Българите започват да се записват по-масово в “Св. Томас Мор” - католическо училище в северен Лондон, от 2015 г.
До референдума за Брекзит, който пет години по-късно доведе до излизането на Обединеното кралство от ЕС, остава по-малко от година.
По същото време България започва бавно да излиза от икономическата и финансова криза. Току-що са паднали и ограниченията за работа в ЕС за българи и румънци. Все повече хора тръгват на Запад.
Първите български ученици в “Св. Томас Мор” са деца на емигранти от пазарджишко, сливенско и ямболско, повечето от ромски произход. В някои години броят на българчетата в училището достига до 60. Малцина знаят английски, някои не могат да четат и на български език.
Северен Лондон е предпочитано място от емигрантите от Източна Европа, защото районът макар и близо до центъра, където родителите най-често работят, не е от най-скъпите в британската столица.
Марк и Мери Роуланд, семейство учители, преподават математика и природни науки в “Св. Томас Мор” от 34 години. От седем години Марк е директор на католическото училище, а Мери се занимава с децата с проблеми с математиката, които се нуждаят от допълнителни уроци.
За двойката юни е последният месец от професионалните им кариери. Когато училищният звънец даде началото на следващата учебна година, те вече ще бъдат пенсионери.
“Никога не сме си и представяли, че ще прекараме последните няколко месеца, работейки от вкъщи, че училището може да затвори и всички изпити да бъдат анулирани”, разказва Мери пред Свободна Европа от дома си в Лондон.
Това е сюрреалистично. Невероятно. И не е начинът, по който искаме да приключим преподавателските си години, добавя Мери Роуланд.
“Това е сюрреалистично. Невероятно. И не е начинът, по който искаме да приключим преподавателските си години”, добавя тя.
Училищата във Великобритния бяха затворени в края на март като мярка за ограничаване разпространението на коронавируса. В Обединеното кралство са регистрирани най-много случаи на COVID-19 в Европа - близо 300 хиляди и над 41 хиляди жертви.
Първото, което правят в “Томас Мор”, когато става ясно, че ще бъде обявена карантина, е да набавят компютри за дистанционното обучение на учениците, които нямат свои. Във Великобритания виртуални класове бяха отворени за децата между 13 и 16 години, докато по-малките учат от къщи през специална платформа, чрез която учителите им възлагат домашни.
“Мъчно ми е за учениците. Някои от тях учат самостоятелно, но им липсват социалните контакти, за други работата от къщи е проблем, особено що се отнася до достъпа до учебни материали и мотивацията”, казва учителката.
Самата Мери Роуланд е майка на четири деца, три от които работят в здравната система на Великобритания и са на първа линия в борбата с COVID-19. Една от дъщерите ѝ е лекар в лондонска болница.
“С Марк сме щастливи, че при тези обстоятелства, децата ни не са принудени да учат от къщи. Само можем да си представяме какво им е на родителите, работещи от вкъщи”, споделя тя пред Свободна Европа.
Макар да не трябва да се връща в класната стая наесен, Мери Роуланд смята, че училищата ще бъдат изправени пред огромни проблеми през септември, когато “ще трябва да събират парчетата” от извънредните обстоятелства, при които приключва настоящата учебна година.
Какво е да си учител?
В момента “Св. Томас Мор” в буквалния смисъл е международно училище с големи групи деца, дошли от Италия, Полша и България.
За Мери Роуланд, също емигрантка от Ирландия, намирането на работа в Лондон през 80-те години също е било проблем, както за родителите на нейните ученици. Тя ги познава, но знае малко за тях: “Не защото не ме интересува, но защото смятам, че когато няма отношение към училище, интересът към личния им живот е неуместен”, казва ирландката, която е усвоила от въздържаността на англичаните.
В същото време Мери Роуланд казва, че знае достатъчно за личността на учениците си и може да забележи, когато нещо не е наред: “Тогава отношенията ми с тях стават малко по-лични. Аз съм насреща, когато имат нужда от мен”.
Според нея “учителстването не е за всеки, защото изисква особена нагласа да се изправиш пред класа и да представиш урока пред деца с различна индивидуалност, нужди и начини на възприемане”:
“Необходимо е време и търпение, за да се развият нужните умения. А и учителската професия не е само преподаване. Учителят е и настойник, социален работник, медицинска сестра, мотиватор, съветник, чистач и още и още”, казва Мери Роуланд.
Българите в “Томас Мор”
Основният проблем с българските ученици в лондонското училище е, че идват с малки или най-често с никакви познания по английски език. За да им помогнат с адаптацията, се организират допълнителни часове по езика три пъти седмично след училище и в събота сутрин. И не само за тях, а и за родителите им.
От няколко години се организират т. нар. училищни събрания, на които децата представят държавите, от които са дошли с техните традиции, костюми и обичаи. Имат училищен отбор по волейбол и курсове по готвене, където според Мери, е по-лесно за децата да си намерят приятел. Целта е учениците да се чувстват част от училищната общност, независимо от къде идват.
За усвояването на първи знания са привлечени и помощни учители българи. Една от тях е Десислава Димитрова. Тя казва, че всички деца са уважавани в “Томас Мор”, стига да искат да получат знания. Наблюденията на Димитрова са, че българите не са много задружни и за разлика от някои емигранти от Южна Америка, не си взаимодействат, особено ако нямат за това мотивация от родителите си. Това затруднява и системата за менторство, чрез която децата си помагат едно на друго.
“Получаването на елементарни познания по английски език е определящо за успеха в училище”, казва Мери Роуланд.
Ясните и прости напътствия от учителя и създаването на атмосфера в клас, при която грешките не са повод за унижения, правят чудеса с приспособяването на деца, идващи от различна среда.
“С Марк твърдо вярваме, че всички деца имат право на образование и че те всички са равни пред Бог. Тъй като децата са различни, работа на учителя е да е наясно с това и да разработва стратегии, които да позволяват на децата да учат възможно най-добре според способностите си”, казва Мери Роуланд. И през месеците на карантата тя помага на група деца с трудности в усвояването на математиката. Трима от тях са от България.
“Липсата на добро владеене на английски език създава допълнителни трудности, но ще бъдете изумени колко бързо нашите ученици имигранти се научават да общуват и разбират”, уверява учителката.