Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Ето как минаваше денят". Какво научиха родители и учители от тази различна учебна година


Учебната година за малките ученици обикновено завършва със стаи, изпълнени с детски смях, разходка в парка или в близко дo училището заведние и много вълнения заради предстоящата ваканция. Общата снимка на класа с удостоверението за завършен клас е нещо задължително. Тази година обаче хиляди деца си казаха "чао" с учителите и съучениците си през различните платформи, в които се провеждаше дистанционното обучение.

Маса с дезинфектант на входа

"Но аз няма да идвам до училище. Госпожата каза, че само родителите могат да отидат". Това ми отговори синът ми, когато му казах, че ще отидем заедно до училището, за да си получи удостоверението за завършен 3-ти клас. Датата е 8 юни, а учебната година за тях приключи още на 29 май. Насочихме се заедно към училището му, но той остана да чака отвън.

Отидох сама до стаята, в която можеше да влизат по максимум двама родители с маски, за да върнат учебниците.

На входа беше поставена маса с дезинфектант. Отидох сама до стаята, в която можеше да влизат по максимум двама родители с маски, за да върнат учебниците по шест предмета, книгите от библиотеката, които детето дължи и да приберат някои материали, които са останали преди началото на грипната ваканция, преминала във въвеждането на извънредно положение. Класната и възпитателката очакваха родителите с маски и подготвени заявления, които са необходими за следващата учебна година.

Калина Костадинова пък е майка на първокласник. Тя разказва, че организацията в друго столично училище е била по-различна: "С много мъки и усилия на 29 май децата се видяха отново в училище, за да получат удостоверението за завършен 1 клас. С маски. Бяха подредени на разстояние 2 метра едно от друго в каре в задния двор на училището, където звучеше музика", разказва Калина.

"Класната, госпожата по занималня и една лелка ги поздравяваха разбира се с всички мерки за сигурност. Всяко дете получи удостоверение, ръкостискане с ръкавица от класната и балонче. Направихме и обща снимка за спомен. И всички си пожелахме да се видим на живо на есен, ама наистина искрено!" Тя споделя, че след дистанционното обучение всички са били с доста смесени чувства и не само нейното семейство, а и другите родители на децата от класа са изпитвали сериозни трудности през този период.

Каква подкрепа е предвидена за лятото

Перипетиите, през които са преминали обаче, ще си останат само между родителите и учителите. От Министерството на образованието и науката (МОН) не планират специално да проучват нагласите на родителите по тази тема и анкета няма да има. По информация на МОН учителите споделят, че обучението в електронна среда от разстояние се е осъществило успешно, макар да не може изцяло да е заместител на присъственото обучение.

"За учениците, които не са били обхванати или имат затруднения, е предвидена възможност за обща подкрепа през лятото (диференцирано наваксване на пропуските и/или занимания по интереси), като решения за това ще се вземат от училищата и учителите според конкретните потребности на децата и учениците", съобщават още от МОН. Дейностите вече са започнали от 1 юни и ще продължат до началото на новата учебна година.

"Особено в 1 клас детето обикновено се обучава в присъствието и подкрепата от страна на родител, за да може уверено да осъществява комуникация и да изпълнява задачи в електронна среда." Така от министерството на практика потвърждават и разказа на Калина, която обяснява, че единият родител е изцяло ангажиран с обучението на детето.

Как преминаваше един учебен ден

"С класната се чухме около 4-5 пъти за целия период от 8 март. Празник на буквите нямаше!", казва още Калина. "Първоначално преливането от "грипна" в "самоизолация" изглеждаше постижимо и интересно. На детето му харесваше да гледа клипчета и презентации и да работи само на лаптопа", разказва Калина. Тя казва, че техните дни "в училище" са преминавали без виртуална класна стая и ученето всеки ден ставало все по-трудно.

Учебният ден за сина ѝ приключвал към 20:30 и 21:00 часа - времето, в което успяват да изпратят всички материали.

"Ето как минаваше денят", казва Калина и разказва подробно. "Изпищява вайбър около 9 часа". По този начин при тях са пристигали ежедневните задачи по всички основни предмети, както и упражнения по спорт и музика. Учебният ден за сина ѝ К. приключвал към 20:30 и 21:00 часа - времето, в което успяват да изпратят всички материали през платформата Школо.

При третокласникa Васил процесът беше доста по-плавен. Всеки ден той имаше часове, които се провеждаха в Microsoft Teams. Класната им работеше ежедневно с тях и три пъти седмично с учителката по английски. Децата имаха възможност да общуват помежду си, както и с учителите си. След това получавахме заданията по всички възможни канали като Школо и Фейсбук групата. И след кратка почивка детето се заемаше с домашните си. Разбира се това не беше възможно да се осъществи без контрол. В някои дни успявахме да изпратим домашните във време близко до това, в което в нормални условия свършва занималнята, но често, подобно на Калина, това се случваше в късните часове. В нормални условия учебният ден завършва най-късно в 18 часа, когато децата си тръгват от занималнята.

Отпаднали ли са деца в месеците на извънредно положение?

Двете деца са от семейства, които имат възможност да им осигурят всички необходими средства за един пълноценен дистанционен учебен процес. Те са електронно устройство - лаптоп, таблет или смартфон, както и постоянен достъп до интернет. Това е немалък ресурс, който е проблем за много семейства. Дали това е станало причина за отпадане на деца от системата на образование още в начален етап все още не е ясно.

През учебната 2019/2020 година в първи клас са постъпили 58 933 деца, а в начален етап учениците в България са общо 247 079. От МОН все още не могат да кажат дали месеците, в които беше прекъснат присъственият процес в училище, са се отразили на тези данни. Това ще стане известно след началото на новата учебна година, когато се актуализира цялостно единната информационна система за предучилищно и училищно образование.

  • 16x9 Image

    Нели Делчева

    Нели Делчева е редактор Социални мрежи в Свободна Европа от 2020 година. Завършила е магистратура "Медии, комуникация, култура" в СУ "Св. Климент Охридски", Европейския университет Виадрина във Франкфурт на Одер и университета "София Антиполис" в Ница.

XS
SM
MD
LG