Тя е от Пловдив, но от години работи и живее в Дания. Анелия Александрова реши да подари на българските учители безплатен достъп до учебна платформа, която заради извънредната ситуация, тя и нейният екип са адаптирали на български език само за 3 дни.
Платформата danlink е място, което позволява директно онлайн преподаване във виртуална класна стая, което максимално се доближава до ситуацията в училище.
„От повече от 10 години се занимавам с e-learning, дистанционно обучение и онлайн курсове. В тази ситуация се оказа, че има голяма нужда точно от дистанционно обучение. В същото време чувам, че в България учителите се опитват да намират средства, за да провеждат своето обучение онлайн. От това, което разбирам, те са доста инициативни и е похвално тяхното поведение, но все пак са затруднени в намирането на някои по-общи решения“, казва Анелия.
Епидемията от коронавирус, която се превърна в пандемия и стана причина за налагането на извънредно положения в България от 13 март насам, доведе до затваряне на училища и университети. Министерството на образованието и науката (МОН) въведе онлайн обучение за всички ученици, а учителите трябваше да се адаптират към новата форма за един уикенд. Всеки сам трябваше да намери начина, по който да се свърже с учениците си. Точно това прави платформата на Анелия Александрова.
От 10 години тя има собствена фирма –„Vision of Interactive Art“, а част от нейната дейност е свързана именно с онлайн обученията. От 5 години фирмата изпълнява големи проекти за Министерството на образованието в Дания, свързани с дигитализирането на местното образование. "Данлинк" е българското представителство на датската фирма.
„Последните 5 години сме разработили като дигитални материали повече от 200 курса, както и в момента завършваме и работата по изпитите към тях. Имаме голям опит, но и в него сме добили и такъв, свързан с квалификацията на учителите, за да могат те да се пренастроят за дигитално обучение. Били сме дълго в този процес и знаем какви са препятствията, страховете, настроенията и затрудненията на учителите. Знаем как се развива този процес, но сега нещата се случиха прекалено бързо – дори и да е имало някакви предразсъдъци и затруднения, всички изведнъж трябва да се пренастроим към новата обстановка“, казва още Анелия.
На платформата danlink се комбинира възможността за достъп до дигиталните материали, преподаването на учителя в реално време, както и възможността за работа по учебни дейности като участие във форуми и решаване на задания, тестове и други. Не на последно място стои и възможността за комуникация и обратна връзка, която прави ситуацията по-близка до познатото в класната стая.
„Важно е да може да се учи в социална среда, учениците да могат да комуникират с учителя, както и помежду си, да си помагат. Важно е учителят да получава и реална представа затова къде са учениците в своето учение – има ли прогрес, нужда от мотивация и помощ“, споделя пловдивчанката.
Запознаването на учителите и учениците с платформата се определя като продължаващ процес, който е голямото предизвикателство. От опита на Анелия подготовката за използване на всяка платформа изисква повече време, отколкото по-късно самото ѝ използване. Тя провежда специални уебинари, за да подпомогне учителите и подготвя подробен лист с инструкции за всички, които желаят да използват платформата.
Защо обаче Анелия не са насочва към по-големи пазари и езици, на които ще достигне до повече потребители?
„О, вижте ние имаме три платформи в Дания, които работят в момента. Тази платформа я направихме само сега за българските учители, за да я ползват, ако решат, че може да им свърши работа. Да, инвестирам своето време, но мисля, че това е добър жест и по-добра възможност за учителите… Знам, че ситуацията е кризисна и затова си мисля, че може би, това ще помогне“, казва тя.
Според Анелия, която дълги години е преподавала в онлайн академии, не съществуват много пречки за провеждане на изпити в онлайн среда. Тя е родена в Пловдив, след което завършва НАТФИЗ и дълги години се занимава с театър и кино в България.
Заминава в Дания по покана на компанията Lego и изнася представления в „Леголанд“, като след многократните и завръщания става и ръководител в техния театър.
Тя прекарва там дълги години, но интересът x към дигиталните медии и дигиталното обучение я подтикват да завърши магистратура, свързана с изкуството в мултимедийна среда. Занимава се с дигитални медии и дигитално обучение от 2000 г. насам.