Връзки за достъпност

Извънредни новини

Teams, Zoom или каквото работи. Учители и медиатори в битка за образование в ромските квартали


Галина Тимова, зам.-директор на 75 ОУ "Тодор Каблешков" в кв. "Факултета"
Галина Тимова, зам.-директор на 75 ОУ "Тодор Каблешков" в кв. "Факултета"

Има един белег, по който училището в столичния квартал „Факултета“ е сред първите в страната. Това е използването на специализирани софтуерни продукти за образование в учебния процес. Още от миналата учебна година ръководството на 75 Основно училище (ОУ) „Тодор Каблешков“ е започнало да въвежда образователната платформа на Microsoft и да обучава учителите как да си служат с нея.

Разбира се, не са имали представа, че през 2020 г. ще възникне пандемията от коронавирус, че покрай нея ще бъде въведено извънредно положение, затворило всички училища, и че на плавното овладяване на новите технологии ще бъде сложен край. България е в извънредно положение заради пандемията от коронавирус. Заразените вече са над 400, а всички училища са затворени.

Със заповед на Министерството на образованието и науката (МОН) училищата трябваше да преминат на дистанционно обучение в рамките на само един уикенд. И тогава в 75 ОУ си дават сметка, че въпреки собствения им напредък, няма да използват Microsoft Teams - една от най-подходящите платформи за "електронна класна стая". Вместо това взимат гъвкаво решение, за да се приспособят към новата ситуация - залагат на добрия стар Facebook и на синхронни уроци през платформата Zoom.

Причината за това решение е, че децата към този момент не са получили потребителските си имена и паролите си за платформата. А ако ги получат, шансът да не се справят с тях е голям и няма кой да им помогне, защото родителите им често са неграмотни.

„Много често при нас идват родители, които например искат да подадат заявление детето им да ходи на занималня. Ние казваме: „Разбира се, напишете.“ А те ни отговарят: „Аз не мога. Аз съм неграмотен“. Когато трябва да се раздадат акаунти, да се въвеждат пароли, има риск част от тях да не успеят да се справят“, разказва зам.-директорката Галина Тимова.

„Ако имахме само още една седмица на училище, през която устройствата на децата да минат през нашите ръце, да им раздадем акаунтите, да им покажем как се ползват, може би щяхме да успеем. Но сега ни трябваше продукт, който те и родителите вече владеят.“

Това е само един от проблемите пред учителите, които работят с деца от уязвими групи. Много ученици в училището в ромския квартал „Факултета“ нямат подходящи устройства, с които да участват в дистанционно обучение, нямат интернет, някои семейства нямат дори телефони.

Няма устройства, няма интернет

Въвеждането на дистанционно обучение в българските училища в рамките на един уикенд безспорно е трудно за почти всички ученици и учители. Но учениците от уязвими групи, каквито са например живеещите в ромските махали, остават в по-сериозен риск да бъдат изключени от учебния процес. Според проучване на Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе” в 197 училища с голяма концентрация на ромски ученици около ¼ от децата нямат устройства, с които да се включат в онлайн обучението.

„Имаме ученици, които за съжаление живеят в крайна бедност. Там подходът е специфичен. Колегите държат връзка по телефона със семействата, които имат телефон. Те разговарят, дават инструкции по телефона. Много е натоварващ този процес, повярвайте. Става дума за седем, осем до десет продължителни разговора на ден. Колегите казват, че наистина е трудно, но не се предават. Знаят, че всеки един такъв разговор има смисъл“, разказва своите наблюдения от първа ръка Галина Тимова.

Това обаче не е единствената пречка пред участието на учениците в дистанционното обучение. Зам.-директорката посочва, че много често децата, които имат достъп до устройства, нямат интернет или ползват мобилен интернет на някакъв тарифен план. „Предизвикателство е, когато се използва синхронно обучение с видеовръзка, защото интернетът много бързо свършва“, посочва зам.-директорката.

В много семейства учениците ползват телефоните или компютрите на родителите си. „Когато в семейството има едно устройство, а децата са две, три или повече и в един и същи момент трябва да се включат в онлайн урок, трябва да се избере кое дете да участва и кое не.“

За същите трудности говори и Силвия Итова, учителка в Обединено училище (ОбУ) „Йордан Йовков“ в Пловдив, където част от учениците също са от ромските махали в града. „При по-малките ученици ключова е подкрепата на родителите. Без нея наистина е много трудно. Проблемът е, че някои от тях са неграмотни. Комуникацията става много трудна. (…) Друг фактор е липсата на техника. Трудно е, когато децата нямат компютри. Дори да имат телефони, някои деца работят само с приложения като Tik Tok, които бяха неприложими в случая“, разказва тя.

