Вече близо половин година Австралия е изправена пред една от най-големите кризи в историята си. Горските пожари придобиха такъв мащаб, че да генерират горещина, която създава собствени климатични системи, включително и сухи светкавични бури и огнени торнада.
Според публикациите в редица медии над 100 хиляди души са били евакуирани от трите щата, в които бедствието е достигнало критични нива – Нов Южен Уелс, Виктория и Южна Австралия. Пожарът вече е опустошил над 6 000 квадратни километра земя, взел е 23 жертви, а десетки са в неизвестност.
Катастрофални са и пораженията върху животните. Милиони намериха смъртта си, а редица видове са на ръба на изчезвенато.
На фона на тази апокалиптична картина, до която според мнозина австралийци се е стигнало и благодарения на бавните и неадекватни действия на държавата, една жена решава да опита нещо сама.
Тя има повече от 6 млн. последователи в социалната мрежа Инстаграм и стартира благотворителна кампания, набираща средства за пострадалите общности и пожарникарите, които се борят със стихията. Ефектът е изумителен. От петък, когато кампанията започна, до понеделник вече са събрани близо 28 млн. долара. Само за първите 48 часа събраните средства бяха в размер на 22 млн. Кампанията се превърна в глобално явление, а дотук дарителите са повече от 940 хиляди.
Не, тя не е политик, нито водеща на вечерно предаване. Тя е комедийната актриса Селест Барбар.
Родена през май 1982 г., тя придоби голяма популярност през последните няколко години заради постове, в които имитира снимки на известни личности. Всичко започва след шега със сестра ѝ и прераства в поредица от пародийни постове, които Селест определя като „забавен експеримент с цел да се види как изглежда обикновеният човек, когато прави неща, които правят известните“.
Публикациите ѝ са съставени от оригиналната снимка на известния човек, а до нея е добавена „репродукция“ с участието на Селест. Дейността й продължава вече пета година.
Сред популярните личности, чиито снимки тя превръща в пародия, са Бионсе, Лейди Гага, Ким Кардашиан, Джъстин Бийбър, Виктория Бекъм и други.
Преди началото на „социалния ѝ експеримент“ тя играе в няколко популярни сериала в Австралия като редува драматични и комедийни роли.
„Побърквам се от стриктните последователи на модата, които се мислят за по-добри от другите“, казва тя през 2017 г. пред Гардиън.
Селест има и лична причина, заради която започва кампанията си.
Майката на съпруга ѝ Джой Робин е една от хилядите австралийски граждани, на които се налага да бранят дома и града си от настъпващата стихия.
На едно от видеата, които Селест публикува в социалните мрежи, се вижда как Джой, на фона на придобилото от пожарите оранжев цвят небе, критикува властта в Канбера за бездействието ѝ.
„Този пожар е в момента войната на Австралия...Просто ни оставят сами толкова много пъти... Чувстваме се изоставени“, казва тя.
Самата Селест не подкрепя кампанията само виртуално и чрез кампанията си. Тя се включва и като доброволец на място. Няколко издания показаха как в един от организираните центрове за подпомагане, тя опакова пратки, организира раздаването на провизии и агитира за присъединяването на още доброволци.
За успеха на кампанията и превръщамето ѝ в глобален феномен помогнаха и даренията от страна на някои знаменитости като певицата Пинк, австралийската актриса Никол Кидман и световната номер едно в женския тенис Ашли Барти.
37-годишната Селест има две деца. През 2018 г. тя издава книгата „Предизвикателството прието! 253 стъпки за превръщането ти в анти-момиче“, която се превръща в бестселър.
Пред Гардиън през 2017 г. тя иронично коментира плановете си за бъдещето, след като „придобие огромна популярност“.
„След това ще се кандидатирам за президент или нещо. Изглежда, че всеки глупак може да го направи, така че защо не“, казва тя.
За останалия свят историята ѝ все по-ярко показва какво всъщност е възможно човек да постигне с популярността си.