Ски-сезонът на Витоша е открит от 8-ми януари с два работещи лифта – един кабинков и един седалков. Почти всеки понеделник обаче "Лале 1" е в профилактика, а понякога се случва да не отвори и през другите дни поради "лоши метеорологични условия" или "техническа неизправност". Това на практика означава, че в тези дни на Витоша няма работеща писта с лифт за скиори и сноубордисти, които не са начинаещи.
В Столичната община има внесено "мотивирано предложение за възлагане на Специализиран подробен устройствен план" за реконструкция на лифта от кв. Княжево до Копитото, изготвено от собственика на повечето ски съоръжения "Витоша Ски" АД.
Ще има ли резултат?
Отговорът на този въпрос изисква да се върнем два месеца назад.
"Няма как да им стана консултант и да изпадна в конфликт на интереси", смее се общинският съветник Тома Белев в отговор на въпрос на Свободна Европа относно покана, отправено му от дружеството "Витоша Ски" АД по-рано тази година.
"Аз съм общински съветник и съм член на двете комисии, които би трябвало да следят тези неща", допълва той в разговор по телефона.
Поканата бе отправена след публикация на Свободна Европа на име "Пет пъти по-малко лифтове. Какъв е проблемът на Витоша". В нея бившият дългогодишен директор на Природен парк "Витоша" изразява мнението си, че законови пречки за ремонт и подмяна на застаряващите или неработещите ски-съоръжения в планината няма.
Позицията на собственика на повечето ски-съоръжения "Витоша Ски" АД обаче е, че нормативни пречки не позволяват подмяната на съоръженията на територията на парка, а съществуващите са толкова стари, че поддръжката им е почти невъзможна и се налага експлоатацията да бъде спряна. Това е и причината лифтовете и влековете да са в настоящото си състояние - работещите съоръжения са 5 пъти по-малко от броя им преди дружеството да ги купи.
По-малко от месец след това "Витоша Ски" АД внесе в Столична община "мотивирано предложение за възлагане на Специализиран подробен устройствен план" за реконструкция на лифта от кв. Княжево до Копитото. Така дружеството декларира желание и иска разрешение да започне да изготвя проект за подновяване на съоръжението, което не е в експлоатация от 1991 г.
Предложението е "разработено в два варианта въз основа на две оферти на водещи световни производители на съоръжения", отговаря писмено началникът на сектор "Ски писти и машинен парк" във фирмата Радослав Пеев, след като Свободна Европа потърси повече информация за внесения документ.
"Съоръжението, което предвиждаме, е в същото трасе, при същото местоположение на начална и горна станция. Технологията на новото съоръжение е коренно различна от старото и в единия случай са необходими две, а в другия случай три стъпки", допълва той.
По думите на Пеев нямам как да се подмени Княжевския лифт ако основите на новото съоръжение трябва да съвпадат изцяло с тези на старото. Това е "практически невъзможно" и според фирмите производител, казва той. Това е и причината те да не са били подменени през 10-те години, в които "Витоша Ски" е собственик.
"Ако съумеем да намерим законово възможен начин да сменим Княжевския лифт, с радост бихме предприели действия за модернизирането и на Драгалевския", допълва Пеев.
От писмените отговори на дружеството става ясно, че то допуска възможността Столична община да отхвърли внесеното от тях предложение.
Това очаква и Тома Белев. Според него фирмата симулира желание за действие, внасяйки предложение, което знае, че ще бъде отхвърлено. Така собственикът ще може да "продължава да не прави нищо на Витоша".
"Те го правят така, че да получат отказ от общината и после да кажат: ето, ние искаме, но не можем да построим нищо", казва той.
И тази зима има само един лифт
Ски-курортът откри сезон 2020 на 8-ми януари с два работещи лифта – един кабинков и един седалков. Почти всеки понеделник обаче "Лале 1" е в профилактика, а понякога се случва да не отвори и през другите дни поради "лоши метеорологични условия" или "техническа неизправност". Това на практика означава, че в тези дни на Витоша няма работеща писта с лифт за скиори и сноубордисти, които не са начинаещи.
Според "Витоша Ски" при подходящи метеорологични условия е възможно да заработи и трети лифт - "Лале 2". На практика обаче той не е бил пускан през почти двата месеца от откриването на зимния сезон.
Всъщност тези проблеми при работата на "Лале" не са нови и посетителите през последните зими нерядко са се сблъсквали със затворено гише на долна станция на лифта.
Справка във финансовите отчети на дружеството "Витоша Ски" АД показва и че то отчита загуба от най-малко 1 милион и половина лева всяка година от основаването си през 2008 г. Общият капитал на фирмата също намалява заради натрупаните през годините загуби, които възлизат на над 6 милиона лева.
"Данните сочат, че тази дейност е била на загуба и преди нашето стопанисване. (…) Икономически погледнато ние знаем, че нещо, което 20 години е на загуба и е амортизирано, няма да започне да генерира приходи, без да настъпи промяна", казва Пеев.
Стойността на подмяната на Княжевския лифт според предложението, внесено от "Витоша Ски" в Столична община през февруари, е трудно да се определи, но е вероятно нужната инвестиция да е над 10 милиона евро, казва Пеев.
А защо тогава дружеството продължава да инвестира във Витоша, след като курортът не носи печалба?
"Защото вярваме във Витоша и че мястото на нашите деца е там. Всички ние имаме нужда от чистия въздух в планината и мислим , че трябва да използваме това богатство много по-често. Надяваме се, че с усилия, труд и модернизиране, бихме могли да върнем хората в планината", отговори Пеев.