Ако ходите на театър в Русия, гледайте да снимате поне част от спектакъла на видео. Не се знае кога и за какво може да ви потрябва. Миналата седмица в Москва осъдиха един известен режисьор и негови колеги заради това, че са си присвоили парите, предназначени за спектакъла “Сън в лятна нощ” на Шекспир.
Адвокатите питаха следното: ако те наистина са взели парите, то с какви пари тогава е направено самото представление, за което има рецензии във вестниците, отпечатани са плакати и са продадени билети? Как е успял режисьорът да създаде без пари сложния декор за един от най-успешните си спектакли? Но прокурорът съвсем насериозно им отговори, че не вижда доказателства изобщо да е имало някакъв спектакъл.
“Една вестникарска статия не е доказателство, че мероприятието [представлението] действително се е състояло – беше казал прокурорът. Виж, ако бяхте представили видеозапис, може би нямаше да възразим”.
В съдебната зала, вместо в театралната
Тази история съдържа и епизоди, които могат да разсмеят, но инак не е много смешна. Тя приключи с осъждане на режисьора Кирил Серебренников на три години, пък макар и условно. Той и колегите му трябва и да върнат парите, които съдът все пак реши, че са откраднати. Това са близо 1 млн и 650 хил. евро.
В момента е блокирано разпореждането на режисьора с един апартамент, една кола, спестяванията му и бижутата, намерени в дома му.
В залата се чу ръкопляскане, щом стана ясно, че присъдата е условна. После един артист обясни, че причина за тази радост е изненадата – всички очаквали, че при “поръчково” дело ще има и “поръчкова” ефективна присъда, пък накрая невинният човек поне се е отървал условно. Да, но отстрани тези ръкопляскания изглеждат различно – все едно най-после е хванат голям престъпник, който си е довел съмишленици в залата. И накрая го “пуснали”.
Кой е основният осъден
Кирил Серебренников е голяма фигура за днешния руския театър. Той е в основата на две начинания, които вече са легендарни – създал е групата за експериментален театър “Студио Седем” (Седьмая студия), а след това и “Гогол център” - съвременно пространство, в което съжителстват кино, театър, лекции, дискусии, концерти и изложби.
Серебренников е на 51 години. Завършил е физика в родния си град – Ростов на Дон, но се занимава с театрална режисура още отпреди да влезе в университета. Противниците му най-редовно изтъкват това негово “непрофилирано” образование като недостатък.
Преди 8 години представители на столичната община събират кураж и назначават режисьора за шеф на тогавашния театър “Гогол”. Старата трупа го приема на нож, като организира подписки и митинги срещу него. Протестиращите твърдят, че Серебренников ще унищожи традициите и патриотизма в постановките и ще разруши националните ценности. И колкото повече пресата пише за това, че Серебренников променя една закостеняла естетика, променяйки по този начин и средата, толкова повече аргументи придобиват противниците му. Професионално го обвиняват в това, че иска да “скъса” с класическата школа на Станиславски, политически виждат в него опонент на режима, социално го обявяват за зло.
Междувременно Серебренников търси спонсори и въвлича артисти в идеите си, докато хората от старата трупа продължават да са на заплата. Заема и непопулярни за Русия обществени позиции. Той е против инвазията на Русия в Грузия, против сливането на църквата с държавата, защитник е на пънк групата “Пуси Райът” и на общността ЛГБТ.
Делото
Първоначално Серебренников е привлечен като свидетел по делото, но през май 2017 г. е арестуван по обвинения в измама и незаконно присвояване в особено големи размери. Наложена му е мярка за неотклонение домашен арест. Срещу делото му протестират звезди на театралното изкуство от цял свят, като твърдят, че става дума за тормоз, който е политически мотивиран.
Заедно със Серебренников са обвиняеми продуцентът Юрий Итин (също осъден на три години условно), бившата служителка на Министерството на културата София Апфелбаум (осъдена да плати глоба и призната за виновна в небрежност, а не в измама) и режисьорът и продуцент Алексей Малобродски (осъден на две години условно). Първоначално има и пети обвиняем – счетоводителката Нина Масляева, но тя сключва споразумение с прокурора, като дава показания срещу останалите, така че нейното дело се разглежда отделно.
Според обвинението, което впоследствие е подкрепено и от съда, подсъдимите са присвоили 129 милиона рубли, които са били получени от тях под формата на грантове и на държавна субсидия – включително и за произвеждането на спектакъла “Сън в лятна нощ”, в чието съществуване прокурорът известно време се усъмнява. И докато се усъмнява, изисква нови експертизи и веществени доказателства, за подготвянето на които отива още енергия, но най-вече време. Време, в което Серебренников практически не може да работи адекватно.