министерския съвет министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде БТА.
"Ако ситуацията с коронавируса се влоши, ще се откажем от графика, той не е самоцел. Ще се откажем от графика, защото целта ни е максимум присъствено обучение, а ако не се откажем, има риск, след това за повече време, повече ученици да затворим. Решаваме в движение една оптимизационна задача с неизвестни параметри, начинът да я решим е да следим на 12 часа ситуацията и да подхождаме разумно", каза образователният министър.
Децата от предучилищната възраст и учениците от първи и четвърти клас учат присъствено от 4 януари. Седми, осми и 12-и клас се върнаха за присъствено обучение, за две седмици, в училищата от 4 февруари.
Спорен е въпросът коя среда, колко допринася за увеличаването на коефициента на заразяване, каза министър Вълчев и отбеляза, че образователната система е среда на многочислено и многочасово взаимодействие.
"В момента 650 000 деца и ученици, приблизително, са в училищата и няма как това да не бъде част от веригата на разпространение на вируса. Средно седем часа, в близо 35 000 класни стаи, средно по 18-19 деца или ученици са заедно, но изследванията показват, че колкото по-малки са децата и учениците, толкова по-малко, индивидуално, пренасят вируса.
Той съобщи, че данните от януари показват, че предучилищният и началният етап от учениците в училищата "сравнително малко допринесоха за нарастване на заразата".
"Факт е, че поехме риск с по-големите ученици, казахме, че образованието е приоритет и ценност, и си заслужава да поемем този риск. Единственото, което можем да поставим на везната срещу правото ни на здраве, е правото ни на образование", заяви министър Красимир Вълчев.
Целта на антигенните тестове сред учениците е да се установи моментната заболеваемост сред тях, а идеята е изолиране на болните и оставането на здравите ученици по-дълго в училище, каза министърът на здравеопазването Костадин Ангелов.
Антигенният тест сред учениците е доброволен акт, каза главният държавен здравен инспектор Ангел Кунчев и допълни, че отказът за тестване няма да доведе до последици за родителите или за учениците. Антигенните тестове дават по-голяма информация от тестовете за антитела, обясни Кунчев. Такъв скрининг няма да се прави в детските градини и ясли, допълни той.