„Борбата е на всички фронтове“

Въпреки тези трудности, учителите в училищата с голяма концентрация на ромски ученици са мотивирани да обхванат възможно най-много ученици и да не позволят децата да бъдат изключени от учебния процес.

Силвия Итова е ръководител информационни и комуникационни технологии. Въпреки че е част от колектива на училището едва от няколко месеца, след като е преминала пръвия етап на програмата на „Заедно в час“, колегите ѝ се доверяват с организацията и техническото обезпечаване на учебния процес в ОбУ „Йордан Йовков“. Когато на 13 март е обявено извънредно положение и училищата трябва да преминат на дистанционно обучение, тя се заема да създаде профили в Google на всички учители и ученици, да направи и да качи в групите в социалните мрежи видеоуроци как се влиза в тях и как се използват, да се свърже с всяко дете, което среща трудности. Целта е да се използват облачните услуги на Google за дистанционното обучение.

Силвия Итова е организирала преминаването на дистанционно обучение на ОбУ "Йордан Йовков" в Пловдив
Силвия Итова е организирала преминаването на дистанционно обучение на ОбУ "Йордан Йовков" в Пловдив

Част от учениците в начален етап, които не могат да разчитат на помощ от родителите си, нямат достъп до този ресурс. „При по-малките ученици колегите изпращат гласови съобщения на децата с инструкции и напътствия, обяснения на уроците. С учениците, които нямат достъп до интернет и подходящи устройства, колегите се чуват по телефона, за да могат да четат с тях, да направят заедно упражненията. Търсехме всякакви възможни варианти, за да можем да достигнем до по-голяма част от нашите ученици“, посочва тя.

Подобен е подходът на учителите от 75 ОУ в София. Когато не могат да достигнат до всички деца с учебен час в реално време, те качват видеоуроци в групите в социалните мрежи, за да може децата, които не са се включили в часа, да ги изгледат по-късно. С ученици без достъп до интернет се говори по телефона. А за децата, с които не може да бъде установен контакт, се носят материали на място. „Разгърнали сме борбата на всички фронтове, така да се каже“, посочва Галина Тимова. Тук ключова роля имат образователните медиатори.

Дистанционното обучение може да е и аналогово

Бойчо Кочев работи като медиатор към ОУ „Васил Левски“ в с. Караджово, Пловдивско. Неговата задача е да раздава работни листове на деца, които нямат достъп до интернет и нямат компютър. Тези материали се разпечатват в училището, от където медиаторът ги взима всеки вторник и четвъртък и ги раздава на децата. „Ако не успея във вторник, продължавам в сряда. Кажи речи всеки ден се налага да обикалям“, казва Бойчо Кочев.

„Минавам от къща на къща и ги раздавам, като обяснявам какво се прави, как се прави, че трябва да си го пазят, за да може учителите да ги проверят“, разказва той в телефонен разговор. „Проблем е, че доста от тези хора са неграмотни и трудно се работи с тях“, посочва той. Повод за радост обаче вижда в желанието за учене, което децата проявяват. Семействата им, макар и самите те понякога неграмотни, също искат децата да не изостават в уроците и да завършат годината.

Освен да раздава на децата учебни материали, той обяснява на тях и семействата им как да се предпазят от коронавируса. „Учим ги, че трябва да са отговорни за собственото си здраве и за това на околните.“ Самият той стриктно спазва разпоредбите и винаги носи маска, ръкавици и дезинфектант.

Медиаторът Бойчо Кочев раздава на учениците материали и им обяснява как да ги попълнят
Медиаторът Бойчо Кочев раздава на учениците материали и им обяснява как да ги попълнят

За да могат все пак възможно най-много деца да се включат в дистанционното обучение, няколко училища и организации отправиха призив към хората, които имат ненужни апарати, да ги дарят на онези деца, които нямат възможност да участват в учебния процес по независещи от тях причини. Според Галина Тимова само на учениците от 75 ОУ са необходими около 330 устройства, за да може да имат равен шанс и равен достъп до образование.

Тук можете да следите развитието на заразата в България.

Ако търсите или предлагате помощ, тук можете да намерите полезна информация. Следете и дарителите, които помагат в борбата с COVID-19.

XS
SM
MD
LG