Ако скоро не сте попадали на интервю с неудобни въпроси, вижте изслушването на Марк Зукърбърг пред Конгреса на САЩ.
“Ще сваляте ли политически реклами и клипове, които съдържат лъжи?”, няколко пъти настойчиво пита конгресменът Александрия Кортес. Зукърбърг обаче не успя да даде еднозначен отговор, а само обобщи, че според него “да лъжеш, е лошо”.
Критиките към политиката на Фейсбук идват от скорошното решение на компанията да позволи политиците да публикуват реклами и те да не минават през така наречения fact check (проверка на изречените твърдения).
Миналата седмица Зукърбърг трябваше да разясни плановете на компанията да въведе криптовалута, но изслушването се насочи към всички проблеми, свързани с "Фейсбук". Изпълнителният директор на компанията трябваше да отговаря на въпроси за възможните чужди влияния в изборния процес чрез интернет, свободата на словото и групите в социалната мрежа, които разпространяват реч на омразата или откровени лъжи.
“Ако някой, включително и политик, казва неща, които призовават към насилие, публикацията ще бъде свалена”, коментира Зукърбърг, но това не отговори на въпроса дали постовете с подвеждаща информация ще имат същата съдба.
Руското влияние върху изборите през 2016 г., скандалът с “Кеймбридж Аналитика” и изтичането на данни на милиони потребители, както и Брекзит, са част от примерите за това как виртуалното пространство влияе върху поведението на хората. В България слухът за социални работници, които обикалят ромските квартали и отнемат деца, беше роден и набра сила в интернет. Разпространението на информация е по-лесно отвсякога, но разграничаването на лъжата от истината никога не е било толкова трудна задача.
"Имаме право да се надвикваме"
Според адвоката по авторско право Емил Георгиев обаче вменяване на отговорност на социалнтие мрежи за проверка на достоверността на публикациите е “изключитлено опасно, защото не можем да делегираме на "Фейсбук" да определя кое е вярно и кое е невярно”.
Пред Свободна Европа той коментира, че във форум, в който се обменят мнения, е невъзможно да има такъв тип контрол. “Винаги ще има недоволни относно параметрите, според които ще се прави проверката за достоверност на фактите. Има други начини да търсим отговорност, но всички имаме право да се надвикваме.”
Въпросът докъде се простират границите на свободното изразяване и къде започва контролът на информацията не занимава само потребителите на "Фейсбук", а вече се превръща и във вътрешнокорпоративен дебат. Стотици служители на социалната мрежа изпратиха писмо до Зукърбърг, в което критикуват решението на компанията за политическите реклами.
“Не е работа на "Фейсбук" да проверява истината”, казва адвокат Георгиев. “Няма никакви гаранции, че евентуална проверка ще бъде обективна. Означава ли обективна проверка да се задържа публикуването на всяко такова политическо съдържание до проверка на фактите? За това е нужен огромен капацитет”.
В светлината на местните избори у нас Георгиев дава пример с лозунга “Имам решение за..” и пита кой би проверил дали наистина кандидатът за кмет има такова решение. Според него ключът се намира извън "Фейсбук" - в образователната система и медийната грамотност, която би позволила на хората по-лесно да се ориентират в морето от информация и да разграничават подвеждащата информация от фактите.
Медийната грамотност като възможно решение
"Фейсбук" се мъчи да отговори на дезинформацията още след от изборите през 2016 г., когато руснаците го изпозлваха, за да повлияят на електоралните нагласи. Компанията на Зукърбърг след това обеща нововъведението “fact check”, зад което стоят хиляди служители. Проверката на написаното обаче все още трудно обхваща милионите публикации.
От "Фейсбук" твърдят, че дори подвеждащите изказвания в рекламите на политиците са част от политическия дискурс по време на кампания.
“Нашият подход е ръководен от вярата ни в свободното изразяване, уважението към демократичния процес и убеждението ни, че в зрелите демокрация със свободни медии, политическите изказвания са следени зорко”, се казва в писмо от "Фейсбук", цитирано от "Ню Йорк Таймс" и изпратено до щаба на Джо Байдън. С тези думи "Фейсбук" отказа да свали от платформата видео, в което президентът Доналд Тръмп критикува бившия вицепрезидент Байдън и Демократическата партия.
“Джо Байдън обеща милиарди долари на Украйна за уволнението на главния прокурор, разследващ бизнеса на неговия син. Но когато Тръмп помоли Украйна да разследва корупцията, демократите решиха да стартират процедура за импийчмънт“, се казва във видеото, което беше излъчено по редица телевизии и споделено във "Фейсбук". Видеото все още се споделя и коментира, въпреки че достоверността на всички твърдения в него все още не е доказана.